Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Id-krav vid handel med värdepapper – LEI

Enligt nya EU-regler behöver alla företag som handlar med värdepapper en global identifieringskod. Syftet är att stärka skyddet för den som investerar i värdepapper.

Från och med 3 januari 2018 kommer fler uppgifter om värdepappersaffärer än tidigare att rapporteras till Finansinspektionen. För att handla med värdepapper efter detta datum behöver alla företag och andra juridiska personer en global identifieringskod, en så kallad Legal Entity Identifier (LEI). Kravet gäller inte handel med fondandelar.

Har du redan en LEI-kod kan du registrera den hos oss på internetbanken. 
Registrera din LEI-kod på internetbanken

Kravet på identifieringskod har funnits på derivatmarknaden sedan 2014 för att göra handeln säkrare och mer transparent. Nu har EU genom förordningen Mifir (Markets in Financial Instruments Regulation) utökat reglerna till att gälla alla typer av värdepapper, både på reglerade och oreglerade marknadsplatser.

Syftet med förordningen är att behöriga myndigheter, oavsett land, ska kunna spåra och identifiera vilka som är köpare och säljare samt vilka som fattar beslut i en värdepappersaffär. I Sverige innebär det att vi rapporterar alla inblandade parter i värdepappersaffärer till Finansinspektionen.

För att kunna handla med värdepapper även efter 3 januari 2018 behöver ditt företag ha en LEI-kod. Har du redan en LEI-kod behöver du bara se till att registrera den hos oss. Om du är osäker på om du har en LEI-kod kan du söka efter ditt företagsnamn hos GLEIF (Global Legal Entity Identifier Foundation), som tillhandahåller ett register över alla LEI-koder. Du behöver ingen LEI-kod för att handla med fondandelar. Du behöver inte skaffa en LEI-kod om du inte tänker utföra några värdepappersaffärer men det är viktigt att känna till att det tar 5-7 dagar att skaffa en LEI-kod.
Sök efter ditt företagsnamn hos GLEIF

De som genomför affärer behöver en personlig identifieringskod

Kravet på identifiering gäller även personer på företaget som handlar med värdepapper eller fattar beslut i värdepappersaffärer. Identifieringskoden för privatpersoner baseras på medborgarskap. När du handlar med värdepapper i tjänsten eller privat efter 3 januari 2018, kommer du därför att få frågor om ditt medborgarskap.

Du kan ansöka om en LEI-kod direkt från en utfärdare av LEI-koder eller via en förmedlare. Du hittar en lista på godkända utfärdare hos LEI ROC (Legal Entity Identifier Regulatory Oversight Committee).
Godkända utfärdare hos LEI ROC

Här hittar du några förmedlare som ofta används i Norden:

NordLEI
WM Datenservice
London Stock Exchange Group

Ansök om LEI-kod

Välj en utfärdare och skapa ett konto på deras webbplats. Ha följande uppgifter nära till hands när du ansöker:

  • företagets fullständiga namn
  • bolagsform (exempelvis aktiebolag eller handelsbolag)
  • företaget status (exempelvis aktivt eller vilande)
  • adress till företaget och eventuellt huvudkontor
  • land där företaget är registrerat
  • var företaget är registrerat (exempelvis hos Bolagsverket)
  • organisationsnummer.

Skicka in din ansökan och betala registreringsavgiften. När din ansökan är godkänd får du en bekräftelse via e-post.

Vad kostar en LEI-kod och hur lång tid tar det att få den?

Kostnaden för en LEI-kod varierar mellan olika utfärdare och förmedlare. Just nu är kostnaden ungefär 150–250 euro. Därefter tillkommer en årlig avgift på cirka 100 euro. Leveranstiden för att få en LEI-kod är normalt upp till sju arbetsdagar, men inför årsskiftet 2017/2018 kan väntetiden bli betydligt längre.

En LEI-kod utfärdas för ett år i taget och behöver förnyas varje år. Vi rekommenderar att ni genomför denna förnyelse så fort som möjligt då processen kan ta tid och man inte kan göra någon handel med värdepapper utan gällande LEI-kod.

Kontakt

Ring oss för att diskutera din finansiering.

Customer service
;