Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Från passion till profession

Johanna Lassnack. Fotograf Louise Dahlström
Johanna Lassnack. Fotograf Louise Dahlström

Ibland pratas det om att vissa föds med bättre förutsättningar än andra i livet, och visst är det så på ett sätt, men frågan är – har det någon betydelse i slutändan?

Jag tänker att det vore fantastiskt om man föddes med så kallade ”bra” förutsättningar inför det man vill göra i livet. Men jag tänker också att bra förutsättningar inte är allt. Jag tror det viktigaste är vad man faktiskt gör med de förutsättningar man har.

Det finns något som vi alla kan påverka och det är vår inställning Det kan vi göra oberoende av vilka förutsättningar vi föds med. Vi kan alla träna upp vår inställning till att göra det bästa med det vi har.

Saker du kan träna upp är till exempel sådana färdigheter som att tackla alla nej du kommer få, att aldrig ge dig, att inte vara rädd för att ta i, att våga, att hantera motvind. Vi kan alla träna oss i att skapa kontakter och goda relationer.

När jag startade mitt företag för snart tio år sedan startade jag utan kunskap, utan erfarenhet, utan entreprenörer i familjen och helt utan kapital. Men jag hade en brinnande vilja att göra skillnad.

Med handen på hjärtat så var tanken på ”allt som krävs för att starta företag” något som höll på att kväva min entusiasm. Jag har alltid varit en kreativ själ som hellre bakat på känsla än att läsa receptet. Innan jag startade företag så hade jag en bild av att jag måste veta allt, kunna allt och framför allt se hela bilden framför mig för att starta. Men tänkt så fel jag hade.

Ibland kan det kännas som att man behöver ha hela vägen klar framför sig innan man startar, men något jag fått erfara är att jag inte behöver ha hela vägen klar utan det räcker att jag sätter mig i bilen och börjar rulla. Något jag verkligheten lärt mig är att jag inte behöver se hela bilden direkt, det räcker att jag har en pusselbit, som sen leder mig till nästa pusselbit och så vidare.

När jag startade företag var det inte en fråga ”om” jag kommer göra misstag utan snarare ”när” jag skulle göra misstag.

När jag startade företag var det inte en fråga ”om” jag kommer göra misstag utan snarare ”när” jag skulle göra misstag. Något jag därför fått lära mig är att det är så viktigt att inte låta misstag vara en rädsla - för man kommer att göra misstag.

Att driva företag är ett ständigt lärande och det är genom både framgång och motgång som du blir guidad framåt. Misslyckanden lär dig vad du inte ska göra och vad behöver ändra på medan framgångarna lär dig vad som fungerar och vad du ska fortsätta göra. När man driver företag kommer det alltid finns många som gör samma sak som du - dina konkurrenter.

I min karriär så här långt så är det inte min utbildning till mental coach som tagit mig längst, för det finns många i min bransch med så mycket mer utbildning än mig. Ändå är jag den mest anlitade mentala coachen i min bransch.

Vad som tagit mig dit jag är har varit min nyfikenhet, mitt jäklar anamma, mitt intresse för andra människor, min nyfikenhet och min inställning att ingenting är omöjligt.

När man startar företag vill man såklart erbjuda något som inte redan finns. Men det som är viktigt att förstå är att det inte behöver vara något helt nytt och revolutionerande så som en helt ny produkt eller tjänst. Det viktiga är att du gör dig unik i din produkt eller tjänst. Vad erbjuder du som ingen annan gör? Hur kan du med din produkt eller tjänst göra andra människors liv lite bättre och lite enklare? Vad har du som ingen av dina konkurrenter har?

Något jag verkligen alltid har i åtanke är att prata till ”människor” och inte till ”kunder”.

Något jag verkligen alltid har i åtanke är att prata till ”människor” och inte till ”kunder”. Någonstans är vi alla i slutändan människor oavsett titel och det tror jag är det absolut viktigaste att ha i åtanke när man driver företag. Utan människor, inga kunder. Utan kunder, inget företag.

En annan viktig egenskap som entreprenör tror jag också är att ha förmågan att ta action. Det finns så många människor med mycket kunskap men som aldrig sätter den i bruk och så länge kunskap inte används så är den värdelös. Jag är övertygad om att en stor egenskap hos de absolut största entreprenörerna är att de tar action på sina idéer. Därför hoppas jag kunna inspirera dig till att våga testa fullt ut! Skulle det inte flyga så finns det alltid andra vägar och tillvägagångssätt. Jag brukar tänka att det tar tio nej för att ett ja ska bli till och ibland tar det tusentals försök innan något lyckas.

