1. Köp ett lagerbolag
- Starta aktiebolag snabbare genom att köpa ett lagerbolag.
- Välj en av våra samarbetspartners Bolagsstiftarna eller Fortnox för en smidigare process.
Med ett lagerbolag blir det enklare att starta aktiebolag. Minska administrationen, få mer tid över till att driva ditt företag och kom igång snabbare med din verksamhet. Köp ditt lagerbolag genom någon av våra samarbetspartners Bolagsstiftarna och Fortnox och ansök sedan om att bli kund hos oss, helt digitalt.
För att spara lite tid kan du ansöka om F-skatt och moms hos Skatteverket så snart du har fått generalfullmakten. Då ansöker du via blankett som du fyller i och skickar in till Skatteverket.
Företagsregistrering, SKV 4620 (Skatteverket)
Du kan även vänta med att ansöka om F-skatt och moms till att du blivit registrerad som ägare till bolaget. Då har du möjlighet att göra ansökan digitalt.
Skaffa bankkonto till ditt lagerbolag med vårt företagspaket. I paketet ingår de viktigaste banktjänsterna så som betalkort, internetbanken och företagskonto med bankgiro. Dessutom får du tillgång till rådgivning och flera förmånliga erbjudanden. När du har blivit kund hos oss får du dina banktjänster i samband med vårt uppstartsmöte där vi ser till att du kommer igång ordentligt och får svar på dina frågor.
Genom vårt samarbete med Bolagsstiftarna och Fortnox kan vi erbjuda dig en smidig start på din företagsresa och en möjlighet att bli kund i SEB – helt digitalt. Våra samarbetspartners erbjuder dig organisationsnummer inom två timmar från beställning och hjälper dig med administration och kontakt med Bolagsverket under hela handläggningen, fram till dess att allt är klart.
Bolagsstiftarna har över 30 års erfarenhet av lagerbolag och snabbavveckling av vilande bolag.
Fortnox är Sveriges största leverantör av lagerbolag. Med fri support och duktiga handläggare hjälper de dig hela vägen när du ska starta företag.
När du har köpt ett lagerbolag från någon av våra samarbetspartners är nästa steg att ansöka om att bli kund hos oss. I vår guide får du en överblick av processen och information om hur du går vidare med din ansökan, steg för steg. Behöver du hjälp längs vägen är du alltid välkommen att höra av dig till oss.
Bli kund med lagerbolag från samarbetspartners
Om du köper ett lagerbolag från en annan leverantör än våra samarbetspartners så skickar du in din ansökan via post. När vi har gått igenom din ansökan hör vi av oss till dig med instruktioner om nästa steg.
Bli bankkund med ett lagerbolag från en annan leverantör
Vi strävar ständigt efter att göra det möjligt för fler bolag att bli kunder helt digitalt och arbetar för att kunna erbjuda detta i framtiden.
Ett lagerbolag är ett färdigt aktiebolag som du kan köpa för att starta företag snabbare. Bolaget har inte haft någon aktiv verksamhet tidigare men är registrerat hos Bolagsverket och har ett eget organisationsnummer. När du blivit ägare till bolaget kan du ansöka om F-skatt eller momsregistrering för att komma igång med din egen verksamhet.
Att köpa ett lagerbolag kräver mindre administration än att starta ett nytt aktiebolag från grunden. Men även om processen är enklare så är det fortfarande några steg från köp till bolagsstart.
När du köper ett lagerbolag tar du över ett aktiebolag utan någon aktiv verksamhet, bildat av ett ombud till Bolagsverket. I samband med köpet får du också en bankfullmakt från lagerbolagsleverantören för att öppna ett grundkonto och sätta in aktiekapitalet, som måste vara minst 25 000 kronor. Efter det utfärdar vi ett bankintyg, även kallat likvidintyg, och lagerbolagsleverantören kan då informera Bolagsverket om ägarförändringen. Nu får du en generalfullmakt så att du kan företräda bolaget, även innan Bolagsverket hanterat ditt ärende. Då ber vi dig också att boka in ett uppstartsmöte med oss för att se till så att du kommer igång med dina banktjänster.
För att du ska bli registrerad som ny ägare måste du även anmäla dig som verklig huvudman för bolaget. Detta kan vissa lagerbolagsleverantörer hjälpa dig med, annars måste du själv registrera detta i Bolagsverkets register.
Funderar du på att antingen köpa ett lagerbolag eller starta ett nytt aktiebolag från grunden? Då finns det vissa skillnader mellan de två alternativen som kan vara bra att känna till.
