Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Du behöver använda en annan webbläsare. För att kunna använda våra internettjänster kan du istället använda någon av de här webbläsarna: Apple Safari, Google Chrome, Microsoft Edge eller Mozilla Firefox.

Läs mer om rekommenderade webbläsare

 

Vinnare av The Next Awards 2021

PlasticFri – vinnare New Ideas 2021

PlasticFri jobbar för att minska användningen av engångsplastartiklar genom att erbjuda hållbara alternativ. Produkterna tillverkas av restmaterial vilket skapar en cirkulär ekonomi.

 

Priset är väldigt viktigt för oss, det visar att vi är på rätt spår.
Max Mohammadi (medgrundare & styrelseordförande
PlasticFri)

Motivation att fortsätta framåt

Vi är otroligt tacksamma och hedrade över att ha vunnit det här priset i en så pass hård konkurrens. Att få ett sådant förtroende och erkännande ger motivation att driva PlasticFri. Priset, som både innefattar en plats i tillväxtprogrammet Greenhouse och i SEB Innovation Forum, känns värdefullt med tanke på att PlasticFri är i en spännande fas nu. Nu håller vi på förberedda inför nästa SEB Innovation Forum eftersom vi planerar att ta in finansiering. Framöver kommer vi också att skala upp vår produktion och expandera utanför Sverige på ett fokuserat sätt. – Max Mohammadi (medgrundare & styrelseordförande, PlasticFri)

Juryns motivering 

Banbrytande teknologi för biobaserade engångsartiklar 

För modet att ta sig an en av vår tids största miljöutmaningar. Med en cirkulär process och ett effektivt nyttjande av resurser har man möjlighet att påverka både lokalt och globalt. Teknologin är skalbar och kan enkelt ersätta fossilbaserade material i befintliga fabriker. 

Vägen Ut! – vinnare Community 2021

Vägen Ut är en social franchise-kedja med syfte att skapa arbete för de som inte har någon utbildning och står långt bort från arbetsmarknaden. Totalt finns det 15 kooperativ med olika inriktningar.

Vi brukar säga att hos oss så går man från att vara bidragstagare till att bli företagare.
Petra de Boer (Kommunikatör
Vägen ut! kooperativen)

Samhällsförändring genom entreprenörskap 

"Vi är otroligt glada över det här priset! I 20 år har vi arbetat med socialt entreprenörskap och varje dag ser vi människor växa av att gå från bidragsberoende till egen inkomst. Att få ett så här fint erkännande gör oss mycket stolta. Prispengarna gör att vi kan fortsätta med vår verksamhet och vi kan också utveckla våra affärssamarbeten. Rådgivningen kring social finansiering kommer att stärka oss och kan öppna dörrar till nya finansieringsmöjligheter. Framöver har vi flera spännande samarbeten på gång, både med näringslivet och det offentliga. Ett av dem handlar om att skapa arbete för människor i utanförskap och samtidigt utveckla en mötesplats för återbruk, upcycling och redesign. Vi håller också på att starta och utveckla ett nytt IT-företag för unga på autismspektrat." – Petra de Boer (Kommunikatör, Vägen ut! kooperativen)

Juryns motivering 

Vänder social utsatthet till social hållbarhet

Ett företag som skapar förutsättningar för människor att själva ta kontrollen över sin egen framtid. Vägen från att vara den som behöver hjälp till den som kan erbjuda hjälp åt andra har för många också blivit vägen till starkare självkänsla och ett bättre liv. Det goda exemplets triumf. 

Houdini – vinnare Transformation 2021

Houdini skapar hållbart producerade friluftskläder. Deras produkter tillverkas utifrån ett cirkulärt tänk med återvunna råvaror och en vision om att produkterna ska användas länge för att sedan leva vidare.

Vi vill skapa ett 100 % cirkulärt ekosystem, inklusive allt från produktion till konsumtion.
Eva Karlsson (VD Houdini Sportswear)

Transformation för framtiden

”Vi är oerhört stolta och tacksamma för att vi prisas i just den här kategorin eftersom det är i transformationen vi identifierar de nya, outforskade möjligheterna. Framöver kommer vi att fortsätta med internationell expansion, lönsamhetsutveckling och innovation för värdeskapande i en vidare bemärkelse. Vi vill skapa ett 100 % cirkulärt ekosystem, inklusive allt från produktion till konsumtion, vilket vi ämnar ha på plats 2030. Då har vi transformerat hela vårt energisystem, eliminerat alla former av avfall, digitaliserat för att öka tillgänglighet till våra produkter, upplevelser och cirkulära tjänster. Vi ser också fram emot ett närmare samarbete med SEB, både för att ta del av och dela kunskap. Samverkan har alltid varit en del av vårt DNA och tillsammans hoppas jag att vi ska kunna tänja gränser, kanske till och med bidra till en transformation.” – Eva Karlsson (VD Houdini Sportswear)

Juryns motivering 

Inspirerande varumärke med global vision

Visionärt ledarskap, vetenskaplig förankring och kompromisslöshet är några av framgångsfaktorerna bakom denna imponerande transformation. Med genuint engagemang har man skapat ett varumärke som inspirerar en hel värld. Modigt mode gör skillnad.