Anslut till Swish
Steg för steg hur du ansluter till Swish via internetbanken. (video, cirka 1 minut)
Med Swish kan du via din iPhone eller Android-telefon enkelt skicka pengar till andra personers konton. Pengarna dras från ditt konto och är framme hos mottagaren bara några sekunder senare. Det är lika säkert som en överföring på banken – men enklare, snabbare och mer tillgängligt.
Du behöver mobilt BankID för att du ska kunna skicka pengar med Swish.
Steg för steg hur du ansluter till Swish via internetbanken. (video, cirka 1 minut)
Du kan själv välja en beloppsgräns från 0–15 000 kronor.
Logga in för att se och ändra beloppsgränsen (internetbanken)
Om du vill höja beloppsgränsen över 15 000 kronor behöver du ringa oss på 0771-365 365.
Tips: Om du behöver göra en betalning över 15 000 kan du istället göra en överföring från ditt konto. Om mottagaren är kund i SEB kommer pengarna fram direkt. Om mottagaren är kund i en annan bank beror det på vilken tid och dag du gör överföringen.
Läs mer om överföringar och bryttider
För att beställa Swish till ditt barn behöver du ringa oss på 0771-365 365 och boka ett möte. Om ni är två föräldrar kan den ena lämna en engångsfullmakt. Då räcker det att en av er går på mötet och tar med fullmakten. Ditt barn behöver också vara med på mötet tillsammans med barnets mobiltelefon för att installera apparna.
För att ändra beloppsgränsen åt ditt barn behöver du som förälder ringa oss på 0771-365 365 så hjälper vi dig. Du behöver legitimera dig med digipass eller med mobilt BankID under telefonsamtalet för att vi ska kunna hjälpa dig.
Efter samtalet skickar vi hem ett avtal som ska skrivas under och returneras. Är ni två föräldrar ska båda skriva under avtalet.
Om du har samma telefonnummer som tidigare behöver du bara ladda ner och aktivera Swishappen i din nya mobil. Har du bytt nummer måste du avsluta din tidigare anslutning till Swish och anmäla dig igen med det nya numret. Detta gör du enkelt på internetbanken.
Det är du som förälder som ansvarar och avgör när ditt barn är redo att hantera Swish.
Barn under 18 år behöver besöka ett av våra bankkontor tillsammans båda sina vårdnadshavare för att ansluta sig, och barnets mobiltelefon måste vara med. Ring oss på 0771-365 365 för att boka ett möte på ett kontor.
Om ni är två vårdnadshavare men inte har möjlighet att komma till kontoret tillsammans kan ni använda vår engångsfullmakt för föräldrar.
Engångsfullmakt för föräldrar (pdf)
Du ansvarar för att beloppet och att mottagarens namn är rätt innan du godkänner betalningen med mobilt BankID. Däremot behöver du inte mobilt BankID för att ta emot betalningar.
Nej.
Ja, Swish är lika säkert som en vanlig banköverföring.
Ja, du kan ansluta dig till Swish utan att ha en smartphone. Men du har då bara möjlighet att ta emot betalningar.
Om din mobiltelefon försvinner eller blir stulen ska du spärra ditt mobila BankID. Det kan du göra själv på internetbanken om du har din digipass eller BankID på kort.
Om du inte har digipassen tillgänglig kan du ringa oss på 0771-365 365.
När ditt mobila BankID är spärrat går det inte att genomföra betalningar.
Du kan swisha pengar till vem som helst som har anslutit sig till Swish. Tjänsten finns tillgänglig hos SEB, Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar Bank, Nordea, Skandia och Swedbank.
Du kan ansluta dig till Swish. Istället för ditt namn visas skyddad identitet till den du swishar eller om någon swishar dig.
Nu kan du ta emot Swishbetalningar till företaget, föreningen eller organisationen.
Här hittar du uppdateringar om planerade underhållsarbeten, oplanerade driftsavbrott samt information om när problemen är lösta.