Priserna för lagerbolag kan variera hos olika leverantörer. Besök våra samarbetspartners webbplatser för att ta reda på aktuella prisnivåer.
Lagerbolag från Bolagsstiftarna (bolagsstiftarna.se)
Lagerbolag från Fortnox (fortnox.se)
Utöver kostnaden för att köpa lagerbolaget tillkommer det extra avgifter till Bolagsverket. Dessutom behöver du sätta in ett aktiekapital på minst 25 000 kronor i samband med att du startar bolaget.
Startavgiften för vårt företagspaket är 2 500 kronor exklusive moms. Du betalar ingen månadsavgift det första halvåret, därefter kostar det Månadspris: 130 kronor. Första halvåret är kostnadsfritt. Ordinarie pris för de tjänster som ingår är 166 kr/mån. För dig som är studentkund hos oss erbjuder vi Företagspaketet kostnadsfritt under hela studietiden. kronor exklusive moms per månad. Likvidintyg ingår utan extra kostnad.
Du kan köpa ett lagerbolag direkt hos Bolagsstiftarna eller Fortnox. Köper du ditt lagerbolag via dem har du dina bolagshandlingar inom två timmar.
Därefter kan det dröja cirka en vecka innan du kan företräda bolaget. För att kunna göra det krävs det att du ansöker om att bli kund hos banken, sätter in ditt aktiekapital på ett grundkonto, och sedan väntar på att få en så kallad generalfullmakt. Hela processen kan ta flera dagar beroende på aktuella handläggningstider.
Nej, när du köpt ditt lagerbolag är det inte registrerat för F-skatt eller moms. Du kan skicka in ansökan om registrering och hantera allt på egen hand hos Skatteverket, om du vill.
De lagerbolagsleverantörer som vi samarbetar med erbjuder hjälp med att registrera F-skatt och moms. På deras respektive webbplatser kan du läsa mer om vad de kan göra för dig.
Du kan göra din kundansökan hos oss helt digitalt med de flesta lagerbolag från Bolagsstiftarna och Fortnox. Men finns det en eller flera utländska ägare eller ägare som inte är bosatta i Sverige så behöver du skicka in din ansökan till oss via post.
För att komma vidare följer du instruktionerna på sidan om att bli kund med befintligt lagerbolag.
Kontakta oss på 0771-62 53 53 så kan vi hjälpa dig om du vill bli kund med flera lagerbolag. Du kan inte skicka in en till ansökan innan den första är hanterad.
Det tar ungefär två veckor från att du köpt ditt lagerbolag till att du kan ha ditt uppstartsmöte med oss och få tillgång till dina banktjänster, men det finns flera faktorer som spelar in. Exempelvis hur många ansökningar vi får in för tillfället, om din ansökan kräver kompletteringar samt hur snabbt du sätter in aktiekapitalet. Tänk på att du också behöver ansöka om F-skatt och moms. Ansökan gör du hos Skatteverket via blankett eller verksamt.se.
När SEB granskar din ansökan kan det hända att den samlade bedömningen av flera faktorer gör att SEB inte kan erbjuda ett företagspaket, det vill säga banktjänster som du behöver för att driva ditt företag. I så fall kommer du att hänvisas tillbaka till lagerbolagsleverantören, som kan hjälpa dig att utfärda en ny bankfullmakt för att ansöka om banktjänster hos en annan bank.
Om du har köpt lagerbolaget via våra samarbetspartners har du i vissa fall möjlighet att avbryta köpet. Eventuella avgifter kan tillkomma. Läs mer på leverantörens webbplats för att få detaljerad information.
Varje juridisk person behöver ansöka om att bli kund separat. Det går alltså inte att lägga till ett nytt bolag till en befintlig företagskund. Därför behöver du göra en ny ansökan om att bli företagskund hos oss när du skaffar ett aktiebolag genom lagerbolag – även om du redan är företagskund med ett annat bolag sedan tidigare.
Lagerbolagsleverantören behöver information för att de ska kunna registrera bolaget på dig och SEB behöver samma, men ofta mer, information för att skydda både dig, ditt företag och oss från att utnyttjas i penningtvättsyfte. Enligt svenska penningtvättslagen är vi skyldiga att ha dokumenterad kännedom om ditt företag och dess ägare – även om vi har regelbunden kontakt. Vi får inte heller hämta den här informationen från en extern samarbetspartner utan behöver den direkt från dig. Därför behöver du i vissa fall fylla i samma uppgifter både hos oss och i leverantörens flöde.