Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Du behöver använda en annan webbläsare. För att kunna använda våra internettjänster kan du istället använda någon av de här webbläsarna: Apple Safari, Google Chrome, Microsoft Edge eller Mozilla Firefox.

Läs mer om rekommenderade webbläsare

 

Uppgifter om betalningsmottagare

För att din betalning ska nå en betalningsmottagare i tid måste du lämna rätt uppgifter.

Dessa uppgifter behöver du känna till: 

  • Betalningsmottagarens namn, adress och land.
  • Betalningsmottagarens kontonummer i den mottagande banken. Det bör du skriva i Iban-format (International Bank Account Number).
  • Betalningsmottagarens bankadress i form av en så kallad Bic (Bank Identifier Code), alternativt bankens namn och adress. Bic kallades förut för Swiftadress.

Vid SEPA-betalningar i euro ska du alltid meddela betalningsmottagarens Iban-nummer.

Om du ska få pengar från ett annat land i Europa

Lämna ditt Iban och SEB:s Bic-kod (ESSESESS) till avsändaren.

Du hittar dina unika Iban-nummer och SEB:s Bic-kod i appen och på internetbanken under Konton - Kontoöversikt.

Aktivera internationella betalningar

Har du inte gjort någon internationell betalning det senaste året så har vi avaktiverat den möjligheten automatiskt åt dig. För att göra din betalning behöver du först aktivera tjänsten internationella betalningar. Kontakta oss på 0771-365 365.

Efter att vi har aktiverat tjänsten tar det 24 timmar innan du kan göra din internationella betalning.