Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Så skaffar du en LEI-kod

Enligt EU-regler behöver alla företag som handlar med värdepapper en global identifierings­kod, så kallad LEI-kod. LEI är förkortning på Legal Entity Identifier. Syftet är att stärka skyddet för den som investerar i värdepapper. Kravet gäller inte handel med fondandelar.

  1. Välj en utfärdare av LEI-koder

    Lista på godkända utfärdare hos LEI ROC

    Följande förmedlare används ofta av företag i Norden:

    NordLEI
    WM Datenservice
    London Stock Exchange Group

  2. Skapa konto

    Skapa ett konto hos den utfärdare du har valt. Följande uppgifter är bra att ha tillgängliga när du ansöker:

    • företagets fullständiga namn
    • bolagsform (exempelvis aktiebolag eller handelsbolag)
    • företaget status (exempelvis aktivt eller vilande)
    • adress till företaget och eventuellt huvudkontor
    • land där företaget är registrerat
    • var företaget är registrerat (exempelvis hos Bolagsverket)
    • organisationsnummer.

  3. Skicka in din ansökan

    Skicka in din ansökan och betala registreringsavgiften. När din ansökan är godkänd får du en bekräftelse på kod via e-post. Den koden behöver du sedan registrera på internetbanken för att kunna börja handla med värdepapper.

    Registrera din LEI-kod på internetbanken

Vanliga frågor och svar

Inte kund hos oss än?

Med företagspaketet kommer du enkelt igång med ditt nystartade företag eller som ny företagskund hos oss. Som ny kund får ditt företag rabatt på vår paketlösning och ett förmånligt erbjudande om försäkringar.

Kontakta mig

Fyll i ditt telefonnummer så ringer vi upp dig. 

Vill du ringa oss istället? Du når oss på 0771-62 53 53.

Vardagar 8–20.

Lördag och söndag 10–18.

När vi ringer upp dig får du besvara en säkerhetsfråga i BankID-appen. Det är en bekräftelse på att du pratar med oss.

Upp