Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Du behöver använda en annan webbläsare. För att kunna använda våra internettjänster kan du istället använda någon av de här webbläsarna: Apple Safari, Google Chrome, Microsoft Edge eller Mozilla Firefox.

Läs mer om rekommenderade webbläsare

 

”Du dricker inte bara kaffe, du bidrar till något större”

Rebu Burubwa flydde från Kongo till Sverige 2007. Tio år senare startade han ett kaffe­företag som får svenskar att njuta av kongolesiskt kaffe samtidigt som de bidrar till både förlossnings­vård och utveckling av kaffe­odling i Kongo.

För att sticka ut i branschen bestämde vi oss för att inte fokusera på produkten, utan på vårt ’varför’.
Rebu Burubwa

Varje år bidrar Rebus kaffeföretag, Rutasoka Coffee, med 5 procent av sin omsättning till lokalbefolkningen i den del av Kongo där kaffet odlas. Pengarna går dels till att vidareutveckla den förlossnings- och mödravårdsklinik som de byggt upp på plats, dels till att hjälpa lokala kaffeodlare med kaffeplantor. Genom QR-koder på kaffepaketen kan kunderna följa den utveckling de bidrar till, samtidigt som de njuter av sitt morgonkaffe.

Rebus 3 tips på hur du hittar en hållbar affärsidé

  1. Fokusera mer på ditt ”varför” än dina produkter.
  2. Låt kunderna bli en del av ditt företags story.
  3. Hitta en cirkulär affärsmodell.