Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Du behöver använda en annan webbläsare. För att kunna använda våra internettjänster kan du istället använda någon av de här webbläsarna: Apple Safari, Google Chrome, Microsoft Edge eller Mozilla Firefox.

Läs mer om rekommenderade webbläsare

 

En hållbar lösning på kroken

En man och en kvinna som har på sig "Hooked" tröjor.

Hooked Foods vill förändra dagens ohållbara fiskkonsumtion genom att producera växtbaserade substitut till fisk. Med sin lösning skapar de hälsosammare ekosystem i haven och minskar samtidigt intaget av mikroplaster och kemikalier för människor.

2018 hade Tom Johansson en framgångsrik roll på ett storföretag men längtade efter att jobba med något som hade ett högre syfte. Han såg att växtbaserade substitut var något som blev allt mer populärt och som också gjorde stor skillnad hållbarhetsmässigt. Sakta föddes idén till Hooked Foods och påhejad av sin syster som varit vegan länge beslöt han sig för att försöka ta fram ett växtbaserat fisksubstitut.

För att ta sin idé vidare träffade han Emil Wasteson som då drev ett företag med fokus på matsvinn. Planen var att ta reda på hur man startar ett livsmedelsföretag och strax därefter var även Emil med på resan. Tillsammans med matforskaren Peter Liu började de sedan att forma det som idag är Hooked Foods. Den allra första produkten var färdig våren 2020.

Ska jag ha ett 40-årigt arbetsliv vill jag lägga min energi på något som är betydelsefullt och skapar förändring.
Tom Johansson – Hooked Foods

Att driva en start-up inom livsmedelsproduktion är komplicerat. Det vanligaste är att man sköter tillverkningen själv i ett litet kök eller köper in andras produkter. Att få sin egen vara i produktion är svårt eftersom man måste anpassa sig efter fabrikens krav och samtidigt hålla en bra prisnivå och hitta en smak som konsumenterna gillar. Men när Hooked Foods väl kom igenom och hade en produkt att lansera på restauranger och i butik så kände de att det var värt allt slit.

Tom Johansson tror att en anledning till företagets framgångar är att hållbarhetstänket funnits med från start och guidat grundarna längs resans väg. I grund och botten är det frågan: Vad gör störst skillnad för haven? som hjälpt dem att fatta beslut och gett motivation när det varit kämpigt.

Visionen följer även med in i framtiden och nästa mål för Hooked Foods är att bredda sitt sortiment med fler sorters fisksubstitut i mataffärerna. De planerar också att nå nya, större marknader utanför Sverige. På så sätt kan de verkligen göra skillnad och förbättra hälsan i världens hav. 

Tre entreprenörstips från Tom Johansson på Hooked Foods

 

  1. Hitta ditt ”varför” redan från start. Det hjälper dig att hålla motivationen uppe när du känner dig osäker och får dig att kämpa vidare även om det är tufft.

  2. Prata med folk och hör av dig till fabriker, forskare och investerare för att få tips och råd. Samla in all kunskap du kan få för att sedan pussla ihop den efter dina behov.

  3. Håll koll på inkubatorer och acceleratorprogram som kan hjälpa ditt företag till nya nivåer.