Dataskyddsinformation för appen SEB Ung
Senast uppdaterad 25 april 2024.
Den här informationen avser de personuppgifter som Skandinaviska Enskilda Banken AB (publ), 502032-9081 (”SEB”, ”vi”, ”oss” etc.) är personuppgiftsansvarig för och som gäller dig som användare av appen ”SEB Ung”.
När du ansöker om eller använder SEB Ung behöver vi ta del av och hantera uppgifter om dig, det som kallas personuppgifter. Det är till exempel ditt namn, personnummer, men även uppgifter som din IP-adress. Vi behöver informera dig om vilka uppgifter om dig som vi behandlar, varför vi behandlar dem, på vilken grund vi behandlar dem, hur länge vi sparar dem med mera.
En personuppgift är information som direkt eller indirekt handlar om dig, som ditt namn, ditt personnummer, adress eller en IP-adress.
Behandling är ett brett begrepp. Det omfattar till exempel när vi samlar in dina personuppgifter, när vi gör analyser eller sparar uppgifter om dig. Här informerar vi om våra behandlingar av dina personuppgifter när du använder SEB Ung.
Vi behandlar de personuppgifter om dig som tillhandahållits vid ansökan om/ingående av avtal avseende SEB Ung.
- Identifikationsuppgifter:
Namn, födelsedatum, personnummer, kön, ålder, (mobilt) bankid-koppling/SEB ID med mera. - Hur du använder våra tjänster och produkter:
Vilka tjänster hos SEB som du använder samt vilka funktioner du använder.
I det här avsnittet beskriver vi för vilka ändamål och på vilka rättsliga grunder vi behandlar dina personuppgifter.
För att kunna leverera SEB Ung
Vi behandlar dina personuppgifter för att du ska kunna använda SEB Ung. Vi behöver personuppgifter såsom ditt personnummer och ditt namn för att kunna göra det. Det kan handla om att verifiera din identitet, ge dig en bra användarupplevelse, ge support om SEB Ung samt kommunicera med dig i övrigt.
Den rättsliga grunden för dessa behandlingar är att ingå och fullgöra avtal .
För att utveckla våra tjänster och system
Vi behandlar ibland dina personuppgifter till exempel för att göra analyser för affärsutveckling, förbättringar av appen, uppdateringar och för att utöka vårt produktutbud.
Den rättsliga grunden är då berättigat intresse.
För att följa lagar och myndighetsbeslut
Vi behöver också behandla dina personuppgifter för att vi ska kunna uppfylla våra skyldigheter enligt lag, annan författning eller myndighetsbeslut. Det kan till exempel vara för att uppfylla kraven enligt penningtvättslagen.
Den rättsliga grunden är då rättslig förpliktelse.
En del av den information vi behandlar om dig omfattas av banksekretess. Vi måste ha stöd i avtal eller lagstiftning för att dela den informationen med någon annan.
För att kunna leverera vissa av våra produkter och tjänster måste vi dela annan information om dig med andra enheter/företag inom SEB-koncernen och ibland med externa parter, till exempel Finansiell ID-teknik BID AB (som levererar Mobilt BankID).
När vi delar dina personuppgifter med företag inom SEB-koncernen eller med externa parter får vi endast göra det för specifika syften.
Vi sparar dina personuppgifter som längst 10 år efter det att avtalet om SEB Ung har upphört, räknat från utgången av det år avtalet upphör. Det gör vi på grund av reglerna om preskription. När vi sparar personuppgifter för syften som inte har att göra med avtalsförhållandet kan andra tider gälla. Det kan till exempel vara för att vi ska uppfylla lagstiftning om penningtvätt (fem år) och bokföring (sju år).
- Begära ett registerutdrag med personuppgifter
Du har rätt att begära ett registerutdrag från oss med information om vilka personuppgifter som vi behandlar om dig. Det kan du få genom att vända dig till vår kundservice eller SEB:s dataskyddsombud (se kontaktuppgifter längre ner på denna sida). - Rätta felaktiga eller radera dina uppgifter (”rätten att bli glömd”)
Om du tycker att de personuppgifter vi behandlar om dig är felaktiga eller ofullständiga har du rätt att begära att uppgifterna rättas eller kompletteras. Du kan i så fall kontakta oss så försöker vi hjälpa dig så snabbt som möjligt (se kontaktuppgifter längre ner på denna sida). - Begära begränsning av behandling eller invända mot behandling
Du kan ha rätt att begära att behandlingen av dina uppgifter begränsas. Det kan till exempel vara om du vill invända mot en behandling som vi baserar på ett berättigat intresse eller att du tycker att vår behandling strider mot lag. Om vi behandlar en uppgift om dig med stöd av berättigat intresse kan du också invända och få en ny prövning av vårt berättigade intresse i förhållande till ditt integritetsskydd. - Tillgång till eller portering (flytt) av dina personuppgifter
Om vi behandlar dina personuppgifter med stöd av avtal eller samtycke har du rätt att få en kopia på dina personuppgifter (i ett maskinläsbart format). Du har även rätt att få uppgifterna flyttade till en annan aktör om det är tekniskt möjligt (dataportabilitet). - Rätt att lämna klagomål till tillsynsmyndigheten
Om du inte är nöjd med hur vi behandlar dina personuppgifter hoppas vi i första hand att vi kan hjälpa dig. Annars har du alltid rätt att ge in klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten, www.imy.se.
För generella frågor om vår behandling av dina personuppgifter kan du ringa oss på 0771-365 365 (kundtjänst).
SEB har dessutom utsett ett dataskyddsombud som har till uppgift att övervaka att vi följer reglerna om skydd av personuppgifter. Dataskyddsombudet ska fullgöra sitt uppdrag på ett oberoende sätt i förhållande till SEB. Kontaktuppgifter till SEB:s Dataskyddsombud:
SEB, Dataskyddsombud
106 40 Stockholm.