Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Du behöver använda en annan webbläsare. För att kunna använda våra internettjänster kan du istället använda någon av de här webbläsarna: Apple Safari, Google Chrome, Microsoft Edge eller Mozilla Firefox.

Läs mer om rekommenderade webbläsare

 

Integrationsalternativ mot SEB för dig som servicebyrå

Automatisk uppladdning av filer

Vill du ha automatisk överföring av betalfiler och mottagning av återrapportering för dina SEB-kunders räkning kan du börja använda ett av de affärssystem som är integrerade med SEB:s och som är redo för ISO-formatet.

När du väl använder något av de affärssystem som integrerade med SEB kan dina kunder enkelt ansluta sig till ditt valda affärssystem via SEB:s digitala anslutning, ”Automatisk bokföringstjänst”.

Vill du inte använda något av de affärssystem som är integrerade med SEB, men ändå vill ha en automatiserad lösning för överföring av betalfiler och nedladdning av kontoåterrapportering finns det ett annat alternativ. Starta ett samarbete med en av SEB:s anslutna bankintegratörer. De är alla redo för ISO-formatet ISO 20022 och hjälper dig med uppkoppling mot alla större banker.

När du väl har ett samarbete med någon av SEB:s anslutna bankintegratörer kan dina SEB-kunder enkelt ansluta sig till din valda bankintegratör via SEB:s digitala anslutning, ”Automatisk bokföringstjänst”.

Har du många SEB-kunder idag samt kunskapen och resurserna som krävs för att upprätthålla en teknisk direktintegration mot SEB så kan detta vara ett alternativ för dig. En direktintegration kräver ett integrationsavtal med SEB, som kommer att baseras på ett ömsesidigt affärsbaserat beslut. Den som är direktintegrerad med SEB bör vara direktintegrerad mot en majoritet av storbankerna.

Direktintegration över internet bygger på säkra kommunikationsprotokoll. Här stöder SEB både SFTP och AS2 (krypterade kommunikationsprotokoll).

Du som servicebyrå kommer även att omfattas av SEB:s digitala anslutningsprocess där dina SEB-kunder enkelt kan integrera sig mot din lösning och per automatik bli redo för ISO-formatet.

Läs mer och anslut till Automatisk bokföringstjänst

Leverantörer SEB samarbetar med


Tre alternativ för anslutning

1. Via integrerat affärssystem

Checklista för automatisk överföring via affärssystemleverantör

2. Via anslutning till bankintegratör

Checklista för automatisk överföring via bankintegratör

3. Direktintegration med SEB

File Integration Service Providers

I checklistorna och hänvisningen ovan hittar du mer information om hur du som servicebyrå går tillväga, samt information att skicka till dina SEB-kunder.


Manuell uppladdning av filer

Vill du fortsätta att hjälpa dina SEB-kunder med manuell överföring av betalfiler och hämtning av kontoåterrapporteringsfiler så går det bra. Ditt och/eller dina kunders affärssystem måste kunna hantera ISO-formatet och dina kunder behöver ansluta sig till tjänsten ”Betalningar i ISO-format”.

Checklista för manuell överföring 

I dokumentet hittar du information om hur du som servicebyrå går tillväga, samt information att skicka till dina kunder.

Läs mer och anslut till tjänsten ”Betalningar i ISO-format”