Hoppa till innehållet

Ny mobil – mobilt BankID, Swish och appen

Vi hjälper dig komma igång med mobilt BankID, Swish och vår app så att du kan hantera dina bankärenden från din nya mobil.

1. Ladda ner vår app

Med vår privatapp tar du enkelt hand om hela din vardagsekonomi – allt från att göra överföringar och betala räkningar till att amortera på dina lån och fylla på ditt sparande.

2. Förnya eller skaffa mobilt BankID

När du förnyar eller skaffar mobilt BankID kan du behöva verifiera din identitet med ett svenskt pass eller nationellt id-kort och mobiltelefonens NFC-läsare. Ett tips är att ta av mobilens skal eller fodral för att enklare kunna läsa av det chip som finns i ditt pass eller nationella id-kort.

  1. Öppna vår app, klicka på pilarna till höger om knappen för att logga in och välj Hantera eller skaffa mobilt BankID.
  2. Välj att skaffa mobilt BankID till dig själv och med mobilt BankID, följ sen instruktionerna.

Är du folkbokförd i ett annat land än Sverige och har haft mobilt BankID från oss tidigare kan du välja att skaffa mobilt BankID med hjälp av id-kontroll och ansiktsigenkänning.

Har du haft mobilt BankID från oss tidigare kan du skaffa ett nytt med ett svenskt pass eller nationellt id-kort. Ett tips är att ta av mobilens skal eller fodral för att enklare kunna läsa av det chip som finns i ditt pass eller nationella id-kort. 

  1. Öppna vår app, klicka på pilarna till höger om knappen för att logga in och välj Hantera eller skaffa mobilt BankID.
  2. Välj att skaffa mobilt BankID till dig själv och med en svensk id-handling (ej körkort), följ sen instruktionerna.

Om det inte fungerar behöver du kontakta oss för att se om vi kan hjälpa dig eller om vi ska boka in ett möte på ett av våra kontor.

Du kan flytta mobilt BankID från din gamla enhet, till exempel en mobil eller surfplatta, till en ny. Tänk på att mobilt BankID inte kommer att finnas kvar på den enhet du flyttar ifrån. Om du vill behålla BankID på den gamla enheten behöver du skaffa ett nytt.

När du ska flytta mobilt BankID behöver du aktivera bluetooth på båda dina enheter. 

  1. Öppna vår app på mobilen du vill flytta ditt mobila BankID från. Klicka på pilarna till höger om knappen för att logga in och välj Hantera eller skaffa mobilt BankID.
  2. Välj att skaffa mobilt BankID till dig själv och med befintligt mobilt BankID, identifiera dig med din säkerhetskod.
  3. Klicka på det BankID du är inloggad med, välj Flytta och följ sen instruktionerna

Välj mellan begränsat BankID och mobilt BankID. Är ditt barn under 11 år rekommenderar vi begränsat BankID.

Läs mer om e-legitimation för unga

3. Kom igång med Swish

Om du har samma telefonnummer som tidigare behöver du bara ladda ner och aktivera Swishappen i din nya mobil. 

Ladda ner till iPhone
Ladda ner till Android

Har du bytt nummer måste du avsluta din tidigare anslutning till Swish och anmäla dig igen med det nya numret. Detta gör du enkelt på internetbanken.

  1. Ladda ner Swishappen
    Följ någon av länkarna för att ladda ner appen till din smartphone.
    Ladda ner till iPhone
    Ladda ner till Android
  2. Logga in på internetbanken för att ansluta till Swish
  3. Koppla ditt mobilnummer till ett konto och välj beloppsgräns. En kontrollkod skickas nu via sms till din mobil.
  4. Fyll i kontrollkoden på internetbanken för att kunna gå vidare och signera Swishavtalet.
  5. Logga in i Swishappen och aktivera tjänsten med hjälp av ditt telefonnummer och mobilt BankID.
Upp