Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Så skaffar du en LEI-kod

Enligt EU-regler behöver alla företag som handlar med värdepapper en global identifierings­kod, så kallad LEI-kod. LEI är förkortning på Legal Entity Identifier. Syftet är att stärka skyddet för den som investerar i värdepapper. Kravet gäller inte handel med fondandelar.

  1. Välj en utfärdare av LEI-koder

    Lista på godkända utfärdare hos LEI ROC

    Följande förmedlare används ofta av företag i Norden:

    NordLEI
    WM Datenservice
    London Stock Exchange Group

  2. Skapa konto

    Skapa ett konto hos den utfärdare du har valt. Följande uppgifter är bra att ha tillgängliga när du ansöker:

    • företagets fullständiga namn
    • bolagsform (exempelvis aktiebolag eller handelsbolag)
    • företaget status (exempelvis aktivt eller vilande)
    • adress till företaget och eventuellt huvudkontor
    • land där företaget är registrerat
    • var företaget är registrerat (exempelvis hos Bolagsverket)
    • organisationsnummer.

  3. Skicka in din ansökan

    Skicka in din ansökan och betala registreringsavgiften. När din ansökan är godkänd får du en bekräftelse på kod via e-post. Den koden behöver du sedan registrera på internetbanken för att kunna börja handla med värdepapper.

    Registrera din LEI-kod på internetbanken

Vanliga frågor och svar

Syftet är kort och gott att stärka skyddet för den som investerar i värdepapper. Kravet på identifieringskod för företag och andra juridiska personer har funnits på derivatmarknaden sedan 2014. Syftet är att göra handeln säkrare och mer transparent. Men sedan 2018 har EU genom förordningen Mifir (Markets in Financial Instruments Regulation) utökat reglerna till att gälla alla typer av värdepapper, både på reglerade och oreglerade marknadsplatser. Kravet gäller dock inte handel med fonder.

Syftet med förordningen är att behöriga myndigheter, oavsett land, ska kunna spåra och identifiera vilka som är köpare och säljare samt vilka som fattar beslut i en värdepappersaffär. I Sverige innebär det att vi rapporterar alla inblandade parter i värdepappersaffärer till Finansinspektionen.

Kostnaden för en LEI-kod varierar mellan olika utfärdare och förmedlare. Just nu är kostnaden ungefär 70 euro i årlig avgift.

Normalt tar det 1–2 arbetsdagar att få en LEI-kod.

En LEI-kod utfärdas för ett år i taget och behöver förnyas varje år. Vi rekommenderar att du förnyar koden i god tid innan den går ut. Det kan ta tid att förnya den och du kan inte göra värde­pappers­affärer utan giltig LEI-kod. Det finns utfärdare som erbjuder 1–5-årsavtal, det vill säga löpande avtal som hjälper dig att förnya LEI automatiskt.

Kravet på identifiering gäller alla personer på företaget som handlar med värdepapper eller fattar beslut i värdepappersaffärer. Identifieringskoden för privatpersoner baseras på medborgarskap.

Absolut. Så länge koden är giltig kan du registrera den på internetbanken och använda den för att identifiera dig när du ska handla med värdepapper.

Om du är osäker på om du har en LEI-kod kan du söka efter ditt företagsnamn hos GLEIF (Global Legal Entity Identifier Foundation), som tillhandahåller ett register över alla LEI-koder.

Sök efter ditt företagsnamn hos GLEIF

Sedan 1 juli 2023 har Finansinspektionen implementerat nya regler gällande LEI-kod för juridiska personer som har eller önskar teckna en kapital­försäkring. Detta innebär att juridiska personer som handlar genom en kapital­försäkring behöver kunna identifieras med LEI-kod som beslutsfattare för transaktionen. Försäkrings­givaren är fortsatt rapporterad som ägare till de finansiella instrument som finns inom försäkringen. Undantaget är om man enbart har diskretionär förvaltning kopplat till sin kapitaldepå, vilket innebär att SEB fattar alla beslut kring förvaltningen. 

Inte kund hos oss än?

Upptäck vårt företags­­paket med extra trygghet. Du får både kostnads­­fri sjuk­försäkring i 2 år (värde 1 400 kr) och företags­försäkring i 6 månader (värde från 2 000 kr).

En kvinna som sitter framför en dator.

Kontakta mig

Fyll i ditt telefonnummer så ringer vi upp dig. 

Vill du ringa oss istället? Du når oss på 0771-62 53 53.

Vardagar 8–20.

Lördag och söndag 10–18.

När vi ringer upp dig får du besvara en säkerhetsfråga i BankID-appen. Det är en bekräftelse på att du pratar med oss.