Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Du behöver använda en annan webbläsare. För att kunna använda våra internettjänster kan du istället använda någon av de här webbläsarna: Apple Safari, Google Chrome, Microsoft Edge eller Mozilla Firefox.

Läs mer om rekommenderade webbläsare

 

Så säkrar du finansiering till ditt företag

Kvinna som sitter vid skrivbord och jobbar.

I tuffa tider behöver företag ofta extra finansiering – samtidigt kan det vara svårare att få lån. Men du kan förbättra dina chanser att få finansieringen som ditt företag behöver. Här ger vår expert Fredrik Josefsson sina fyra tips för hur du ska förbereda din låneansökan och ditt möte med banken.

Fredrik Josefsson
Fredrik Josefsson: "Vi uppmuntrar till dialog, särskilt nu."

Fredrik Josefsson har sett 5 000 svenska företag växa och han vet därför vilken roll extern finansiering spelar i företagens utveckling. Men hur säkrar man som företagare den så viktiga finansieringen från banken? Den enskilt viktigaste faktorn för huruvida ett lån beviljas – oavsett marknadsklimat – är återbetalnings­förmågan. Det menar Fredrik Josefsson, Head of Entrepreneurs and High Growth på SEB.

– Att vi ser att lånet kan betalas tillbaka är det som fäller avgörandet. Det gäller oavsett det allmänna marknadsläget, men i oroliga tider är det ännu viktigare.

För att visa på god återbetalnings­förmåga gäller det att noga förbereda er låneansökan och mötet med mötet med din företagsrådgivare.

Här är Fredrik Josefssons fem tips för hur du får banken att säga ja.

1. Räkna, resonera och prognostisera

Att visa på starka finanser är viktigt i mötet med banken. I det ingår att kunna resonera kring frågor som hur stabil er bransch eller verksamhet är i oroliga tider, hur trygg företagets kundbas är och hur kundernas köpbeteende kan påverkas av stigande priser. Visa detta i olika prognoser.

– Kassaflöden, balansräkning, orderingång, tillväxt – det finns en rad prognoser som banken vill se när vi tittar på en låneansökan. Mitt tips att ta höjd för olika händelse­utvecklingar. Visa upp både en konservativ och en realistisk prognos, säger Fredrik Josefsson.

2. Visa på kostnadskontroll

Enligt Fredrik Josefsson är det viktigt att kommunicera att företaget förstår det nuvarande marknadsläget och att kunna visa på god kostnadskontroll.

– Vi vill gärna se att det finns flexibilitet och att ni har möjlighet att snabbt skala ned vid behov. Även här är det bra att presentera olika scenarier. Vad händer till exempel med era marginaler om en leverantör höjer sina priser och vilka alternativa lösningar har ni då? Kan du till exempel outsourca vissa tjänster om det behövs och därmed sänka företagets fasta kostnader så är det bra att lyfta.

3. Minska finansieringsbehovet

Genom olika metoder kan företag minska både sina finansieringsbehov och den risk som vi som bank tar när vi lånar ut pengar till företaget. Båda åtgärderna gör det lättare att få finansieringen i hamn.

Försök till exempel att sänka kostnaderna eller öka användningen av förskotts­betalningar inom verksamheten. För att minska bankens risk kan ni ta in en aktör som Exportkredit­nämnden, EKN, i en affär som har koppling till export.

– Eftersom EKN kan dela risk med oss på banken så gör deras medverkan det lättare för oss att säga ja. Dessutom är ett samarbete med EKN ännu ett tecken på att företaget verkligen tänker till och har kontroll på situationen, säger Fredrik Josefsson.

4. Sätt tydliga hållbarhetsmål

En stark hållbarhetsprofil för företag blir allt viktigare för att attrahera kunder, medarbetare och investerare. Dessutom ökar både lagstiftare och dina konkurrenter sitt fokus på hållbarhet i allt snabbare takt. Därför är det bra att vara tidigt ute eftersom det kan ge dig en konkurrens­fördel.

– Ett hållbarhetsmål kan till exempel vara att minska företagets koldioxid­utsläpp genom att effektivisera logistiken. Ett annat kan vara att minska energi­användningen i dina lokaler. Detta kan kopplas till både kostnads­besparingar och minskade koldioxid­utsläpp. När vi som bank ser att ett företag har tydliga hållbarhetsmål så är det också är det också en sak vi tittar på i en låneansökan.

5. Låt företagsrådgivaren vara rådgivare

Inte alla företag ser bankens företagsrådgivare som en faktisk rådgivare, och det kan vara en miss i sig. Rådgivningen innebär en fördjupad kontakt som ger oss som bank värdefulla insikter om ditt företag och vice versa.

– Vi uppmuntrar till dialog, särskilt nu. Dialogen är viktig för att vi ska förstå alla mjuka värden som finns i bolaget och det kan verkligen göra skillnad. I vår rådgivning kan vi också hantera saker som vi själva vet är viktiga för oss när det kommer till finansiering, säger Fredrik Josefsson.