Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Du behöver använda en annan webbläsare. För att kunna använda våra internettjänster kan du istället använda någon av de här webbläsarna: Apple Safari, Google Chrome, Microsoft Edge eller Mozilla Firefox.

Läs mer om rekommenderade webbläsare

 

Expertens tips: Så pitchar du din idé för att locka investerare

Du har kommit på en grym affärsidé, som nästan får dig att rysa av förväntan. Nu behöver du bara få någon att satsa pengar på din idé, så att den kan lyfta. Men hur får man det?   

Om du ska lyckas locka en investerare behöver du kunna förklara din idé på ett snabbt, enkelt och attraktivt sätt – det är det som kallas att pitcha. Och det kan vara lättare sagt än gjort. Som tur är har vår expert, Belgin Alalinli, ansvarig för start ups på SEB , gjort en lista med sina bästa tips för hur du kan skapa en riktigt vass pitch.

  1. Förbered dig ordentligt. Tänk noga igenom vilket problem din idé löser för kunderna och vilken målgruppen är.  Ha koll på alla siffror.
  2. Ha en gedigen strategi för att skaffa kunder och ha koll på vad det kommer att kosta. 
  3. Formulera varför du behöver investerares pengar och presentera en plan för hur du ska använda dem. 
  4. Sätt ihop ett pålitligt och kunnigt team, där alla har tydliga roller.   
  5. Våga nischa din verksamhet och ha ett tydligt fokus: Less is more. 
  6. Se på pitchmötet som en konversation. Fastna inte i att bara redovisa siffror och data – berätta hellre en medryckande historia om din produkt eller tjänst.   
  7. Attityd spelar stor roll: var artig samtidigt som du visar att du brinner för din idé och är beredd att jobba hårt för den. 
  8. Förberedd en 30 sekunders kortversion av din pitch, en hisspitch, med de absolut mest intressanta delarna. Man vet aldrig när hisspitchen kan komma till nytta!