Betala till utlandet
Det är inte svårt att göra affärer utanför Sverige, men riskerna är större och det kan fungera olika i olika länder. Här kan du läsa om de alternativ vi erbjuder för att betala utomlands. Du kan också ringa oss så hjälper vi dig.

Förändring av erbjudandet för internationella checkar
SEB kommer från och med 1 januari 2022 inte längre hantera inlösen av eller ställa ut utländska checkar. Under en övergångsperiod, mellan den 1 juni 2021 och 31 december 2021, kommer vi att kunna lösa in utländska checkar via inkasso. Det innebär att checken skickas tillbaka till utställande bank för bekräftelse av äkthet, innan utbetalning av checkens belopp kan ske.
Det kan ta upp till 3 månader att hantera ett inkassoärende beroende på i vilket land checken är utfärdad. Om du får en utländsk check, rekommenderar vi dig att kontakta avsändaren för att komma överens om att returnera checken och istället be om en elektronisk överföring.
SEPA-betalningar
Med SEPA-betalningar kan du snabbt, enkelt och till låg kostnad skicka betalningar i euro inom EU/EES och till Monaco, Schweiz och San Marino.
Betalningar i euro inom Europa
Utlandsbetalning
Med en utlandsbetalning kan du betala leverantörer i hela världen. Pengarna är framme normalt efter två vardagar.
Betalningar till hela världen
Leverantörsbetalningar till utlandet
Med betalningar i filformatet XML ISO 20022 skickar du företagets internationella betalningar tillsammans med de svenska betalningarna via fil i filformatet XML ISO 20022.
Leverantörsbetalningar till utlandet
Iban och Bic
När du ska betala fakturor från utlandet behöver du fylla i den mottagande bankens Bic-kod och säljarens Iban-nummer.
Ta reda på Iban och Bic
Har jag fått betalt?
Här kan du läsa svaret på den och många andra frågor.
Frågor och svar om internationella affärer