Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

E-faktura företag – ta emot och betala

Mer tid över till dina affärer

  • Ta emot och betala fakturor digitalt
  • Säkert, effektivt och miljövänligt
  • Betala på internetbanken eller i affärssystemet

Med e-faktura blir det enklare för ditt företag att ta emot, kontera, attestera, betala och arkivera företagets fakturor. Du slipper pappersfakturor och får överblick över dina kommande betalningar. Tjänsten fungerar för alla typer av företag, oavsett storlek eller bransch.

Om e-faktura ta emot och betala

Du kan ta emot och betala e-fakturor på två olika sätt: via internetbanken, eller via ditt affärssystem. Istället för en pappersfaktura får du ett meddelande varje gång en ny e-faktura kommer.

Alla uppgifter är förifyllda och du behöver enbart godkänna dem. Om du vill kan du ändra beloppet, ta bort betalningen eller spara fakturan som PDF. Alla e-fakturor arkiveras och finns tillgängliga i 18 månader. Om du inte vill fortsätta med e-fakturor kan du förstås avsluta tjänsten när du vill och få pappersfakturor igen.

På internetbanken företag

Du behöver anmäla till din leverantör att ditt företag vill ta emot e-faktura. Det gör du via Internetbanken företag i samband med att du betalar en räkning, eller under Anslut mottagare e-faktura bland ditt mottagarregister under fliken Betala & överföra. 

Du kan även anmäla dig via leverantörens webbplats, eller när du tecknar ett avtal med en leverantör som erbjuder elektronisk fakturering till internetbank.

Det här behöver du för att kunna ta emot e-fakturor på internetbanken:

  • Internetbanken företag
  • Ett företagskonto
  • En användarfullmakt för svenska betalningar på internetbanken
  • Ett avtal med oss om tjänsten

I affärssystemet via fil

När du har tecknat tjänsten med oss om att du vill ta emot e-fakturor via fil, får du ett mottagar-ID tillsammans med SEB:s intermediator-ID. Dessa uppgifter ger du sedan till de leverantörer som ska skicka e-fakturor via fil till ditt företag.

Det här behöver du för att kunna ta emot e-fakturor via fil: 

  • Ett kommunikationssätt, exempelvis filkommunikation på Internetbanken, för att ta emot filer.
  • Ett mottagar-id och SEB:s intermediator-ID.
  • Ett avtal med oss om tjänsten.

Så här fungerar SEB:s tjänst för att ta emot e-faktura via fil

  1. Leverantören skickar sina e-fakturor, till det mottagar-ID och intermediator-ID som du får ut av oss när tjänsten lagts upp.
  2. SEB tar emot e-fakturorna via Bankgirot oavsett format som kontrollerar, sammanställer och skickar dem elektroniskt till ditt företag via fil enligt ditt valda kommunikationssätt, t ex Internetbanken Företag.
  3. Du hämtar filen och hanterar fakturan i ditt fakturahanteringssystem. Du betalar och arkiverar fakturan.

Ta emot e-faktura från näringsidkare (via fil)¹

Tjänst Pris
Ta emot E-faktura via internetbanken företag (ingen kommunikationsläsning krävs) 45 kr/mån
Bankgiro Link, per bankgironummer 200 kr/mån
Per e-faktura inom Sverige 2,75 kr
Per internationell faktura 4 kr


¹ Erbjudandena kring e-faktura innehåller fler alternativ än vad som är specificerat här. Kontakta oss för mer information.

För fullständig prisinformation, se prislistan.

Kontakta mig

Fyll i ditt telefonnummer så ringer vi upp dig. Du kan också kontakta oss genom att logga in och skicka ett meddelande. Vi svarar så fort vi kan.

Logga in och skicka

Relaterade produkter

E-faktura – skicka