Vill du ta ditt företag till nya höjder? Genom att ha en tydlig tillväxtstrategi kan ni jobba för att utveckla företaget både på kort och lång sikt. Men vad finns det för olika tillväxtstrategier? Och vilken strategi passar er bäst? Här kan du läsa mer om några strategier för tillväxt och våra tillväxtprogram.
Olika tillväxtstrategier
Att ditt företag befinner sig i en tillväxtfas kan förstås innebära olika saker. Kanske har du redan ökat antalet anställda, kanske är du på väg att expandera verksamheten med fler produkt- eller tjänsteområden eller en närvaro på fler marknader. Oavsett hur lång du har kommit och vilken typ av utveckling som är relevant för din verksamhet, finns det sannolikt steg ditt företag kan ta för att fortsätta växa. Här hittar du några tänkbara strategier för tillväxt, som kan passa företag i olika situationer.
Tre sätt att få företag att växa
När det gäller att hitta en tillväxtstrategi är det viktigt att du utgår från ditt företags situation och på vilket sätt du vill utveckla din verksamhet. När företaget går bra är det lätt att bli nöjd och fortsätta som vanligt. I många bolag finns därför stor, outnyttjad potential att växa, skala upp och expandera.
Fredrik Josefsson, Head of Entreprenours and High Growth på SEB, är en av initiativtagarna till SEB:s Greenhouse – ett koncept där fler än 5 000 svenska företag har fått hjälp att nå sina tillväxtmål.
– De flesta företag växer organiskt, men det tar tid och blir ofta svårare ju större företagen blir. Samtidigt finns flera sätt att snabba upp tillväxten, men vilken strategi som är bäst beror på flera faktorer – bland annat vad ni producerar och säljer, ägarnas visioner och riskvillighet, liksom era ekonomiska förutsättningar, säger Fredrik.