Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Villkor för betalprodukter för privatpersoner

Du hittar villkoren för alla våra produkter och tjänster som rör betalningar. När vi uppdaterar dem hittar du en sammanfattning av de viktigaste förändringarna. 

Så här läser du villkorsbilagorna

För att du enkelt ska se vad vi har uppdaterat har vi byggt upp dokumentet så här:

Under respektive villkor som vi har uppdaterat står det från vilket datum det börjar gälla.
Om du vill veta vad som gäller fram till dess hittar du alla gamla villkor i ett eget avsnitt längst bak i dokumentet. Exempelvis Gäller fr.o.m. 2025-04-01 (t.o.m. 2025-03-31 gäller istället villkoret i avsnittet ”Villkor gällande t.o.m. 2025-03-31”).

Det datum som står högst upp på första sidan (Gäller fr.o.m. 2024-12-12) är det datum då vi börjar använda den versionen av dokumentet.

Uppdaterade villkor under 2025

Den 1 april 2025 uppdaterar vi villkoren för betalkonton och betaltjänster för privatpersoner, till exempel konton, kort och säkerhetslösningar.

De viktigaste förändringarna

  • Vi har uppdaterat våra villkor för att förtydliga att vi kan göra utskick via digitala brevlådor. Om du använder Kivra kommer den post som du brukar få i brevlådan successivt börja skickas via Kivra. Det som du tidigare fått i internetbanken kommer att finnas kvar där. Läs gärna mer i bestämmelserna 5.11, 8 och 12.
  • Vi har förtydligat i våra villkor när tillgång till produkter och tjänster kan begränsas eller sägas upp på grund av sanktionsregelverk eller enligt penningtvättslagstiftningen. Läs gärna mer i bestämmelserna 4 och 10.
  • Vi har uppdaterat våra villkor för Swish för att bibehålla tjänstens säkerhet och utöka våra möjligheter att stoppa missbruk av tjänsten. Det innebär att vi eller en annan bank som du har Swish hos i vissa fall kan stänga av din Swish-anslutning under en period. Vid en avstängning är du också förhindrad att göra en ny Swish-anslutning hos oss eller hos en annan bank. Läs gärna mer i bestämmelse 21.8.
  • Vi har uppdaterat våra villkor för att förtydliga vad som gäller om du har skyddad identitet och använder Swish. Läs gärna mer i bestämmelse 21.2.1.
  • Vi har förtydligat i våra villkor vad som gäller vid en eventuell återbetalning till dig för obehöriga transaktioner. Läs gärna mer i bestämmelserna 17.10.3.1 och 18.6.3.
  • Vi har uppdaterat våra villkor för SEB:s överföringstjänst (tillägg till villkor om betalkonton och betaltjänster). Informationen som inhämtas om dina pensionsförsäkringar kommer att visas i vår app och på internetbanken i 30 dagar. Informationen blir också tillgänglig för våra rådgivare. Läs gärna mer i bestämmelse 2.1.1 i villkoren för SEB:s överföringstjänst.
  • Vi har förtydligat i våra villkor för SEB:s externa kontoinformationstjänst (tillägg till villkor om betalkonton och betaltjänster) att den information som hämtas in om betalningstransaktioner kommer att kategoriseras i olika grupper och visas upp i ett utgiftsdiagram. Läs gärna mer i bestämmelse 2.1.1 i villkoren för SEB:s externa kontoinformationstjänst.

De separata villkoren för kontoinformationstjänsten

Nya priser under 2025

Vi höjer priserna för följande tjänster:

  • Priset för Betalservice via kuvert höjs från 360 kronor per år till 480 kronor per år. 
  • Priset för bankkortet SEB Debit Limited höjs från 15 kronor per månad till 20 kronor per månad.
  • För hemskickad pappersavi när en internationell betalning görs via internetbanken höjs priset från 30 kronor per avi till 50 kronor per avi.