Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Håller din affärsidé?

Bild på personer i ett mötesrum som håller en presentation.

Allt framgångsrikt företagande börjar med en idé. Men när du har varit igång med ditt företag en tid lönar det sig alltid att på nytt testa om affärsidén håller.

– När du går igenom affärsidén på nytt får du en bra helhetsbild över ditt företag och en känsla för hur olika delar hänger ihop med varandra. Man tvingar sig själv att svara på några viktiga frågor och ge konkreta svar. Allt syftar till att hela tiden finjustera verksamheten genom att utmana, utvärdera, justera och förbättra, säger Belgin Fortaci, entreprenörsansvarig på SEB.

Så förtydligar du din affärsidé

Ett enkelt sätt för att konkretisera din affärsidé är att svara på frågorna i vår mall ”Lean startup canvas”. Mallen är enkel att fylla i och består bara av en sida. Här är frågorna du behöver tänka igenom:

  • Vilka är mina kunder? Var bor de, hur gamla är de och hurdan livsstil har de, etc.?
  • Vilka problem hos mina kunder vill jag lösa eller vilka behov vill jag fylla? Hur fungerar min produkt eller tjänst? Hur löser den kundens problem eller fyller kundens behov?
  • Vilka är de bästa egenskaperna eller funktionerna hos min produkt eller tjänst?
  • Hur når jag ut till mina kunder? Hur marknadsför jag mig och var ska produkten eller tjänsten säljas?
  • Vad har jag tänkt ta för pris?
  • Hur mycket kostar det att starta verksamheten? Vad behövs för att komma igång?
  • Vilka målsättningar har jag för mitt företag? Hur följer jag upp dem?
  • Hur är min produkt eller tjänst unik jämfört med konkurrerande produkter eller tjänster?
  • Hur ska min affärsidé skapa värde utifrån ett hållbarhetsperspektiv?

Läs mer om hållbart företagande

Fyll i mallen här – bara en sida

Leab startup canvas

Ladda ner mallen och skriv ner dina funderingar och strategier direkt i svarsrutorna. Kom ihåg att spara dokumentet. Du kan uppdatera dina svar senare, utifrån vad kundtesterna visar.
Lean startup canvas-mallen

Sätt igång och testa

Nästa steg är att sitta ner med potentiella och befintliga kunder som du litar på och prata om konceptet eller visa produkten utifrån din Lean startup canvas. Demonstrera prototypen, om du har en sådan. Och ställ frågor. Vilka är deras spontana reaktioner? Skulle de köpa produkten eller tjänsten och vad skulle de i så fall vara villiga att betala? Har de några förbättringsförslag? Sammanställ återkopplingen och fundera på möjliga förbättringar av din idé. Du kanske behöver göra ett till test efter dina justeringar.

Ta hjälp av våra experter

För att öka dina chanser att lyckas har vi etablerat samarbeten med NyföretagarCentrum och Start-Up Stockholm. Deras företagsrådgivare ger dig kostnadsfri experthjälp när du är i nystartsfasen.
Läs mer om våra samarbetspartners

Customer service