Betalningar, konton och kort

När du ska sälja ditt företags produkter och tjänster är enkelhet och bekvämlighet viktigt för dina kunders köpupplevelse. Kunderna ställer även stora krav när det gäller betalningen. Därför lönar det sig att noga fundera igenom hur ditt företag vill sälja och ta betalt för varorna eller tjänsterna. Det menar Rikard Malmfors, expert på betalningslösningar för företag.
– Innan du väljer betalningslösningar, fundera på vilka kunderna är, var de finns och hur de helst vill betala. Säljer ni till företag eller privatpersoner? Har ni butik eller e-handel? Finns era kunder i Sverige eller globalt? Utifrån denna analys kan du optimera företagets betalningslösningar. Om du gör det lätt för kunderna att betala förhöjer du kundupplevelsen och kan sälja mer, säger Rikard Malmfors.
Här ger Rikard 4 tips som kan öka chansen att sälja mer:
E-handel: olika kunder, olika betalsätt
Den växande e-handeln ställer allt större krav på betalningslösningar. Webbutikerna måste kunna erbjuda betalsätt som gör det lätt att göra ett köp. Fortfarande är kort, faktura och Swish de mest populära betalsätten i Sverige. På andra marknader kan det vara andra betalsätt som är populära. I Norge är det många som vill betala med Vipps, i Danmark är MobilePay populärt och så vidare.Var stolt över dina produkter och tjänster och ta ut rätt pris. Sätter du ett för högt pris riskerar du att kunderna väljer billigare alternativ. Därför är det bra att undersöka var gränsen går, vad som är rätt pris.