Elektronisk faktura för SEB Corporate-kort
Om ditt företag har något av korten SEB Corporate, SEB Corporate Limit eller SEB Corporate ePay kan företaget välja att ta emot fakturorna elektroniskt. Det kan vara ett sätt att underlätta administrationen, eftersom fakturorna kommer direkt till ekonomisystemet.
Företaget kan bara välja elektronisk faktura för de kort som företaget tar emot fakturorna för. Om den anställde tar emot fakturorna för sitt kort kan den anställde välja e-faktura via sin bank.
Så väljer företaget elektronisk faktura
För att kunna ta emot fakturorna elektroniskt behöver ditt företag en lösning för att hantera elektroniska fakturor. Det går att ta emot elektroniska fakturor för SEB Corporate-kort om ditt företag använder något av fakturaformaten Svefaktura eller Peppol, som hör till de vanligaste formaten och som gör att fakturan skickas direkt till företagets ekonomisystem. Det går också att ta emot fakturorna elektroniskt om företaget använder Fortnox.
Faktura via Svefaktura eller Peppol
För att ta emot fakturorna i formatet Svefaktura behöver ditt företag en fakturaväxel och eventuellt ett GLN-nummer.
För att ta emot fakturorna i formatet Peppol behövs en fakturaväxel (accesspunkt) och ett unikt Peppol ID.
En fakturaväxel tar emot, behandlar och överför fakturor. Fakturaväxeln har oftast stöd för flera olika kommunikationsprotokoll och stöder även konvertering mellan olika format för e-fakturor, till exempel om avsändaren och mottagaren använder olika fakturaformat.
Om ditt företag använder formatet Svefaktura eller Peppol väljer du elektronisk faktura från SEB Kort Bank AB här:
Beställning av elektronisk fakturering för SEB Corporate
Faktura via Fortnox
Om ditt företag använder Fortnox är det möjligt att ta emot elektroniska fakturor för SEB Corporate-kort. För att göra det behöver du
- aktivera stöd för att ta emot elektroniska fakturor i Fortnox
- skicka en inbjudan till SEB Kort Bank AB om att skicka e-fakturor.