Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Skaffa Swish

Med Swish kan du via din iPhone eller Android-telefon enkelt skicka pengar till andra personers konton. Pengarna dras från ditt konto och är framme hos mottagaren bara några sekunder senare. Det är lika säkert som en överföring på banken – men enklare, snabbare och mer tillgängligt.

Så laddar du ner Swish

Du behöver Mobilt BankID för att du ska kunna skicka pengar med Swish.

  1. Ansök om Mobilt BankID på internetbanken Du behöver Mobilt BankID för att du ska kunna skicka pengar med Swish. Har du Mobilt BankID sedan tidigare kan du hoppa över det här steget.
    Kom igång med Mobilt BankID
  2. Ladda ner Swishappen
    Följ någon av länkarna för att ladda ner appen till din smartphone.

    Ladda ner till iPhone

    Ladda ner till Android

  3. Logga in på internetbanken för att ansluta till Swish
  4. Koppla ditt mobilnummer till ett konto och välj beloppsgräns. En kontrollkod skickas nu via sms till din mobil.
  5. Fyll i kontrollkoden på internetbanken för att kunna gå vidare och signera Swishavtalet.
  6. Logga in i Swishappen och aktivera tjänsten med hjälp av ditt telefonnummer och Mobilt BankID.

Hur mycket pengar kan jag skicka med Swish?

Du väljer själv en maxgräns, men den kan inte vara högre än 10 000 kronor per dag. Du ändrar maxgränsen på internetbanken, Telefonbanken eller närmaste bankkontor med kundtjänst.

Du kan också välja att höja beloppsgränsen för en viss dag, så kallad tillfällig beloppsgräns. Då kan du den specifika dagen göra en betalning på högst 150 000 kronor.

Hur godkänner jag en betalning?

Du ansvarar för att beloppet och att mottagarens namn är rätt innan du godkänner betalningen med Mobilt BankID. Däremot behöver du inte Mobilt BankID för att ta emot betalningar.

Är det säkert att använda Swish?

Ja, Swish är lika säkert som en vanlig banköverföring.

Kan jag använda tjänsten om jag inte har en smartphone?

Ja, du kan ansluta dig till Swish utan att ha en smartphone. Men du har då bara möjlighet att ta emot betalningar.

Kostar Swish något?

Nej.

Vem kan jag swisha pengar till?

Du kan swisha pengar till vem som helst som har anslutit sig till Swish. Tjänsten finns tillgänglig hos SEB, Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar Bank, Nordea, Skandia och Swedbank.

Hur gammal måste man vara för att använda tjänsten?

Det är du som förälder som ansvarar och avgör när ditt barn är redo att hantera Swish. Barn under 18 år behöver besöka ett av våra bankkontor med kundtjänst tillsammans båda sina vårdnadshavare för att ansluta sig, och barnets mobiltelefon måste vara med.

Om ni är två vårdnadshavare men inte har möjlighet att komma till kontoret tillsammans kan ni använda vår engångsfullmakt för föräldrar.
Hitta ditt närmaste bankkontor
Engångsfullmakt för föräldrar (pdf)

Vad behöver jag göra om jag byter telefon?

Om du har samma telefonnummer som tidigare behöver du bara ladda ner och aktivera Swishappen i din nya mobil. Har du bytt nummer måste du avsluta din tidigare anslutning till Swish och anmäla dig igen med det nya numret. Detta gör du enkelt på internetbanken. 

Vad behöver jag göra om jag byter telefonnummer?

Om du byter telefonnummer måste du anmäla ditt nya nummer till Swish och aktivera Swishappen på nytt. Du bör även avsluta Swishanslutningen till ditt tidigare nummer. Det gör du enkelt på internetbanken.

Mina pengar har inte kommit fram, vad kan det bero på?

  1. Logga in i vår app eller på internetbanken och kontrollera att pengarna har dragits från ditt konto.
  2. Kontrollera att du har fått rätt telefonnummer av mottagaren som du skickade betalningen till.
  3. Om pengarna har dragits och skickats till rätt nummer utan att komma fram är du välkommen att ringa oss på 0771-365 365.

Min telefon har blivit stulen, vad behöver jag göra?

Om din mobiltelefon försvinner eller blir stulen ska du spärra ditt mobila BankID. Det kan du göra själv på internetbanken om du har din digipass eller BankID på kort.

Om du inte har digipassen tillgänglig kan du kontakta något av våra kontor eller Telefonbanken. När ditt mobila BankID är spärrat går det inte att genomföra betalningar.

Höjd säkerhet genom ny rutin för beloppsgränser i Swish

För att stärka säkerheten och skydda kunderna mot bedrägerier införs en ny rutin som innebär att kunderna måste ringa SEB för att höja den tillfälliga beloppsgränsen i Swish över 10 000 kronor. Däremot går det fortfarande att ändra den dagliga beloppsgränsen för lägre summor via internetbanken.

Så här fungerar det:

  • Om du vill höja din dagliga beloppsgräns upp till 10 000 kronor kan du göra det själv via Internetbanken. Du behöver använda QR-kod som finns i Mobilt BankID vid ändring av din dagliga beloppsgräns. 
    Ändra beloppsgränsen för Swish på internetbanken
  • Behöver du betala mer än 10 000 kronor kan du i stället göra en överföring
  • Vill du tillfälligt höja beloppsgränsen för Swish upp till 150 000 kronor, ring SEB på 0774-408808 så får du hjälp.  

Skaffa Swish till firman

Nu kan du ta emot Swishbetalningar till företaget, föreningen eller organisationen.

Driftinformation Swish

Här hittar du uppdateringar om planerade underhållsarbeten, oplanerade driftsavbrott samt information om när problemen är lösta.

Customer service