Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Valutakonto

Valutakontot passar dig som återkommande behöver ta emot eller föra över pengar i utländsk valuta som till exempel ett eurokonto eller ett dollarkonto. Det fungerar ungefär som ett vanligt privatkonto, men är däremot inte till för in- och utbetalningar av kontanter i valutan.

Så fungerar det

Varje valutakonto förs i en enstaka utländsk valuta. Arbetar du med flera valutor öppnar du ett konto för var och en av dem. Saldot på kontot syns alltid i den valuta du väljer att koppla till kontot. Eftersom alla in- och utbetalningar sker i samma valuta på kontot kan du hantera valutarisken. Är du företagare kan du även koppla på en valutakontokredit.

Om du har stora belopp på dina valutakonton, eller om du har utnyttjat en kontokredit i valutan, bör du vara uppmärksam på att valutakurser kan förändras snabbt. Kursförluster mot kronan kan uppstå. Ta gärna hjälp av oss så visar vi hur du kan begränsa sådana eventuella förluster. 

Vad kostar det?

1500 kr i uppläggningsavgift, därefter 0 kr/år. 

 

Villkor

Villkor för valutakonto

Avgiftsinformation och priser

Avgiftsinformation för Valutakonto

Ordlista över betaltjänster

Standardiserade termer för vissa av SEB:s betaltjänster

Kontot omfattas av den statliga insättnings­garantin enligt beslut av Riksgälden. Varje kund har rätt till ersättning för sin samman­lagda konto­behållning i banken med ett belopp om högst 1 050 000 kronor. Utöver detta kan kunden få ersättning för vissa särskilt angivna händelser, t.ex. försäljning av privat­bostad, avgångs­vederlag, försäkrings­ersättning med högst 5 miljoner kronor. Riksgälden betalar ut ersättningen inom 7 arbets­dagar från den dag banken försattes i konkurs eller Finans­inspek­tionen beslutade att garantin ska träda in.
Så fungerar insättningsgarantin (Riksgälden)

Ring upp mig

Fyll i ditt telefonnummer så ringer vi upp dig. Vill du kontakta oss istället?
Vi har öppet dygnet runt och du når oss på 0771-365 365.

När vi ringer upp dig får du besvara en säkerhetsfråga i BankID-appen. Det är en bekräftelse på att du pratar med oss.