Och slutligen. Något jag önskar att någon sa till mig när jag startade mitt företag och något jag önskar jag insåg tidigare är det jag säger till dig nu.

Du ska inte bestiga berget själv, min vän. Du ska inte ens försöka. Du ska skapa ett team som vill ta sig an berget tillsammans med dig. Med det sagt - du kan inte veta allt själv så våga be om hjälp och råd när du kör fast. Det kommer ta dig snabbare ur en dipp än att du ska envisas med att du borde kunna lösa det själv.

Så, låt oss vara nyfikna och hungriga på att ständigt lära oss mer om oss själva och andra människor. Våga ta steget ut att testa dina vingar. Och kom ihåg, du kommer aldrig få reda på hur högt du kan flyga om du inte testar. Lycka till!

Mina tips till dig som ska starta företag

  • Starta och kom igång.

    Ingen kan veta allt i början, därför tror jag det är viktigt att våga starta och sedan lära sig på vägen. Det har jag gjort, och även om jag drivit företag i snart tio år så lär jag mig fortfarande och kommer fortsätta göra så länge jag lever.
  • Mentor.

    Ett mentorskap är guld värt när kan ska starta företag. Att ha en person man kan vända sig till med frågor och funderingar. Detta ska vara en person som har gjort det du själv vill göra och som kan ge dig tips och råd på vägen. Det blir brukar dessutom bli ett fint utbyte för er båda.
  • Var ej rädd för att göra misstag.

    När du startar företag kommer det inte vara en fråga ”om” du kommer göra misstag utan snarare ”när” du kommer göra misstag.
    Blir man rädd för misstag så stagnerar man sig själv sitt företag och man börjar avveckla istället för att utveckla.
  • Inspireras av andra.

    Kolla på människor som du inspireras av och studera dem. Vad har de för egenskaper som du ser upp till? Och hur kan du jobba med dig själv för att utveckla den färdigheten?
    Kolla på företag som du tycker lyckats. Studera dem och se om det finns tydliga strategier de använt sig av som du skulle kunna inspireras av och applicera på ditt företag. Det handlar inte om att du ska kopiera utan snarare bli inspirerad till att göra din egen grej.
  • Affärsidé och tydlig målgrupp.

    När du startar företag vill du erbjuda något som inte redan finns. Det behöver dock inte vara någon helt ny produkt eller tjänst, utan det viktiga är att du gör dig unik i det du erbjuder. Ställ dig frågan hur du kan underlätta andra människors liv? Då blir det även tydligare vilken målgrupp du riktar dig till.
  • Action.

    Våga ta action på idéer du får. Det finns så otroligt många idéer som aldrig blir verklighet för att de aldrig ageras på. Våga testa fullt ut och skulle det inte flyga så finns det alltid andra vägar och tillvägagångssätt. Vad som står mellan dig och ett lyckat resultat är din förmåga ett sätta bollen i rullning och hålla den rullande.
  • Ta hjälp.

    Skapa ett team som vill vara med och hjälpa dig att starta företaget. Du kan inte veta allt själv så våga be om hjälp och råd när du kör fast. Det kommer ta dig snabbare ur en dipp än att du ska envisas med att försöka lösa allt själv.
Krönikör

Johanna Lassnack

Krönikör

Johanna Lassnack

Johanna Lassnack är entreprenör, föreläsare och en av Sveriges största influencers inom ridsport. Sedan 2013 driver hon siten Ryttarinspiration där hon delar med sig av sina tips till andra hästintresserade. Dessutom driver hon podcasten Uppsuttet tillsammans med Elsa Berggren.


Starta företag

Ta del av våra tips och råd om hur du startar företag. Läs om andra entreprenörer, våra guider och hur vi kan hjälpa dig på din resa.

Håller din affärsidé?

Testa din affärsidé med metoden Lean Canvas. Svara på några enkla frågor och se din verksamhet ta form.

Mer om hästnäringen

Hästnäringen är en viktig sektor för oss. Vi kan hjälpa dig som arbetar i branschen med råd och stöd för din verksamhet.