Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Du behöver använda en annan webbläsare. För att kunna använda våra internettjänster kan du istället använda någon av de här webbläsarna: Apple Safari, Google Chrome, Microsoft Edge eller Mozilla Firefox.

Läs mer om rekommenderade webbläsare

 

Med hållbarhet som tydlig drivkraft

Med sitt företag Stella Futura vill Ulrika Tornerefelt vara med och säkra framtidens energiförsörjning på ett innovativt och hållbart sätt. Sedan starten 2018 har de vuxit snabbt och blivit en stark spelare i både Afrika och Europa. Nu siktar de mot att kunna leverera grön el till ännu fler och samtidigt göra världen till en bättre plats. 

Många tänker kanske att det verkar vara jobbigt och utmanande att driva företag på den afrikanska marknaden, men för mig är det tvärtom. Det har snarare blivit en drivkraft.
Ulrika Tornerefelt

Jag mår som allra bäst när saker och ting rör sig framåt. Det tror jag är en viktig egenskap för en entreprenör, att man gillar förändring och hela tiden kan ligga steget före. Ända sedan jag var liten har jag haft ett intresse av att vilja förbättra och se saker från nya vinklar. Det var det som fick mig att utbilda mig till ingenjör och som lett mig dit där jag är idag. 

Innan jag grundade Stella Futura hann jag jobba i ganska många år inom olika branscher och bolag med fokus på hållbarhet. Det gjorde att när jag väl startade mitt företag så hade jag erfarenhet från yrkeslivet och kunde börja bygga med ett seniort tankesätt. För mig handlar det om flera saker. Allt ifrån att vara noggrann och långsiktig vid rekrytering, att kunna analysera tekniska och finansiella gap på marknaden, att identifiera och eliminera interna flaskhalsar för att effektivisera verksamheten till att ha modet att våga vänta på rätt investerare. Med detta arbetssätt har vi snabbt skapat ett välmående företag som också har vunnit förtroende hos stora organisationer såsom Sida, FN och Power Africa. 

Många tänker kanske att det verkar vara jobbigt och utmanande att driva företag på den afrikanska marknaden, men för mig är det tvärtom. Det har snarare blivit en drivkraft. Jag vill vara så effektiv som möjligt och verka där jag och min verksamhet kan göra som mest nytta. Tack vare privilegiet att växa upp i Sverige har jag haft möjlighet att skaffa de verktyg som behövs för att kunna ta mig an utmaningarna som finns i vissa afrikanska länder, och därmed känner jag också att det är mitt ansvar att bidra med det jag kan där det behövs som mest. Jag vill dock poängtera att Stella Futura inte handlar om välgörenhet på något sätt. Vi skapar förutsättningarna som ofta saknas för att tillgängliggöra förnyelsebar energi med hjälp av smarta finansieringsmodeller och tillförlitlig och säker teknologi. 

I Stella Futura jobbar vi tydligt med de globala målen i vårt arbete för att se till att det vi gör är hållbart ur flera olika aspekter. Ett av våra senaste initiativ heter Women on the roofs och med det vill vi vara med och öka andelen kvinnliga installatörer av solpaneler. Målet är att ha 30 % kvinnliga ingenjörer verksamma i våra projekt år 2025. Idag går det verkligen att göra skillnad på många olika sätt, och jag är fast besluten att driva utvecklingen mycket snabbare framåt med hjälp av våra innovativa modeller och vårt målmedvetna arbete. 

Ulrikas 3 tips för ett hållbart företagande

  1. Visa hur företaget bidrar till de globala hållbarhetsmålen.
  2. Hållbarhet och lönsamhet går hand i hand.
  3. Påverka där du kan.