Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Så skaffar du en LEI-kod

Enligt EU-regler behöver alla företag som handlar med värdepapper en global identifierings­kod, så kallad LEI-kod. LEI är förkortning på Legal Entity Identifier. Syftet är att stärka skyddet för den som investerar i värdepapper. Kravet gäller inte handel med fondandelar.

  1. Välj en utfärdare av LEI-koder

    Lista på godkända utfärdare hos LEI ROC

    Följande förmedlare används ofta av företag i Norden:

    NordLEI
    WM Datenservice
    London Stock Exchange Group

  2. Skapa konto

    Skapa ett konto hos den utfärdare du har valt. Följande uppgifter är bra att ha tillgängliga när du ansöker:

    • företagets fullständiga namn
    • bolagsform (exempelvis aktiebolag eller handelsbolag)
    • företaget status (exempelvis aktivt eller vilande)
    • adress till företaget och eventuellt huvudkontor
    • land där företaget är registrerat
    • var företaget är registrerat (exempelvis hos Bolagsverket)
    • organisationsnummer.

  3. Skicka in din ansökan

    Skicka in din ansökan och betala registreringsavgiften. När din ansökan är godkänd får du en bekräftelse på kod via e-post. Den koden behöver du sedan registrera på internetbanken för att kunna börja handla med värdepapper.

    Registrera din LEI-kod på internetbanken

Vanliga frågor och svar

Inte kund hos oss än?

Upptäck vårt företags­­paket med extra trygghet. Du får både kostnads­­fri sjuk­försäkring i 2 år (värde 1 400 kr) och företags­försäkring i 6 månader (värde från 2 000 kr).

En kvinna som sitter framför en dator.

Kontakta mig

Fyll i ditt telefonnummer så ringer vi upp dig. 

Vill du ringa oss istället? Du når oss på 0771-62 53 53.

Vardagar 8–20.

Lördag och söndag 10–18.

När vi ringer upp dig får du besvara en säkerhetsfråga i BankID-appen. Det är en bekräftelse på att du pratar med oss.

Upp Upp