Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Du behöver använda en annan webbläsare. För att kunna använda våra internettjänster kan du istället använda någon av de här webbläsarna: Apple Safari, Google Chrome, Microsoft Edge eller Mozilla Firefox.

Läs mer om rekommenderade webbläsare

 

Blippa dig genom kassan

Du kan betala snabbt och smidigt utan att sätta in ditt kort i kortläsaren. Ta tidningen, jackan eller den nya teven till kassan – och betala med ett blipp.

En man som blippar sitt SEB Debit MAstercard mot en betalterminal.

Med våra kort kan du betala kontaktlöst. Det betyder att du inte behöver sätta in ditt kort i kortläsaren – håll bara upp det intill läsaren och betala genom att blippa.

Handlar du för upp till 400 kronor räcker det oftast att du bara blippar, men om beloppet är större måste du alltid slå din kod.

Du kan betala genom att blippa ifall ditt kort och kortläsaren där du vill betala har symbolen för blippbetalningar. 

Vanliga frågor om att blippa

Du kan betala genom att blippa om kortläsaren har symbolen för kontaktlösa betalningar. Idag finns sådana kortläsare på bland annat Ica och Pressbyrån.

Du kan även blippa för att betala när du är utomlands. Leta efter symbolen för kontaktlösa betalningar på kortläsaren – det är samma symbol som i Sverige.

Blippfunktionen aktiveras automatiskt när du aktiverar kortet, det vill säga när du handlar eller tar ut pengar med chippet och din kod.

Du kan alltid betala genom att blippa, oavsett hur mycket du handlar för.

  • Om du handlar för 400 kronor eller mer blippar du kortet och slår din kod.
  • Handlar du däremot för mindre än 400 kronor behöver du inte slå koden. Då räcker det att du bara blippar.

Ja, det är säkert att blippa.

Exempel på våra säkerhetsåtgärder:

  • Handlar du för 200 kronor eller mer så måste du alltid slå din kod, precis som när du betalar med chippet.
  • Som en extra säkerhetsåtgärd kan du också behöva slå koden vid slumpvis utvalda tillfällen. På så sätt kontrollerar vi regelbundet att kortet är i rätt händer.

Du måste inte blippa om du inte vill. Du kan fortsätta betala med hjälp av chippet, precis som vanligt. Båda sätten fungerar.

Om du inte vill ha möjligheten att blippa kan vi avaktivera blipp-funktionen, ring oss så hjälper vi dig. Vilket telefonnummer du ska ringa beror på vilket kort du har:

  • SEB Debit: 0771-365 365
  • SEB Credit: 0771-365 365
  • SEB Commercial debit: 0771-62 53 53
  • SEB Corporate: 0774-48 28 08
  • SEB Selected: 08-14 71 10

Om du förlorar ditt kort ska du genast ringa oss på 08-14 72 00 och spärra det.
Vi ersätter dig ifall någon har gjort obehöriga köp med kortet.

Under 2017 byter vi ut nästan alla våra kort. Det är en av flera saker vi gör för att du alltid ska kunna betala så enkelt och säkert som möjligt.

Våra nya kort har några funktioner som våra tidigare kort inte har haft, till exempel kan du:

  • Betala genom att blippa
  • Själv byta pinkod på ditt kort.