Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Du behöver använda en annan webbläsare. För att kunna använda våra internettjänster kan du istället använda någon av de här webbläsarna: Apple Safari, Google Chrome, Microsoft Edge eller Mozilla Firefox.

Läs mer om rekommenderade webbläsare

 

Så skyddar du ditt företag mot bedrägerier

Vad gör jag om mitt företag blivit utsatt?

  • Spärra ditt BankID och digipass.
  • Kontakta oss på 0771-62 53 53 (slå numret själv).
  • Polisanmäl händelsen.

Tänk på att ditt BankID är en värdehandling

Om ditt BankID hamnar i fel händer kan det få stora konsekvenser. Läs alltid noga de texter som visas i BankID-appen: Var loggar jag in? Vad skriver jag under? Du är ansvarig för hur ditt BankID används, så hantera det säkert.

De 4 viktigaste tipsen för att undvika bedrägerier:

  1. Ge aldrig bort koder. Starta och använd aldrig BankID eller din digipass på uppmaning av någon som kontaktat dig (om du inte själv ringt SEB först och bett oss ringa tillbaka eller om du bokat möte med oss).
  2. Avsluta samtalet och ring upp oss. Skriv in numret manuellt istället för att använda telefonens återuppringningsfunktion. Vårt telefonnummer är 0771-62 53 53.
  3. Polisanmäl alltid ett bedrägeriförsök – på så sätt får Polisen mer information att arbeta med.
  4. Om det finns två eller fler personer med behörighet att hantera betalningar i företaget rekommenderar vi att du använder dig av så kallad attestering eller dualitet. Det innebär att betalningar som registreras måste godkännas av någon annan innan de skickas. Den som administrerar ekonomin kan lägga till behörigheter och välja vilka som kan godkänna betalningar.

Så kan du bli lurad

Det finns många typer av bedrägeriförsök, och om du känner till dem är det lättare att vara uppmärksam och undvika att bli lurad. I korthet handlar de flesta om att försöka komma åt ditt konto genom att lura dig att använda ditt BankID eller din digipass.

Bedrägerisamtal och SMS

Ofta ringer eller sms:ar bedragare och utger sig för att komma från SEB, andra finansiella institut, Skatteverket, eller annan känd och trovärdig part. Det är nästan alltid bråttom, akut och viktigt, påstår de. Bedragarna försöker ofta få dig som kund att signera transaktioner, eller få dig att lämna ifrån dig koder som bedragarna själva använder för att stjäla pengar från kontot. 

Bedragarna hävdar exempelvis:

  • att de ska stoppa ett påstått bedrägeri på ditt konto eller kort (det kan handla om att ett lån ska ha tagits i ditt namn, att du beställt en vara som du nu är skyldig pengar för, eller att de ska hjälpa dig att skydda dina pengar
  • att de kan ta tillbaka pengar som du blivit lurad på
  • att du vunnit pengar
  • att en närstående råkat illa ut och behöver din hjälp
  • att du ska ladda ner en programvara

Bästa rådet är att avsluta samtalet eller SMS-konversationen och att aldrig ge dem någon som helst information. Om vi på banken verkligen har upptäckt problem med ditt kort eller konto och hör av oss, kan vi se det utan att du behöver logga in. Om du misstänker att du blivit utsatt för bedrägeri, kontakta oss omgående. 
Ytterligare råd för att undvika bedrägerier är att alltid granska och kontrollera vad man signerar. Att alltid ställa sig frågorna:

  • Vad legitimerar jag mig mot?
  • Vad är det jag signerar?
  • Är det rätt mottagare jag håller på att skicka pengar till? 

Läs mer om bedrägerier hos Polisen

Läs mer på Pensionsmyndighetens hemsida

Läs mer om bedrägerier på Säkerhetskollens hemsida

VD-Bedrägerier & Förfalskade fakturor

Ett vd-bedrägeri innebär att bedragare utger sig för att vara företagets VD, där denne ber någon på företaget att överföra pengar till ett visst konto. Det är ofta stora belopp det handlar om, och det är inte ovanligt att pengarna ska skickas utomlands. 

Bedragare riktar sig ofta mot företag för att skicka förfalska fakturor. Bedragarna använder olika metoder, ett exempel är att bedragaren uppger sig vara en känd leverantör som har bytt bank, där mottagarkontot behöver uppdateras för att nästa faktura ska komma till rätt mottagare. 

