Hur skyddar jag mig mot bedrägerier?

Bedrägeriförsöken ökar och tillvägagångssätten ändras hela tiden. Genom att känna till dem blir det lättare att vara uppmärksam och undvika att bli lurad. Här är några viktiga tips för att skydda dig mot bedrägerier:

Aktivera säkerhetstillägg som SEB erbjuder:

  • Aktivera dubbelsignering av betalningar över ett visst belopp  via internetbanken. Det innebär att överföringar och betalningar över ett belopp som du själv väljer skickas iväg först efter att en person du utsett har godkänt den
  • Fördröj betalningar över ett visst belopp. Med fördröjda betalningar håller vi transaktioner över ett självvalt belopp i två dagar, så du har chans att stoppa en överföring om du blivit lurad. Ring oss för att få hjälp att aktivera fördröjd betalnig.
  • Sätt en gräns för dina kortköp. Minimera risken för att stora köp görs i bedrägerisyfte. Begränsa möjligheterna att använda dina kort för köp på internet och utomlands. 

Här hittar du information om de vanligaste bedrägerierna och fler tips på hur du skyddar dig

Skydda pinkoder och logga inte in på någon annans uppmaning:

  • Lämna aldrig ut dina pinkoder eller de koder du får i din digipass eller per sms. Dessa koder är personliga och ska hållas hemliga.
  • Starta och använd aldrig BankID på uppmaning av någon som kontaktat dig. Om banken verkligen har upptäckt problem med ditt kort eller konto, kan de se det utan att du behöver logga in.
  • Polisanmäl alla bedrägeriförsök. Genom att anmäla bedrägeriförsök hjälper du polisen att få mer information att arbeta med och kan förhindra att andra blir utsatta.

Kontakta SEB för hjälp:

  • Ring SEB på 0771-365 365 om du vill ha hjälp med att aktivera säkerhetslösningar eller om du har andra frågor kring hur du skyddar dig mot bedrägerier.
Fick du svar på din fråga?