Konton
Avsluta konton i din tidigare bank digitalt (om du är ensam kontohavare). Om det är flera kontohavare eller barns konton kan du flytta eller avsluta med vår hjälp.
Du behöver använda en annan webbläsare. För att kunna använda våra internettjänster kan du istället använda någon av de här webbläsarna: Apple Safari, Google Chrome, Microsoft Edge eller Mozilla Firefox.
Läs mer om rekommenderade webbläsare
Med hela din ekonomi samlad hos oss blir det lättare att få full koll på alla delar. Vi hjälper dig gärna med flytten men det finns flera saker som du kan göra helt på egen hand. Oavsett vilket alternativ du väljer så rekommenderar vi dig att genomföra bankbytet i början av en månad för att inte riskera att missa viktiga betalningar.
För att underlätta för dig som kund att byta bank har Svenska Bankföreningen, tillsammans med oss och sina andra medlemsbanker, tagit fram gemensamma rutiner för bankbyte. Här finns en checklista och andra tips.
Genom att samla en större del av din ekonomi hos oss kan du få mer tillbaka. Med bolån, sparande och pension på samma ställe får du bättre förmåner och tillgång till fler erbjudanden. Upptäck och jämför fördelarna du får med våra tre förmånsnivåer – Plus, Premium och Platinum.
För att betala via autogiro måste du först ansluta betalningsmottagaren till ditt autogiro. Sök efter det företag som du vill ansluta på internetbanken på sidan Produkter och tjänster. Under rubriken Betala och överföra väljer du Autogiro.
Det räcker med att skriva de första bokstäverna i företagets namn så får du förslag. Om du inte hittar företaget behöver du ta kontakt direkt med dem för hjälp.
En anmälan kan det ta upp till 18 dagar innan autogirot fungerar och pengarna börjar dras. Du kan se status och information om dina autogiromedgivanden på sidan Betala och överföra - Mina mottagare - Mottagare autogiro. Här kan du också ändra status och konto för ditt medgivande. Om du ändrar ett medgivande före klockan 23:00 börjar det gälla nästa vardag.
Om du har befintliga autogiron du vill flytta kontakta oss på 0771-365 365.
Om du inte redan har tjänsten e-faktura behöver du ansluta dig på internetbanken. Logga in och gå till sidan Produkter och tjänster. Under rubriken Betala och överföra väljer du E-faktura.
Klicka sedan på aktivera/ändra tjänsten e-faktura.
Aktivera e-faktura på internetbanken
Om du inte hittar företaget behöver du vända dig till dem och fråga om de erbjuder möjligheten att betala via e-faktura och hur du gör för att ansluta dig.
Sedan den 1 juli 2022 kan du flytta alla individuella tjänstepensioner och privata pensionsförsäkringar, så länge det rör sig om en fond- eller depåförsäkring. Vårt erbjudande om 0,25 procent i försäkringsavgift gäller när du flyttar en fondförsäkring som ligger i så kallat fribrev, vilket är en försäkring som det inte längre betalas in pengar till. När du har fyllt i fullmakten undersöker vi vilka pensionssparanden som går att flytta och återkopplar till dig.
Även kollektivavtalade tjänstepensioner, så kallad avtalspension, går oftast att flytta. För att flytta din avtalspension till SEB besöker du valcentralen som hör till ditt kollektivavtal. Här ser du de största kollektivavtalen och tillhörande valcentraler där vi är valbara.
Du kan flytta många fonder till oss, men inte alla. Enklast är att ringa oss så tittar vi närmare på om just dina fonder går att flytta. Vi tar hand om hela flyttuppdraget och du behöver inte själv kontakta de andra bankerna eller fondbolagen.
Oftast tar det 2–4 veckor att flytta en fond, men ibland kan det ta längre tid. Hur lång tid det tar beror bland annat på hur snabbt det tar att administrera ärendet för banken eller fondbolaget som fonden ska flyttas ifrån.
Det kostar ingenting att flytta värdepapper inom SEB men andra banker och institut kan ta ut en kostnad vid flytt. Vill du flytta värdepapper från en depå till ditt investeringssparkonto är du välkommen att kontakta oss för hjälp.
Vi har öppet dygnet runt.