Tips för att undvika dessa bedrägerier:

  • Se till att noggrant granska att avsändaren är äkta, det vill säga att avsändaradress och namn ser korrekta ut och stämmer överens med tidigare uppgifter.  
  • Ofta är företagsnamnet felstavat, bedragaren har skapat ett domännamn som liknar det ”riktiga” företaget. Exempel: seb.sebsson@företag.se i stället för seb.sebsson@företag.com 

Så skyddar du dig:

Det bästa skyddet mot dessa bedrägerier är att ha tydliga regler internt på företaget där det framgår att ingen på företaget kan genomföra ekonomiska transaktioner enbart med ett mejl som underlag. Att utföra betalningar, speciellt när det handlar om större belopp, bör alltid kontrolleras med uppdragsgivaren samt med en kollega internt. Ytterligare rekommendationer är:

  • Håll dig själv och medarbetare uppdaterade på de senaste bedrägeri-trenderna.
  • Försök att alltid kräva att två personer granskar betalningar ifrån företaget innan de signeras.  
  • Ha koll på eventuella säkerhetsbrister i system och processer, samt lägg en åtgärdsplan för att rätta till och/eller hur företaget ska förhålla sig till dem. 

Om du är utsatt eller misstänker att du blivit utsatt för bedrägeri kopplat till företagets bankaffärer, kontakta oss omgående. 

Investeringsbedrägerier

På Internet, i sociala medier och per telefon kan du få erbjudanden om att investera i ”fantastiskt lukrativa” upplägg, av mycket påstridiga försäljare. På senare år handlar det ofta om bitcoin-investeringar som marknadsförs med hjälp av kändisar som aldrig tillfrågats och helt tar avstånd från upplägget. Ofta är det mycket bråttom innan ”erbjudandet tar slut”.

Tips! Om ett erbjudande låter för bra för att vara sant, är det oftast precis vad det är.

Seriösa företag som följer lagen får inte lov att annonsera finansiella investeringar med överord och ska alltid upplysa om riskerna med investeringar. Det gör sällan bedragarna, vilket är ytterligare en anledning att lägga på luren eller anmäla Internet-annonsen. Människor som blivit lurade av dessa bedragare får dessutom ibland samtal från någon som påstår sig samarbeta med Interpol och erbjuder sig att spåra bedragarna, men egentligen är samma bedragarliga som vill lura till sig ytterligare summor.

Uppläggen som erbjuds är helt påhittade och därför obegripliga. Ett bra råd är alltid att avstå från att investera om du inte förstår vad det handlar om. Och ett bra tips är att kontrollera att företaget har tillstånd för sin verksamhet och inte finns med på Finansinspektionens varningslista.

Läs mer om investeringsbedrägerier hos Finansinspektionen

Minska risken för id-kapning med fyra tjänster

Bedragare kan försöka kapa din identitet genom att använda ditt personnummer, göra adressändring och beställa nya värdehandlingar till den felaktiga adressen. Här är fyra bra tjänster du kan använda för att skydda dig:

  1. Med Skatteverkets tjänst Spärra obehörig adressändring (av din folkbokföringsadress) kan du minska risken för bedrägerier och id-kapning på bara någon minut.
    Spärra obehörig adressändring
  2. Med Adressändrings kostnadsfria tjänst Adresslåset kan du blockera för den som vill få din post att skickas någon annanstans.
    Stoppa adressändringar
  3. Om du ansluter dig till kreditkortupplysningsföretaget UC:s bevakningstjänst får du ett sms inom 24 timmar när någon sökt kredit eller gjort en förfrågan på ditt personnummer via UC.
    Läs mer på minuc.se
  4. Se till att du har notiser aktiverade för din BankID-app. Då får du ett meddelande om någon hämtar ett nytt BankID i ditt namn. Leta upp BankID-appen i din telefons inställningar och aktivera notiser.

Virus och trojaner

Med hjälp av virus eller trojaner tar bedragarna kontroll över din dator eller har full insyn i vad du gör där. På så sätt samlar de information som de använder i olagliga syften. De kan också styra dig till förfalskade sidor även om du har skrivit in en korrekt webbadress (så kallad pharming). Undvik därför att klicka på länkar du inte är säker på och uppdatera kontinuerligt brandväggar och virusskydd så försvårar du den formen av attacker.

Läs om internetsäkerhet

Skimning

Skimning – eller kortkapning – innebär att bedragare kopierar information som finns på magnetremsan på betal-, kredit- eller bankkort. Med hjälp av den informationen skapar de ett nytt kort som de sedan använder för att betala med dina kortuppgifter. Pinkoden fångas upp genom dolda kameror i nära anslutning till betalterminalen eller bankomaten.

Skimning kan ske på alla platser där man kan använda kort och där det är möjligt att läsa av magnetremsan på kortet. Därför är det viktigt att du döljer din kod genom att hålla handen över knappsatsen. I betalterminaler där enbart chippet används är risken mindre att magnetremsan kan kopieras. Om du betalar kontaktlöst genom att blippa kortet kan magnetremsan inte kopieras.

Stöld av kort och kod

En bedragare kan bevaka dig när du använder en uttagsautomat för att komma åt din fyrsiffriga kod och sedan stjäla ditt kort. Dölj koden genom att alltid hålla handen över knappsatsen.

Förfalskade checkar från utlandet

Tyvärr förekommer det många bedrägeriförsök med förfalskade checkar. Om du ska ta emot en betalning från ett annat land behöver pengarna skickas som en internationell betalning. Vi löser inte in utländska checkar.