Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Du behöver använda en annan webbläsare. För att kunna använda våra internettjänster kan du istället använda någon av de här webbläsarna: Apple Safari, Google Chrome, Microsoft Edge eller Mozilla Firefox.

Läs mer om rekommenderade webbläsare

 

Experten: Så vinner småföretag på mer hållbarhetstänkande

En man som håller en telefon i handen.

Hur kan du som småföretagare omvandla ”hållbarhet” från något abstrakt till ett konkret verktyg som skapar nya möjligheter? Det vet vår expert Nathalie Egenaes. Här delar hon med sig av sina bästa tips inom hållbarhetsarbete för mindre företag.

Nathalie Egenaes är hållbarhetsansvarig inom Företag och privatkunder på SEB. Hon menar att hållbarhetsperspektivet är viktigt för småföretag – dels för att hitta nya affärsmöjligheter, dels för att tillgodose krav från kunder, leverantörer och samhället i stort

Men hur hittar man som småföretagare rätt i sitt hållbarhetsarbete? Var börjar man och vad behövs för att lyckas? Nathalie tipsar om fyra olika steg.

1. Ta reda på vilka hållbarhetsfrågor som har störst betydelse för din verksamhet

– Det första du behöver göra är att identifiera vilka frågor som är relevanta för dig. Det vill säga, vilka hållbarhetsrelaterade risker och möjligheter som finns i din affärsmodell och hur det som ditt företag producerar eller erbjuder påverkar omgivningen, säger Nathalie Egenaes.

Hon fortsätter:
– Bästa sättet att göra det brukar vara att prata med dina kunder, leverantörer och branschkollegor – helt enkelt att fråga dem vilka hållbarhetsfrågor som de tycker är viktigast för er verksamhet. Är det var ni väljer att köpa in material, hur utsläppstunga era processer är eller vilka bolag ni väljer att sälja till? Ofta kan det underlätta att utgå från FN:s hållbarhetsmål i de här dialogerna.

2. Prioritera bland dina hållbarhetsutmaningar

Efter att ha sammanställt dina hållbarhetsutmaningar gäller det att prioritera bland dem.

– Välj ut vilka hållbarhetsfrågor som är allra viktigast för ditt företag att jobba med – var har du störst påverkan och kan göra störst skillnad? Det ska gärna vara sådant som har nära koppling till det ni säljer, så det blir en naturlig del av er dagliga verksamhet. Hållbarhet ska inte ses som något ”på sidan av” som ska skötas av en speciell, hållbarhetsansvarig person.

3. Sätt upp tydliga mål för ditt hållbarhetsarbete

– Hållbarhetsarbete kräver smarta mål, som är konkreta och mätbara – till exempel att använda 25 procent mer återvunnit material i det som produceras. Det är viktigt för att driva arbetet framåt och senare få svart på vitt att man har lyckats.

Kan du ge några exempel på hur man kan hantera olika hållbarhetsutmaningar?

– Det beror på vilken typ av företag det är. Avfallsutmaningar kan till exempel hanteras genom att designa om produkter, så de kan återanvändas. I andra fall kan en ny affärsmodell vara vägen fram – exempelvis att börja hyra ut barnkläder, i stället för att sälja dem. Det är bra både för miljön och föräldrarnas plånbok. För utmaningar inom energianvändning kan en lösning vara att börja tillverka med återvunnet material, snarare än att producera helt från grunden vilket kräver mer energi.

4. Agera och kommunicera

– När målen är satta är nästa steg att börja genomföra dem, i den dagliga verksamheten. I bästa fall kan du då både minska dina kostnader, bidra till hållbarhetsmålen och stärka ditt erbjudande. Kanske hittar du rent av en ny nisch. Till sist vill du så klart också berätta för dina kunder och leverantörer vad du har åstadkommit, innan du tar nästa steg. Hållbarhetsarbetet är nämligen inte något ”man blir klar med” – det måste hela tiden utvecklas, tillsammans med en föränderlig omvärld.

Har du några tips om man vill lära sig ännu mer?

– En bra sak kan vara att gå med i SME Climate Hub. Det är ett initiativ riktat till små och medelstora företag – från bland andra FN – som erbjuder verktyg, utbildningar och allmänt stöd för att ställa om. Det är dessutom helt gratis.