Mitt entreprenörskap har alltid grundat sig i att jag haft en tydlig vision som jag jobbar för att förverkliga. Jag vill skapa ett samhälle där man naturligt ställer frågan ”med eller utan alkohol”, på samma vis som man frågar om någon vill ha sitt kaffe med eller utan mjölk. För varje flaska alkoholbefriat vin som jag säljer vill jag få folk att aktivt ta ställning, för sig själva och för sina medmänniskor.
Jag har länge jobbat med att förändra enskilda människors liv med hjälp av terapi, men genom att vara vinmakare kan jag förändra livet för många fler personer samtidigt. Idag är det 320 000 barn i Sverige som lever med föräldrar som har alkoholproblem. Det är långt ifrån några bekymmer på individnivå utan ett kollektivt problem som vi i samhället har skapat och därför måste lösa tillsammans. Genom att ta fram de bästa alkoholbefriade produkterna som går tror jag att jag kan vara med och förändra samhällsnormen och göra tillvaron bättre för barn och vuxna runt om i världen.
Att ta sig in i vinbranschen har varit långt ifrån enkelt. Jargongen där är väldigt speciell med många gamla, förlegade strukturer och som kvinna är det extra svårt. De få stora kvinnliga namn som finns i branschen är oftast där för att de har ärvt sina män. Att då komma utifrån, utan vare sig ett känt namn, en vinmakarsläkt eller egen mark, innebär en del utmaningar. Men som tur är har jag haft med mig en god självkänsla och drivkraften att våga trotsa när det behövs för att få min vilja igenom.