Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Du behöver använda en annan webbläsare. För att kunna använda våra internettjänster kan du istället använda någon av de här webbläsarna: Apple Safari, Google Chrome, Microsoft Edge eller Mozilla Firefox.

Läs mer om rekommenderade webbläsare

 

Företaget där fler får ta del av vinsten

RebuBurubwas vision är ett kaffe som både smakar och gör gott. Därför går delar av vinsten från Rutasoka direkt tillbaka till samhällena där bönorna odlas, vilket bidrar till en mer hållbar kaffeindustri. 

Det vi har gjort i Kongo har betytt väldigt mycket för befolkningen, vilket innebär att vi vill göra samma sak i fler länder.
Rebu Burubwa

Rutasoka importerar ekologiskt certifierat råkaffe från ett kaffekooperativ i Kongo. Kaffet förädlas i Göteborg och säljs sedan till tre olika segment: dagligvaruhandel, hotell och restaurang samt arbetsplatser. Upp till 5 % av omsättningen återinvesteras sedan i verksamheter som hjälper till att stärka de kaffeproducerande samhällena i Kongo. Som ett exempel på detta har Rutasoka byggt en förlossnings- och mödravårdsklink. De bidrar också till att återuppliva kaffeindustrin i Kongo genom att plantera kaffeplantor och hjälpa kaffemakare att utveckla deras odlingar.

En del av framgången tror Rebu beror på att de fokuserat på sin vision istället för enbart produkten. Kaffe är en konsumentvara i en väldigt konkurrensutsatt bransch. För att lyckas som nykomling behöver man då sticka ut. Genom att ta med kunden på resan och visa vad kaffekoppen de dricker faktiskt kan bidra till, så kan de få större genomslag.

Ett sätt att göra det på är att använda sig av ny teknik. Därför har Rutasoka implementerat QR-koder på alla kaffepaket. Kunden kan scanna koden hemma vid köksbordet och lära sig mer om den cirkulära modell som de bidrar till. Då kan plötsligt en enkel kopp kaffe bli något mycket större.

  Rebus 3 tips på hur du hittar en hållbar affärsidé

  1. Fokusera mer på ditt ”varför” än dina produkter.
  2. Låt kunderna bli en del av ditt företags story.
  3. Hitta en cirkulär affärsmodell.

Andra entreprenörer att inspireras av

Stella Futura: Power to the people

Behovet av förnybar energi ökar världen över. Med hållbara lösningar och avancerad teknik har Ulrika Tornerefelt hittat ett sätt att säkra framtidens energiförsörjning.

Foto: Ulrika Tornerefelt

Oddbird: ”Med eller utan alkohol?”

Med den frågan vill Moa Gürbüzer utmana samhällets normer kring alkohol och få fler att ta ställning. Genom att erbjuda vin i världsklass, helt utan alkohol, gör hon valet enklare.

Foto: Moa Gürbüzer

Wellibites: Hälsosamt godis

Ett steg mot ökad folkhälsa via ett gott godis. Med sitt företag Wellibites har Sara Serray lyckats ta fram produkten som många drömt om – ett godis som är nyttigt.

Foto: Sara Serray

Från idé till verklighet – så startar du eget

Har du en idé som vägrar släppa taget? Låt oss hjälpa dig längs vägen. I vår guide hittar du allt du behöver veta för att göra verklighet av dina idéer. Hoppa direkt till det område som är mest relevant för dig, eller följ guiden steg för steg. Målet är att du ska känna dig väl förberedd och trygg när du startar eget.

Bli företagskund

Redo att starta aktiebolag eller enskild firma? Vi hjälper dig att komma igång, snabbt och enkelt.

SEB Next Awards – en hyllning till hållbart entreprenörskap

Med tävlingen SEB Next Awards vill vi hylla och stötta entreprenörer med goda idéer. De som kan skapa en bestående förändring och bidra till en bättre värld. Priset delas ut årligen och rymmer tre olika kategorier som på olika sätt främjar hållbart entreprenörskap.