Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Automatisk inläsning av företagets kortköp

  • Korttransaktionerna hämtas automatiskt till affärs- eller reseräkningssystemet.
  • Uppgifter om inköpsställe, avgifter och valutakurser följer med.
  • Företaget sparar tid och minskar risken för felaktiga registreringar och kvittobedrägerier.

Med en koppling mellan företagets affärssystem och företagskort så hämtas transaktionerna automatiskt. I kombination med affärssystemets funktioner för att fota och tolka kvitton blir det enklare att hantera företagets kortköp. Du kan ansluta företagskorten SEB Corporate Limit, SEB Corporate och SEB Corporate ePay till de vanligaste affärs- och reseräkningssystemen på marknaden.

Överföringar i realtid

Om ditt företag använder Kleer (tidigare PE Accounting) eller Cardlay kan du välja en anslutning som gör att korttransaktionerna hämtas i realtid. 

Så fungerar det 

  • Uppgifter om kortköpen hämtas i realtid.
  • Kortinnehavaren kan fota kvitton med appen från Kleer eller Cardlay och koppla bilder till transaktionerna.
  • Butiker som har anslutit till lösningen kan skicka kvittot direkt till appen.
  • Kortinnehavaren gör klart rapporteringen i appen och skickar för attestering.

Årsavgift för företaget: 375 kr per kort

Beställning av överföringar i realtid (pdf)

Dagliga överföringar

Med de flesta affärs- och reseräkningssystemen går det att få daglig inläsning av korttransaktionerna, till exempel med Fortnox, Visma och Hogia.

Så fungerar det 

  • Uppgifter om kortköpen hämtas dagligen.
  • Kortinnehavaren kan fota kvitton med systemleverantörens app och koppla bilder till transaktionerna.
  • Kortinnehavaren gör klart rapporteringen i appen från affärs- eller reseräkningssystemet och skickar för attestering.

Årsavgift för företaget: 3 500 kr för alla kort

Beställning av dagliga överföringar (pdf)

Överföringar i realtid fungerar idag med

  • Kleer (tidigare PE Accounting)
  • Cardlay.

Dagliga överföringar fungerar med:

  • Accountor Expense
  • Acubiz EMS
  • Aspia MyBusiness Kvitto
  • Azets Expense
  • BDO Kvitton & Utlägg
  • Bezala
  • Concur Expense (SAP Concur)
  • Continia Expense Management
  • Din lön (Flex Applications)
  • ECIT Expense
  • Expense (Dicom)
  • Findity
  • Flex HRM
  • Fortnox Kvitto & Resa
  • Hogia
  • KlaraPapper (Flex Applications)
  • Kontek (Flex Applications)
  • MobileXpense
  • Modern Utlägg & Resa
  • Payroll (Söderberg & Partners)
  • Rexor Reseräkning
  • Rydoo
  • SD Worx (Aditro Expense)
  • Skovik
  • Visma Companyexpense
  • Visma PX Expense
  • Visma Utlägg/SPCS
  • Visma.net Expense
  • zExpense (Zebon).

Den 1 juli 2024 började nya regler att gälla om papperskvitton. Om ditt företag digitaliserar kvitton på rätt sätt så finns det inte längre krav om att spara det fysiska kvittot.

Det är dock viktigt att du sätter dig in i vilka krav som ställs på överföringen och arkiveringen av informationen.

Läs mer på verksamt.se

Läs mer hos Bokföringsnämnden (bfn.se)

Vill du veta mer?

Om du har frågor är du välkommen att höra av dig till oss.