Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Du behöver använda en annan webbläsare. För att kunna använda våra internettjänster kan du istället använda någon av de här webbläsarna: Apple Safari, Google Chrome, Microsoft Edge eller Mozilla Firefox.

Läs mer om rekommenderade webbläsare

 

Tillväxtstrategi – hitta rätt strategi för ditt företag

Vill du ta ditt företag till nya höjder? Genom att ha en tydlig tillväxtstrategi kan ni jobba för att utveckla företaget både på kort och lång sikt. Men vad finns det för olika tillväxtstrategier? Och vilken strategi passar er bäst? Här kan du läsa mer om några strategier för tillväxt och våra tillväxtprogram.

Olika tillväxtstrategier

Att ditt företag befinner sig i en tillväxtfas kan förstås innebära olika saker. Kanske har du redan ökat antalet anställda, kanske är du på väg att expandera verksamheten med fler produkt- eller tjänsteområden eller en närvaro på fler marknader. Oavsett hur lång du har kommit och vilken typ av utveckling som är relevant för din verksamhet, finns det sannolikt steg ditt företag kan ta för att fortsätta växa. Här hittar du några tänkbara strategier för tillväxt, som kan passa företag i olika situationer.

Tre sätt att få företag att växa

När det gäller att hitta en tillväxtstrategi är det viktigt att du utgår från ditt företags situation och på vilket sätt du vill utveckla din verksamhet. När företaget går bra är det lätt att bli nöjd och fortsätta som vanligt. I många bolag finns därför stor, outnyttjad potential att växa, skala upp och expandera.

Fredrik Josefsson, Head of Entreprenours and High Growth på SEB, är en av initiativtagarna till SEB:s Greenhouse – ett koncept där fler än 5 000 svenska företag har fått hjälp att nå sina tillväxtmål.

– De flesta företag växer organiskt, men det tar tid och blir ofta svårare ju större företagen blir. Samtidigt finns flera sätt att snabba upp tillväxten, men vilken strategi som är bäst beror på flera faktorer – bland annat vad ni producerar och säljer, ägarnas visioner och riskvillighet, liksom era ekonomiska förutsättningar, säger Fredrik.

Här kan du läsa hans tre tips för den som vill växa snabbare.

  1. Tillväxt genom att köpa upp en konkurrent

    Det är inte bara jättar som köper upp andra bolag, det sker också bland små och medelstora företag. Enligt en undersökning från Visma riskerar var tredje småföretag att upphöra när ägaren går i pension, så gott om möjligheter finns.
    Var tredje småföretag kan gå i graven vid generationsskifte (visma.se)

    – Många företagare når efter ett tag en platå, där tillväxten stannar av. Genom att köpa ett annat företag kan du öka takten i din expansion, eftersom verksamheten redan är igång och förhoppningsvis lönsam. Du får också skalfördelar, till exempel genom gemensamma inköp, IT-lösningar och chefsroller, säger Fredrik Josefsson.

    Att ta över ett annat företag kräver generellt kapital, men det behöver inte vara oöverkomligt dyrt.

    – Det finns många företag med äldre ägare och företagare som vill bli en del av något större. Ett sätt att genomföra affären utan kapital kan vara att erbjuda delägarskap i det nya företaget, säger Fredrik Josefsson.
  2. Franchising som tillväxtstrategi

    Om ditt företag har hittat ett framgångsrikt koncept som går att duplicera kan franchising vara svaret. Du låter helt enkelt andra entreprenörer ”låna” ditt koncept, i utbyte mot en del av vinsten från deras verksamhet.

    – Alla som funderar på franchising måste först fråga sig om konceptet går att kopiera och kommer att fungera också med en annan entreprenör bakom ratten. Dessutom behöver du vara säker på att du har hittat dina framgångsfaktorer – originalet måste vara perfekt innan det läggs i kopiatorn, säger Fredrik Josefsson.

    Han fortsätter:

    – När du är säker på din sak finns flera fördelar med franchising. Du behöver till exempel inte hantera varje nyetablering själv och kan dela på investeringskostnaden med franchisetagarna.
  3. Etablering på nya marknader

    När den organiska tillväxten klingar av kan det bero på att företagets lokala marknad är mättad och att det helt enkelt inte finns utrymme att växa. Då kan det finnas skäl att hitta nya marknader – i en annan stad, region eller ett annat land.

    – Det viktigaste när man ska gå in på en ny marknad är att göra sin hemläxa. Du behöver förstå exakt vad som gör ditt erbjudande unikt och ha god kännedom om målmarknaden – konkurrenssituationen, kostnadsläget, människors vanor. Ställ gärna upp olika marknader bredvid varandra och jämför. Var tror du att ditt företag skulle ha bäst chans att lyckas?

    När det handlar om internationell expansion kommer också mycket annat in i bilden.

    – Då kan allt från valutarisker till kulturskillnader och betallösningar bli en faktor och du behöver säkerställa att din organisation har förmågan att hantera. Samtidigt finns mycket hjälp att få och en bra ände att börja i är ofta att prata med sin rådgivare på banken. För den som lyckas med en utlandsetablering kan vinsterna bli stora.

Läs mer om att bli företagskund

Kontakta oss

För mer information om hur vi kan hjälpa dig, kontakta våra företagsrådgivare vardagar 8–18.