Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Du behöver använda en annan webbläsare. För att kunna använda våra internettjänster kan du istället använda någon av de här webbläsarna: Apple Safari, Google Chrome, Microsoft Edge eller Mozilla Firefox.

Läs mer om rekommenderade webbläsare

 

Entreprenören tipsar: Så hittar du målgruppen som ingen annan ser

En av de första saker man behöver bestämma som företagare är vilken ens målgrupp är. Det handlar om att mejsla fram vem man riktar sig till – hur gammal är personen, var bor den, vilken livsstil har den? Målgruppen påverkar sedan allt från hur produkten eller tjänsten ska utformas till marknadsföringen av den. Men hur hittar man en unik målgrupp? Vi frågade ett företag som har gjort just det.

Om din målgrupp är för bred eller för ”populär” bland andra företag kan det vara svårt att nå ut och fram till den. Därför är det ofta en bra idé att försöka hitta en lucka på marknaden – en målgrupp som finns där, men som av olika anledningar inte har upptäckts av så många. Ett företag som har lyckats med det är Star Stable Entertainment.

Online-spelet Star Stable har gjort succé sedan lanseringen 2011. Det är ett socialt spel där spelarna tillsammans utforskar en fantasivärld från hästryggen. Genom att rikta sig till hästälskande tjejer har företaget bakom spelat hittat en egen nisch i spelvärlden. Här nedanför delar Star Stables vd, Johan Sjöberg, med sig av sina bästa tips för att identifiera och nå en målgrupp som andra inte har sett.

  1. Våga tänk i nya banor.
    Varför tro på etablerade sanningar? Då kommer vi aldrig att kunna göra något nytt och originellt. För mig handlar det snarare om att titta på vad som saknas – att ringa in ett behov som inte är tillfredsställt. Innan vi hade fått idén till Star Stable åkte vi på en spelmässa i San Francisco för att hitta idéer och inspiration. Väl där var råden glasklara: ”Gör inte spel för barn. Om ni gör det så gör inte spel för tjejer. Om ni gör det borde de vara gratis”. Vi gjorde precis tvärtom.
  2. Testa din idé och var lyhörd.
    Fråga inte vad folk vill ha, ge dem något att prova. Ta fram en prototyp. Ju snabbare du vågar testa den på den tilltänkta målgruppen och lyssna på vad de säger, desto bättre.
  3. Fortsätt att lyssna på målgruppen.
    Varje dag händer nya saker på marknaden och för att hänga med i svängarna behöver du ta till dig av vad dina kunder tänker och säger. Vi har hela tiden fortsatt att utveckla och komma med nytt innehåll. Varje onsdag lanserar vi nyheter utifrån vad spelarna önskat sig.