Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Automatisk bokföring

Anslut ditt affärssystem till bankkontot och låt programmet göra bokföringen helt automatiskt. 

  • Sparar tid och förenklar administrationen.
  • Kund- och leverantörsfakturor bokförs automatiskt.
  • Tjänsten kostar 75 kronor per månad och konto.
Logga in och beställ

Spara tid och få bättre kontroll med automatisk bokföring

Med ny, smart teknik kan du enkelt auto­matisera bok­föringen. Det enda du behöver göra är att ansluta ditt bank­konto till ditt affärs­system eller bok­förings­program. Du sparar tid, får bättre kontroll och kan vara helt säker på att alla siffror stämmer.

En populär tjänst som gör det enklare att driva företag.

Så fungerar automatisk bokföring

  • När du har skapat dina svenska och utländska betalningar i affärs­systemet eller bokförings­programmet skickas betalningarna automatiskt till internet­banken.

  • På internet­banken har du sedan möjlighet att attestera betalningarna direkt.

  • Efter attestering åter­rapporteras de automatiskt till ditt bokförings­program för avstämning. Även ingående och utgående balans, transaktions­detaljer och konto­utdrag hämtas automatiskt från ditt bankkonto och överförs direkt till ditt bokförings­program.

Se vilka system som fungerar med tjänsten: Partnerskapsnätverk (sebgroup.com)  

Så beställer du automatisk bokföring:

  1. Logga in med mobilt BankID på Business Arena
  2. Fyll i dina uppgifter och beställ. Klart!
  3. Det kan dröja några dagar innan alla betalfiler har uppdaterats automatiskt mellan systemen.
Tjänsten sparar företagaren väldigt mycket tid.

Vad kostar automatisk bokföring?

Tjänsten automatisk bokföring kostar 75 kronor per månad och konto. Det tillkommer transaktionsavgifter som du hittar i vår prislista.

Kom igång redan idag

Automatisk bokföring – en självklar tidsbesparing där bokföringen underlättas och kan automatiseras.

Logga in och beställ automatisk bokföring

Aktuella erbjudanden för olika affärssystem

Frågor och svar

Förmodligen har du inte behörighet att teckna avtal på internetbanken för företag. Om du har administratörs­fullmakt kan du själv lägga till tjänsten ”Teckna avtal”, gå till Kundservice/Hantera behörighet. Om du saknar administratörs­fullmakt behöver firma­tecknaren för företaget kontakta oss för att fylla i en fysisk fullmakt. Ring oss på 0771-62 53 53.

När anslutningen är klar får du eller supporten hos din affärssystemsleverantör en bekräftelse på det. Om bekräftelsen saknas, be supporten hos din affärssystemsleverantör kontakta EBS.support@seb.se

Om betalningen ligger under ”Kommande betalning” på internetbanken kan du stoppa och ta bort den direkt. Om du behöver hjälp kontakta oss på 0771-62 53 53. Om betalningen redan är bokförd kan den tyvärr inte stoppas.

Har affärssystemet tagit emot en bekräftelse från oss för filen eller betalningen? Om inte, kontrollera först om filen har skickats till oss. Om filen har skickats men bekräftelse saknas, be supporten hos din affärssystemsleverantör kontakta EBS.support@seb.se

Ett meddelande med orsaken till att betalningen har stoppats har skickats till ditt affärssystem. Kontrollera vad som har hänt där och kontakta supporten hos din affärssystemsleverantör, om det behövs.

På internetbanken hittar du historiken på alla skickade filer under Betala och överföra, Filer, Skickade och borttagna filer.

Kontrollera att funktionen att signera filer på internetbanken är aktiverad. Kontrollera också att du har behörighet att signera den typ av betalningar som gäller för kontona i filen. Om inte, kontakta din administratör för att aktivera detta.

Det kan vara bra att känna till att om det finns en depåanslutning till samma konto som bankgironumret fungerar det inte att signera filer. Hör gärna av dig till oss i så fall så hjälper vi dig på 0771-62 53 53.

Betalningarna skickas i filer som baseras på formatet ISO 20022 – en internationell standard för finansiella meddelanden.

Uppdateringar av transaktionerna sker normalt 1 gång per dag. Med tilläggstjänsten Utökad redovisning som vissa affärssystem erbjuder, går det att få uppdateringar var 15 minut.

Kontakta oss på telefon 0771-62 53 53 så hjälper vi till med ändringar eller avslut av tjänsten. Vår kundservice har öppet vardagar kl 8–20 och lördagar-söndagar kl 10–18.

Koppla SEB med ditt affärssystem

Våra banktjänster är utformade för att fungera ihop med Sveriges marknadsledande affärssystem. Genom att ansluta ditt affärssystem till oss får du den kraft och flexibilitet som behövs för att förenkla hanteringen av företagets ekonomi.

Kontakta oss

Ring oss så hjälper vi dig.

Vardagar: 8–20
Lördag och söndag: 10–18