Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Du behöver använda en annan webbläsare. För att kunna använda våra internettjänster kan du istället använda någon av de här webbläsarna: Apple Safari, Google Chrome, Microsoft Edge eller Mozilla Firefox.

Läs mer om rekommenderade webbläsare

 

Swish – skaffa och kom igång

Med Swish kan du via din iPhone eller Android-telefon enkelt skicka pengar till andra personers konton. Pengarna dras från ditt konto och är framme hos mottagaren bara några sekunder senare. Det är lika säkert som en överföring på banken – men enklare, snabbare och mer tillgängligt.

Så laddar du ner Swish

Du behöver mobilt BankID för att du ska kunna skicka pengar med Swish.

  1. Ansök om mobilt BankID på internetbanken. Du behöver mobilt BankID för att du ska kunna skicka pengar med Swish. Har du mobilt BankID sedan tidigare kan du hoppa över det här steget.
    Kom igång med mobilt BankID
  2. Ladda ner Swishappen
    Följ någon av länkarna för att ladda ner appen till din smartphone.

    Ladda ner till iPhone

    Ladda ner till Android

  3. Logga in på internetbanken för att ansluta till Swish
  4. Koppla ditt mobilnummer till ett konto och välj beloppsgräns. En kontrollkod skickas nu via sms till din mobil.
  5. Fyll i kontrollkoden på internetbanken för att kunna gå vidare och signera Swishavtalet.
  6. Logga in i Swishappen och aktivera tjänsten med hjälp av ditt telefonnummer och mobilt BankID.

Anslut till Swish

Steg för steg hur du ansluter till Swish via internetbanken. (video, cirka 1 minut)

Frågor och svar om Swish

Du kan själv välja en beloppsgräns från 0–15 000 kronor.

Logga in för att se och ändra beloppsgränsen (internetbanken)

Om du vill höja beloppsgränsen över 15 000 kronor behöver du ringa oss på 0771-365 365.

Tips: Om du behöver göra en betalning över 15 000 kan du istället göra en överföring från ditt konto. Om mottagaren är kund i SEB kommer pengarna fram direkt. Om mottagaren är kund i en annan bank beror det på vilken tid och dag du gör överföringen.

Läs mer om överföringar och bryttider

För att beställa Swish till ditt barn behöver du ringa oss på 0771-365 365 och boka ett möte. Om ni är två föräldrar kan den ena lämna en engångsfullmakt. Då räcker det att en av er går på mötet och tar med fullmakten. Ditt barn behöver också vara med på mötet tillsammans med barnets mobiltelefon för att installera apparna.

Ladda ner en engångsfullmakt för föräldrar

För att ändra beloppsgränsen åt ditt barn behöver du som förälder ringa oss på 0771-365 365 så hjälper vi dig. Du behöver legitimera dig med digipass eller med mobilt BankID under telefonsamtalet för att vi ska kunna hjälpa dig. 

Efter samtalet skickar vi hem ett avtal som ska skrivas under och returneras. Är ni två föräldrar ska båda skriva under avtalet.

Om du har samma telefonnummer som tidigare behöver du bara ladda ner och aktivera Swishappen i din nya mobil. Har du bytt nummer måste du avsluta din tidigare anslutning till Swish och anmäla dig igen med det nya numret. Detta gör du enkelt på internetbanken.

Det är du som förälder som ansvarar och avgör när ditt barn är redo att hantera Swish.

Barn under 18 år behöver besöka ett av våra bankkontor tillsammans båda sina vårdnadshavare för att ansluta sig, och barnets mobiltelefon måste vara med. Ring oss på 0771-365 365 för att boka ett möte på ett kontor.

Om ni är två vårdnadshavare men inte har möjlighet att komma till kontoret tillsammans kan ni använda vår engångsfullmakt för föräldrar.

Engångsfullmakt för föräldrar (pdf)

Du ansvarar för att beloppet och att mottagarens namn är rätt innan du godkänner betalningen med mobilt BankID. Däremot behöver du inte mobilt BankID för att ta emot betalningar.

Nej.

Ja, Swish är lika säkert som en vanlig banköverföring.

Ja, du kan ansluta dig till Swish utan att ha en smartphone. Men du har då bara möjlighet att ta emot betalningar.

Om din mobil­telefon försvinner eller blir stulen ska du spärra ditt mobila BankID. Det kan du göra själv på internet­banken om du har din digi­pass eller BankID på kort.

Om du inte har digi­passen tillgänglig kan du ringa oss på 0771-365 365.

När ditt mobila BankID är spärrat går det inte att genom­föra betalningar.

  1. Logga in i vår app eller på internetbanken och kontrollera att pengarna har dragits från ditt konto.
  2. Kontrollera att du har fått rätt telefonnummer av mottagaren som du skickade betalningen till.
  3. Om pengarna har dragits och skickats till rätt nummer utan att komma fram är du välkommen att ringa oss på 0771-365 365.

Du kan swisha pengar till vem som helst som har anslutit sig till Swish. Tjänsten finns tillgänglig hos SEB, Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar Bank, Nordea, Skandia och Swedbank.

Du kan ansluta dig till Swish. Istället för ditt namn visas skyddad identitet till den du swishar eller om någon swishar dig.

Skaffa Swish till firman

Nu kan du ta emot Swishbetalningar till företaget, föreningen eller organisationen.

Swish till företag 

Driftinformation Swish

Här hittar du uppdateringar om planerade underhållsarbeten, oplanerade driftsavbrott samt information om när problemen är lösta.

swish.nu/driftinformation