Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Du behöver använda en annan webbläsare. För att kunna använda våra internettjänster kan du istället använda någon av de här webbläsarna: Apple Safari, Google Chrome, Microsoft Edge eller Mozilla Firefox.

Läs mer om rekommenderade webbläsare

 

Företaget där fler får ta del av vinsten

RebuBurubwas vision är ett kaffe som både smakar och gör gott. Därför går delar av vinsten från Rutasoka direkt tillbaka till samhällena där bönorna odlas, vilket bidrar till en mer hållbar kaffeindustri. 

Det vi har gjort i Kongo har betytt väldigt mycket för befolkningen, vilket innebär att vi vill göra samma sak i fler länder.
Rebu Burubwa

Rutasoka importerar ekologiskt certifierat råkaffe från ett kaffekooperativ i Kongo. Kaffet förädlas i Göteborg och säljs sedan till tre olika segment: dagligvaruhandel, hotell och restaurang samt arbetsplatser. Upp till 5 % av omsättningen återinvesteras sedan i verksamheter som hjälper till att stärka de kaffeproducerande samhällena i Kongo. Som ett exempel på detta har Rutasoka byggt en förlossnings- och mödravårdsklink. De bidrar också till att återuppliva kaffeindustrin i Kongo genom att plantera kaffeplantor och hjälpa kaffemakare att utveckla deras odlingar.

En del av framgången tror Rebu beror på att de fokuserat på sin vision istället för enbart produkten. Kaffe är en konsumentvara i en väldigt konkurrensutsatt bransch. För att lyckas som nykomling behöver man då sticka ut. Genom att ta med kunden på resan och visa vad kaffekoppen de dricker faktiskt kan bidra till, så kan de få större genomslag.

Ett sätt att göra det på är att använda sig av ny teknik. Därför har Rutasoka implementerat QR-koder på alla kaffepaket. Kunden kan scanna koden hemma vid köksbordet och lära sig mer om den cirkulära modell som de bidrar till. Då kan plötsligt en enkel kopp kaffe bli något mycket större.

  Rebus 3 tips på hur du hittar en hållbar affärsidé

  1. Fokusera mer på ditt ”varför” än dina produkter.
  2. Låt kunderna bli en del av ditt företags story.
  3. Hitta en cirkulär affärsmodell.