Företaget där fler får ta del av vinsten

Rebu Burubwas vision är ett kaffe som både smakar och gör gott. Därför går delar av vinsten från Rutasoka direkt tillbaka till samhällena där bönorna odlas, vilket bidrar till en mer hållbar kaffeindustri.
Det vi har gjort i Kongo har betytt väldigt mycket för befolkningen, vilket innebär att vi vill göra samma sak i fler länder.
Rutasoka importerar ekologiskt certifierat råkaffe från ett kaffekooperativ i Kongo. Kaffet förädlas i Göteborg och säljs sedan till tre olika segment: dagligvaruhandel, hotell och restaurang samt arbetsplatser. Upp till 5 % av omsättningen återinvesteras sedan i verksamheter som hjälper till att stärka de kaffeproducerande samhällena i Kongo. Som ett exempel på detta har Rutasoka byggt en förlossnings- och mödravårdsklink. De bidrar också till att återuppliva kaffeindustrin i Kongo genom att plantera kaffeplantor och hjälpa kaffemakare att utveckla deras odlingar.
En del av framgången tror Rebu beror på att de fokuserat på sin vision istället för enbart produkten. Kaffe är en konsumentvara i en väldigt konkurrensutsatt bransch. För att lyckas som nykomling behöver man då sticka ut. Genom att ta med kunden på resan och visa vad kaffekoppen de dricker faktiskt kan bidra till, så kan de få större genomslag.
Ett sätt att göra det på är att använda sig av ny teknik. Därför har Rutasoka implementerat QR-koder på alla kaffepaket. Kunden kan scanna koden hemma vid köksbordet och lära sig mer om den cirkulära modell som de bidrar till. Då kan plötsligt en enkel kopp kaffe bli något mycket större.
För att sticka ut i branschen bestämde vi oss för att inte fokusera på produkten, utan på vårt ’varför’.
Varje år bidrar Rebus kaffeföretag, Rutasoka Coffee, med 5 procent av sin omsättning till lokalbefolkningen i den del av Kongo där kaffet odlas. Pengarna går dels till att vidareutveckla den förlossnings- och mödravårdsklinik som de byggt upp på plats, dels till att hjälpa lokala kaffeodlare med kaffeplantor. Genom QR-koder på kaffepaketen kan kunderna följa den utveckling de bidrar till, samtidigt som de njuter av sitt morgonkaffe.
Rebus 3 tips på hur du hittar en hållbar affärsidé
- Fokusera mer på ditt ”varför” än dina produkter.
- Låt kunderna bli en del av ditt företags story.
- Hitta en cirkulär affärsmodell.
Andra entreprenörer att inspireras av
Stella Futura: Power to the people
Behovet av förnybar energi ökar världen över. Med hållbara lösningar och avancerad teknik har Ulrika Tornerefelt hittat ett sätt att säkra framtidens energiförsörjning.

Oddbird: ”Med eller utan alkohol?”
Med den frågan vill Moa Gürbüzer utmana samhällets normer kring alkohol och få fler att ta ställning. Genom att erbjuda vin i världsklass, helt utan alkohol, gör hon valet enklare.

Wellibites: Hälsosamt godis
Ett steg mot ökad folkhälsa via ett gott godis. Med sitt företag Wellibites har Sara Serray lyckats ta fram produkten som många drömt om – ett godis som är nyttigt.

Från idé till verklighet – så startar du eget
Har du en idé som vägrar släppa taget? Låt oss hjälpa dig längs vägen. I vår guide hittar du allt du behöver veta för att göra verklighet av dina idéer. Hoppa direkt till det område som är mest relevant för dig, eller följ guiden steg för steg. Målet är att du ska känna dig väl förberedd och trygg när du startar eget.

Upptäck allt som ingår i nystartserbjudandet
Hos oss får du ett komplett helhetserbjudande med möjlighet till smarta tillval.
Bli företagskund
Redo att starta aktiebolag eller enskild firma? Vi hjälper dig att komma igång, snabbt och enkelt.
SEB Next Awards – en hyllning till hållbart entreprenörskap
Med tävlingen SEB Next Awards vill vi hylla och stötta entreprenörer med goda idéer. De som kan skapa en bestående förändring och bidra till en bättre värld. Priset delas ut årligen och rymmer tre olika kategorier som på olika sätt främjar hållbart entreprenörskap.
