Hur förnyar jag mitt mobila BankID?
Du förnyar enkelt mobilt BankID via internetbanken. Du kan inte göra det i vår app.
- Logga in på internetbanken med ett BankID (mobilt eller på kort) utgivet av SEB.
Logga in och beställ mobilt BankID
- Beställ en engångskod till din mobil genom att klicka på Beställ en engångskod. Engångskoden får du sedan via sms till din mobil.
- Fyll i engångskoden och klicka på Nästa.
- Läs igenom avtalet och signera med ett BankID (mobilt eller på kort) utgivet av SEB.
- Ladda ner och installera BankID:s säkerhetsapp till din telefon eller surfplatta från någon av följande platser:
App Store
Google Play
- Innan du kan börja använda ditt mobila BankID måste du aktivera BankID:t genom att scanna en QR-kod. Klicka på Aktivera BankID i nästa steg inne på internetbanken.
- Öppna BankID-appen. Tryck på QR-symbolen för att aktivera kameran. Läs sedan av QR-koden som visas när du signerat avtalet. Om du inte ser någon QR-symbol i BankID-appen behöver du uppdatera appen i App Store eller Google Play.
- Välj en ny säkerhetskod till ditt mobila BankID på 6-8 siffror. Den här koden kommer du att använda varje gång du loggar in eller signerar med mobilt BankID.
- Första gången du loggar in på internetbanken med mobilt BankID behöver du verifiera med din digipass, BankID på kort eller med engångskod via sms.
Hur gör jag med mitt mobila BankID när jag byter mobil?
Mobilt BankID går inte att flytta eller kopiera till en annan enhet. När du byter till en ny telefon eller surfplatta installerar du appen i din nya telefon och ansöker om mobilt BankID på internetbanken.
Logga in och beställ mobilt BankID
Efter att du fått ditt nya mobila BankID, spärrar du det gamla via internetbanken. Klicka på ditt namn, Säkerhetslösningar och BankID, Visa och spärra BankID eller genom att slå in fel kod fem gånger.
Till vilka enheter fungerar mobilt BankID?
Mobilt BankID kan installeras på mobiltelefoner eller surfplattor med operativsystemen iOS, Android eller Windows Mobile. Det går inte att skaffa mobilt BankID till PC eller Mac.
Hur fungerar fingeravtryck och ansiktsigenkänning (FaceID)?
- På vilka telefoner fungerar ansiktsigenkänning?
Än så länge är det bara Face ID på iPhone X som fungerar tillsammans med mobilt BankID. Vi utvärderar hela tiden nya alternativ som är tillräckligt säkra. Andra modeller från olika tillverkare kan därför komma att fungera i framtiden.
- Är Face ID säkert?
Både Face ID och fingeravtryckläsare är säkra inloggningslösningar. Sannolikheten att någon annan kan låsa upp din telefon med sitt fingeravtryck eller ansikte är oerhört låg. Om någon lägger till ett nytt ansikte i Face ID på din telefon behöver du ange din säkerhetskod nästa gång du använder mobilt BankID.
- Vad händer om fingeravtryck eller Face ID inte fungerar?
Om du inte kan verifiera dig med ditt fingeravtryck eller Face ID kommer BankID-appen att fråga efter din säkerhetskod istället.
- Hur skyddas mina fingeravtryck och ansiktsbilder?
Tekniken för att lagra datan varierar mellan olika tillverkare. På telefoner från Apple finns ett separat chipp som bara hanterar Touch ID och Face ID. Säkerhetslösningen gör att det är omöjligt att återskapa bilder av ditt fingeravtryck eller ansikte utifrån den lagrade informationen. Datan skickas aldrig till Apple och lagras inte i molnet.
Hur byter jag säkerhetskod?
För att ändra din säkerhetskod öppnar du först BankID-appen. Tryck sedan på inställningar och därefter ditt namn. Välj Ändra säkerhetskod.
Är mobilt BankID knutet till personen eller till mobilen?
Ditt mobila BankID är knutet till ditt personnummer och din mobila enhet. Har du till exempel en mobil och en surfplatta måste du installera appen och ansöka om mobilt BankID till båda.
Hur gör jag med mitt mobila BankID när jag byter mobil?
Mobilt BankID går inte att flytta eller kopiera till en annan enhet. När du byter till en ny telefon eller surfplatta behöver du först spärra ditt gamla mobila BankID. Det gör du på internetbanken eller genom att slå in fel kod tre gånger. Därefter installerar du appen på din nya eller andra telefon och ansöker om mobilt BankID på internetbanken.
Vad händer om jag slår fel pinkod?
Om du slår fel pinkod tre gånger spärras ditt mobila BankID. Då behöver du återaktivera appen genom att göra en ny ansökan om mobilt BankID och hämta hem en ny aktiveringskod på internetbanken.
Vad ska jag göra om jag har glömt min pinkod?
Om du har glömt din pinkod måste du ansöka om mobilt BankID på nytt. Då behöver du först spärra ditt gamla mobila BankID. Det gör du antingen genom att slå fel kod tre gånger eller genom att gå in på internetbanken och spärra ditt mobila BankID där. Därefter behöver du återaktivera appen genom att göra en ny ansökan om mobilt BankID och hämta hem en ny aktiveringskod på internetbanken.
Vad gör jag vid tekniska problem när jag ansöker?
Om du har problem med att skaffa mobilt BankID kan det hjälpa att starta om datorn. Annars fungerar det ibland att göra så här:
- Stäng alla webbläsarfönster på din dator.
- Öppna ett nytt webbläsarfönster.
- Rensa historiken, cachen och cookies.
- Stäng webbläsarfönstret igen.
- Öppna ett nytt webbläsarfönster och logga in på internetbanken med digipass eller BankID på kort.
- Ansök om mobilt BankID igen.
Jag har tappat bort min mobiltelefon - Så spärrar du mobilt BankID
Om du tappar bort din mobiltelefon eller surfplatta ska du omedelbart spärra ditt mobila BankID. Det gör du antingen via internetbanken eller genom att ringa oss på: 0771-365 365.
Logga in på internetbanken. Klicka på ditt namn, Säkerhetslösningar och BankID, Visa och spärra BankID.
Om du ringer till oss kan du bara spärra mobilt BankID som du har skaffat via SEB. Om du har skaffat mobilt BankID genom en annan bank behöver du kontakta den banken för att få hjälp.