Med e-faktura blir det enklare för ditt företag att skicka fakturor. Du får minskade kostnader för utskrifter, kuvert och porto, dessutom kan du delta i upphandlingar med krav på e-faktura. Tjänsten fungerar för alla typer av företag, oavsett storlek eller bransch.
Om e-faktura skicka
Med e-faktura kan ditt företag skicka fakturor elektroniskt till privatpersoner, företag, statliga myndigheter, kommuner och landsting, både inom Sverige och till andra länder. Fakturorna skickas direkt från affärssystemet till mottagarens internetbank, mobil, surfplatta eller direkt till mottagarens affärssystem.
Skicka e-fakturor
Det här behöver du för att kunna skicka e-fakturor:
- Ett affärssystem anpassat för e-faktura eller en virtuell skrivare
- Ett kommunikationsprogram, exempelvis filkommunikation på Internetbanken, för att skicka filer via bankgirot eller SEB:s internetbank
- Ett avtal för tjänsten via SEB
Så här fungerar det:
- Först skapar du en fil med e-fakturorna i ditt affärssystem, laddar upp filen på Internetbanken eller skickar den till Bankgirot.
- SEB:s fakturaväxel hos Bankgirot konverterar e-fakturorna till de format som dina kunder har valt och skickar vidare till deras internetbanker eller fakturaväxlar.
- Kunderna får sina fakturor i de format de vill ha.