Sätt mål, kommunicera och följ upp
När ditt företag har gjort en första kartläggning och prioritering kan det vara dags att sätta mål på kort och lång sikt. Med beslutade mål kan det bli enklare komma igång med hållbarhetsarbetet och det blir även möjligt att följa upp hur det går. Att kommunicera målen och utvecklingen är viktigt av flera skäl. Det ökar transparensen och möjligheten för potentiella kunder att jämföra leverantörer, samtidigt som det är möjligt att öka intresset för ditt företag genom kommunikationen. Ditt företag kan välja att sätta egna mål och kommunicera målen i egna kanaler, till exempel på ditt företags webbplats. Ett annat alternativ är att delta i globala initiativ, exempelvis FN:s Race To Zero-kampanj. Då åtar sig företaget att följa målen och uppföljningsprocesserna inom initiativet.
I hållbarhetsrelaterad kommunikation är det viktigt att ditt företag följer de regler som finns, bland annat när det gäller miljöpåståenden i reklam. Mer information och riktlinjer hittar du hos Konsumentverket.