Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Du behöver använda en annan webbläsare. För att kunna använda våra internettjänster kan du istället använda någon av de här webbläsarna: Apple Safari, Google Chrome, Microsoft Edge eller Mozilla Firefox.

Läs mer om rekommenderade webbläsare

 

Swish – skaffa och kom igång

Med Swish kan du via din iPhone eller Android-telefon enkelt skicka pengar till andra personers konton. Pengarna dras från ditt konto och är framme hos mottagaren bara några sekunder senare. Det är lika säkert som en överföring på banken – men enklare, snabbare och mer tillgängligt.

Så laddar du ner Swish

Du behöver mobilt BankID för att du ska kunna skicka pengar med Swish.

  1. Ansök om mobilt BankID på internetbanken. Du behöver mobilt BankID för att du ska kunna skicka pengar med Swish. Har du mobilt BankID sedan tidigare kan du hoppa över det här steget.
    Kom igång med mobilt BankID
  2. Ladda ner Swishappen
    Följ någon av länkarna för att ladda ner appen till din smartphone.

    Ladda ner till iPhone

    Ladda ner till Android

  3. Logga in på internetbanken för att ansluta till Swish
  4. Koppla ditt mobilnummer till ett konto och välj beloppsgräns. En kontrollkod skickas nu via sms till din mobil.
  5. Fyll i kontrollkoden på internetbanken för att kunna gå vidare och signera Swishavtalet.
  6. Logga in i Swishappen och aktivera tjänsten med hjälp av ditt telefonnummer och mobilt BankID.

Höjd säkerhet genom ny rutin för beloppsgränser i Swish

För att stärka säkerheten och skydda kunderna mot bedrägerier införs en ny rutin som innebär att kunderna måste ringa SEB för att höja den tillfälliga beloppsgränsen i Swish över 15 000 kronor. Däremot går det fortfarande att ändra den dagliga beloppsgränsen för lägre summor via internetbanken.

Så här fungerar det:

  • Om du vill höja din dagliga beloppsgräns upp till 15 000 kronor kan du göra det själv via Internetbanken. Du behöver använda QR-kod som finns i mobilt BankID vid ändring av din dagliga beloppsgräns. 
    Ändra beloppsgränsen för Swish på internetbanken
  • Behöver du betala mer än 15 000 kronor kan du i stället göra en överföring
  • Vill du tillfälligt höja beloppsgränsen för Swish upp till 150 000 kronor, ring SEB på 0774-408808 så får du hjälp.  

Frågor och svar om Swish

Du ansvarar för att beloppet och att mottagarens namn är rätt innan du godkänner betalningen med mobilt BankID. Däremot behöver du inte mobilt BankID för att ta emot betalningar.

Ja, Swish är lika säkert som en vanlig banköverföring.

Ja, du kan ansluta dig till Swish utan att ha en smartphone. Men du har då bara möjlighet att ta emot betalningar.

Nej.

Tjänsten finns tillgänglig hos SEB, Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar Bank, Nordea, Skandia och Swedbank.

Barn under 18 år behöver besöka ett av våra bankkontor tillsammans båda sina vårdnadshavare för att ansluta sig, och barnets mobiltelefon måste vara med. Ring oss på 0771-365 365 för att boka ett möte på ett kontor.

Om ni är två vårdnadshavare men inte har möjlighet att komma till kontoret tillsammans kan ni använda vår engångsfullmakt för föräldrar.

Engångsfullmakt för föräldrar (pdf)

Om du har samma telefonnummer som tidigare behöver du bara ladda ner och aktivera Swishappen i din nya mobil. Har du bytt nummer måste du avsluta din tidigare anslutning till Swish och anmäla dig igen med det nya numret. Detta gör du enkelt på internetbanken.

För att beställa Swish till ditt barn behöver du ringa oss på 0771-365 365 och förboka ett möte. Om ni är två föräldrar kan den ena lämna en engångsfullmakt. Då räcker det att en av er besöker kontoret och tar med fullmakten.

Ladda ner en engångsfullmakt för föräldrar

Ditt barn behöver vara med på mötet tillsammans med barnets mobiltelefon för att installera apparna.

  1. Logga in i vår app eller på internetbanken och kontrollera att pengarna har dragits från ditt konto.
  2. Kontrollera att du har fått rätt telefonnummer av mottagaren som du skickade betalningen till.
  3. Om pengarna har dragits och skickats till rätt nummer utan att komma fram är du välkommen att ringa oss på 0771-365 365.

Om din mobil­telefon försvinner eller blir stulen ska du spärra ditt mobila BankID. Det kan du göra själv på internet­banken om du har din digi­pass eller BankID på kort.

Om du inte har digi­passen tillgänglig kan du ringa oss på 0771-365 365.

När ditt mobila BankID är spärrat går det inte att genom­föra betalningar.

Du kan se och ändra vad du har för beloppsgräns i internetbanken. Logga in med mobilt BankID och gå till sidan:

Betala och överföra - Swish

För att ändra beloppsgränsen åt ditt barn behöver du som förälder ringa oss på 0771-365 365 så hjälper vi dig. Du behöver legitimera dig med digipass eller med mobilt BankID under telefonsamtalet för att vi ska kunna hjälpa dig. 

Efter samtalet skickar vi hem ett avtal som ska skrivas under och returneras. Är ni två föräldrar ska båda skriva under avtalet.

Skaffa Swish till firman

Nu kan du ta emot Swishbetalningar till företaget, föreningen eller organisationen.

Swish till företag 

Driftinformation Swish

Här hittar du uppdateringar om planerade underhållsarbeten, oplanerade driftsavbrott samt information om när problemen är lösta.

swish.nu/driftinformation