Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Ny mobil – mobilt BankID, Swish och appen

Vi hjälper dig komma igång med mobilt BankID, Swish och vår app så att du kan hantera dina bankärenden från din nya mobil.

1. Ladda ner vår app

Med vår privatapp tar du enkelt hand om hela din vardagsekonomi – allt från att göra överföringar och betala räkningar till att amortera på dina lån och fylla på ditt sparande.

2. Hämta mobilt BankID

Det går att flytta mobilt BankID till en annan enhet via vår app. Tänk på att det efteråt inte går att använda mobilt BankID på enheten flytten sker ifrån.

Innan du börjar behöver du se till så att platsinfo för BankID-appen är aktiverad på den enhet du vill flytta ditt mobila BankID till. Informationen du delar används enbart för att motverka bedrägerier.

  1. Logga in i vår app med mobilt BankID och klicka dig vidare till fliken Mer, välj sen BankID i listan. Du kan bara flytta det mobila BankID som du är inloggad med.
  2. Välj det mobila BankID som det står att du är inloggad med och klicka på Flytta.
  3. Följ instruktionerna i appen för att flytta ditt mobila BankID till en annan enhet.

För att skaffa eller förnya mobilt BankID behöver du se till så att platsinfo för BankID-appen är aktiverad. Du kan också behöva verifiera din identitet, då behöver du ett svenskt pass eller nationellt id-kort och en telefon med NFC-läsare. NFC är en teknik som låter två enheter kommunicera med varandra och överföra data över korta sträckor.

  1. Ladda ner och installera BankID-appen till din telefon eller surfplatta.
    App Store

    Google Play
  2. Tillåt platsinfo för BankID-appen. Platsinfo behövs för att du ska kunna skaffa mobilt BankID, informationen du delar används enbart för att motverka bedrägerier.
  3. Logga in i vår app och klicka dig vidare till fliken Mer, välj sen BankID i listan. Har du inget aktivt BankID eller digipass kan du också skaffa mobilt BankID med ett svenskt pass eller nationellt id-kort.
  4. Följ instruktionerna i appen för att skapa ett nytt eller förnya mobilt BankID.

För att skaffa ett nytt eller förnya ditt barns mobila BankID behöver ni boka ett möte på ett av våra kontor.

Besvara några frågor för att boka ett möte

Är ditt barn under 11 år rekommenderar vi SEB ID för unga som fungerar på samma sätt som mobilt BankID men bara i våra egna kanaler SEB:s app för unga och SEB Swish. Om ditt barn inte har haft SEB ID sen tidigare behöver ni boka ett möte på ett av våra kontor. Däremot om ditt barn exempelvis köper en ny mobiltelefon eller har glömt sin säkerhetskod kan du som förälder enkelt förnya ditt barns SEB ID i appen under fliken Mer.

Läs mer om SEB ID för unga

Inför mötet

Om ni är två vårdnadshavare räcker det med att en av er kommer till kontoret med en ifylld och signerad fullmakt. Du och ditt barn behöver båda vara med i mötet och ha med giltiga ID-handlingar exempelvis pass, körkort eller nationellt ID-kort och barnets mobiltelefon.

Ladda ner en engångsfullmakt för föräldrar (pdf)

3. Kom igång med Swish

Om du har samma telefonnummer som tidigare behöver du bara ladda ner och aktivera Swishappen i din nya mobil. 

Ladda ner till iPhone
Ladda ner till Android

Har du bytt nummer måste du avsluta din tidigare anslutning till Swish och anmäla dig igen med det nya numret. Detta gör du enkelt på internetbanken.

  1. Ladda ner Swishappen
    Följ någon av länkarna för att ladda ner appen till din smartphone.
    Ladda ner till iPhone
    Ladda ner till Android
  2. Logga in på internetbanken för att ansluta till Swish
  3. Koppla ditt mobilnummer till ett konto och välj beloppsgräns. En kontrollkod skickas nu via sms till din mobil.
  4. Fyll i kontrollkoden på internetbanken för att kunna gå vidare och signera Swishavtalet.
  5. Logga in i Swishappen och aktivera tjänsten med hjälp av ditt telefonnummer och mobilt BankID.