Läs mer: det här är de bästa tillväxtstrategierna
För att nå dit du vill är det viktigt att hitta rätt tillväxtstrategi. Det menar Fredrik Josefsson, Head of Entrepreneurs and High Growth på SEB.
Du behöver använda en annan webbläsare. För att kunna använda våra internettjänster kan du istället använda någon av de här webbläsarna: Apple Safari, Google Chrome, Microsoft Edge eller Mozilla Firefox.
Läs mer om rekommenderade webbläsare
En av de första saker man behöver bestämma som företagare är vilken ens målgrupp är. Det handlar om att mejsla fram vem man riktar sig till – hur gammal är personen, var bor den, vilken livsstil har den? Målgruppen påverkar sedan allt från hur produkten eller tjänsten ska utformas till marknadsföringen av den. Men hur hittar man en unik målgrupp? Vi frågade ett företag som har gjort just det.
Om din målgrupp är för bred eller för ”populär” bland andra företag kan det vara svårt att nå ut och fram till den. Därför är det ofta en bra idé att försöka hitta en lucka på marknaden – en målgrupp som finns där, men som av olika anledningar inte har upptäckts av så många. Ett företag som har lyckats med det är Star Stable Entertainment.
Online-spelet Star Stable har gjort succé sedan lanseringen 2011. Det är ett socialt spel där spelarna tillsammans utforskar en fantasivärld från hästryggen. Genom att rikta sig till hästälskande tjejer har företaget bakom spelat hittat en egen nisch i spelvärlden. Här nedanför delar Star Stables vd, Johan Sjöberg, med sig av sina bästa tips för att identifiera och nå en målgrupp som andra inte har sett.