Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Så byter du bank – öppna konto och flytta till oss

Läs om hur du gör för att flytta bankkonton och andra banktjänster till oss.  

Om du har mobilt BankID kan du teckna tjänster hos oss och genomföra delar av flytten själv. 

Här kan du läsa om hur du påbörjar flytten på egen hand. Vad du behöver göra beror på vilka tjänster du har hos din bank idag och vad du vill flytta till oss. 

Börja med att bli kund

Det första du behöver göra för att byta bank till SEB är att bli kund hos oss.  

Om du har svenskt personnummer och mobilt BankID kan du ansöka helt digitalt. Allt du behöver göra är att svara på några frågor och följa instruktionerna. 

Bli kund med mobilt BankID 

Öppna konto och beställ bankkort

Om du vill samla din vardagsekonomi hos oss kan du bland annat behöva ett transaktionskonto för dina inkomster och betalningar, ett bankkort och ett sparkonto.  

Med vår paketlösning för privatpersoner kommer du enkelt igång med de vanligaste banktjänsterna.

Paketlösning för din privatekonomi 

Flytta pengar till oss och avsluta konto

På vår internetbank kan du välja vilka konton du vill avsluta hos din nuvarande bank och vilka konton hos oss du vill flytta pengarna till. När du har skickat in uppgifterna flyttar vi pengarna åt dig och avslutar dina gamla konton. I punktlistan nedan går vi igenom några viktiga saker att göra innan du avslutar konton. 

Viktiga saker att göra innan du avslutar konton

  • Betala eller spara alla obetalda e-fakturor. Fakturor som du redan har tagit emot kommer inte att skickas igen till internetbanken hos oss.
  • Spara kontoutdrag, årsbesked och andra dokument du vill behålla innan pengarna flyttas över och dina gamla konton avslutas.
  • Anmäla ditt nya kontonummer till företag och myndigheter som du får utbetalningar från, till exempel Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan eller arbetsgivare. Anmäl också ditt nya konto till Swedbanks kontoregister, som styr utbetalningar från flera företag och myndigheter – till exempel CSN. 

Ett tips är att hantera flytten i början av månaden när dina räkningar precis har betalats. Då kan du anmäla e-faktura hos oss och flytta autogiromedgivanden inför nästa månads betalningar. 

Flytta konton från en annan bank (logga in)

Om du behöver öppna fler konton eller vill teckna andra tjänster kan du göra det på internetbanken

Teckna tjänster på internetbanken (logga in)

Flytta autogiro och anmäl e-faktura

När du har ett konto för transaktioner hos oss (ett privatkonto med betalservice) kan du lägga till autogiromottagare och anmäla e-faktura. 

Se att flytta autogiromedgivanden, att lägga till nya autogiromottagare eller att anmäla e-faktura hos oss i början av månaden. Då minskar risken att fler räkningar hinner skickas till din gamla bank eller att fler betalningar dras från ditt gamla konto

Om du vill flytta befintliga autogiromedgivanden till ditt nya konto hos oss kontaktar du vår kundservice på 0771-365 365. 

För att anmäla e-faktura loggar du in på internetbanken och väljer vilka betalningsmottagare du vill få e-fakturor från. Då kommer e-fakturorna till oss framöver och slutar att skickas till din nuvarande bank. Se till att betala eller spara e-fakturor som du redan har tagit emot, eftersom de inte kommer att skickas på nytt.

Mina betalningsmottagare (logga in)

Anslut till Swish 

När du har börjat använda ditt privatkonto hos oss för betalningar och överföringar kan du även ansluta till Swish. Ditt telefonnummer kopplas till det nya kontot hos oss istället för ditt gamla konto.

Koppla Swish till ditt konto 

Kontrollera giltigheten på ditt BankID 

I samband med att du blir kund kan det vara bra att kontrollera hur länge ditt mobila BankID gäller. Du kan fortsätta att använda ditt befintliga BankID så länge det är giltigt. När det är på väg att gå ut kan du hämta ett nytt mobilt BankID hos oss. 

Mobilt BankID – skaffa eller förnya 

Läs mer om att byta bank hos Bankföreningen

Hos Bankföreningen finns en checklista som kan vara bra att gå igenom för dig som vill byta bank. Du hittar också information om vad vi som bank kan hjälpa dig att göra vilka handlingar som behövs för att få hjälp med flytten. 

Byta bank (bankforeningen.se) 

 

Kontakta oss om du vill få hjälp

Om du har frågor om hur det går till att byta bank eller vill få hjälp att genomföra flytten så är du välkommen att kontakta oss. Du når vår kundservice dygnet runt på telefon.

Vill du samla fler delar av din ekonomi hos oss?

Flytta bolån

Om du vill veta vilken bolåneränta du kan få hos oss börjar du med att fylla i en ansökan om lånelöfte. Sedan ger vi besked så snabbt som möjligt om vad vi kan erbjuda. 

Samla pension

Om du är intresserad av att samla din pension hos oss kan vi hjälpa dig att hitta delar av pensionen som går att flytta och hjälpa dig att genomföra flytten.

Flytta fonder, aktier och andra värdepapper

Kontakta oss om du vill flytta sparande som du har på ett ISK, ett fondkonto eller en depå. Vår kundservice ger dig mer information om vad som går att flytta och hur det går till. 

Upp Upp