Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Ny mobil – mobilt BankID, Swish och appen

Vi hjälper dig komma igång med mobilt BankID, Swish och vår app så att du kan hantera dina bankärenden från din nya mobil.

1. Ladda ner vår app

Med vår privatapp tar du enkelt hand om hela din vardagsekonomi – allt från att göra överföringar och betala räkningar till att amortera på dina lån och fylla på ditt sparande.

2. Hämta mobilt BankID

Har du en ny mobiltelefon kan du enkelt flytta mobilt BankID från din gamla mobiltelefon till den nya.  

  1. Öppna och logga in i vår app på mobilen du vill flytta ditt mobila BankID från. 
  2. Klicka dig vidare till fliken Mer och välj sen BankID i listan. 
  3. Välj det BankID du är inloggad med, klicka på Flytta och följ instruktionerna. 

När du skaffar eller förnyar mobilt BankID kan du behöva verifiera din identitet med ett svenskt pass eller nationellt id-kort och mobiltelefonens NFC-läsare. Ett tips är att ta av mobilens skal eller fodral för att enklare kunna läsa av det chip som finns i ditt pass eller nationella ID kort.

  1. Öppna och logga in i vår app. Saknar du ett aktivt BankID eller digipass kan du skaffa mobilt BankID med svenskt pass eller nationellt id-kort.
  2.  Klicka dig vidare till fliken Mer och välj sen BankID i listan.
  3. Välj Skaffa nytt eller förnya mobilt BankID och följ instruktionerna.  

För att skaffa ett nytt eller förnya ditt barns mobila BankID behöver ni boka ett möte på ett av våra kontor.

Besvara några frågor för att boka ett möte

Är ditt barn under 11 år rekommenderar vi SEB ID för unga som fungerar på samma sätt som mobilt BankID men bara i våra egna kanaler SEB:s app för unga och SEB Swish. Om ditt barn inte har haft SEB ID sen tidigare behöver ni boka ett möte på ett av våra kontor. Däremot om ditt barn exempelvis köper en ny mobiltelefon eller har glömt sin säkerhetskod kan du som förälder enkelt förnya ditt barns SEB ID i appen under fliken Mer.

Läs mer om SEB ID för unga

Inför mötet

Om ni är två vårdnadshavare räcker det med att en av er kommer till kontoret med en ifylld och signerad fullmakt. Du och ditt barn behöver båda vara med i mötet och ha med giltiga ID-handlingar exempelvis pass, körkort eller nationellt id-kort och barnets mobiltelefon.

Ladda ner en engångsfullmakt för föräldrar (pdf)

3. Kom igång med Swish

Om du har samma telefonnummer som tidigare behöver du bara ladda ner och aktivera Swishappen i din nya mobil. 

Ladda ner till iPhone
Ladda ner till Android

Har du bytt nummer måste du avsluta din tidigare anslutning till Swish och anmäla dig igen med det nya numret. Detta gör du enkelt på internetbanken.

  1. Ladda ner Swishappen
    Följ någon av länkarna för att ladda ner appen till din smartphone.
    Ladda ner till iPhone
    Ladda ner till Android
  2. Logga in på internetbanken för att ansluta till Swish
  3. Koppla ditt mobilnummer till ett konto och välj beloppsgräns. En kontrollkod skickas nu via sms till din mobil.
  4. Fyll i kontrollkoden på internetbanken för att kunna gå vidare och signera Swishavtalet.
  5. Logga in i Swishappen och aktivera tjänsten med hjälp av ditt telefonnummer och mobilt BankID.