Vi hjälper dig att komma igång
När du ska starta ett aktiebolag behöver du ett bankintyg som visar att du betalt in aktiekapitalet på minst 25 000 kronor. I filmen går vi igenom alla steg i processen. (2 minuter)
När du ska starta aktiebolag – ansök om bankintyg
Ett bankintyg ger dig en bankkontakt och ett konto att sätta in ditt aktiekapital på. Kom ihåg att registrera din ansökan om att starta aktiebolag på verksamt.se i samband med att du ansöker om bankintyg. När du blir företagskund hos oss betalar du 2 500 kronor i startavgift.
När du ska starta ett aktiebolag behöver du ett bankintyg som visar att du betalt in aktiekapitalet på minst 25 000 kronor. I filmen går vi igenom alla steg i processen. (2 minuter)
Du kan göra din kundansökan hos oss helt digitalt i de allra flesta fall. Det finns däremot vissa undantag då du behöver skicka in din ansökan via post. Det gäller när:
Din ansökan behöver innehålla följande dokument.
Skicka din ansökan med kompletterande handlingar till oss, du behöver inget frimärke. Adress:
SEB, Corporate Onboarding
Svarspost
Kundnummer 20239028
408 00 Göteborg
Tänk på att vi alltid tar en kreditupplysning på styrelsen, särskild firmatecknare och verkliga huvudmän.
Registrera din ansökan på verksamt.se. Här behöver du ange en e-postadress till SEB. Använd verksamt@seb.se. Tänk på att vi inte kan hantera din ansökan innan du har registrerat din ansökan på verksamt.
När vi har fått alla handlingar vi behöver så postar vi ut ett avtal om grundkonto till dig. Signera och skicka tillbaka i returkuvertet. När vi har fått in det öppnar vi kontot och meddelar dig att du kan sätta in aktiekapitalet. Hör av dig till oss när du har gjort överföringen. När pengarna har kommit in utfärdar vi bankintyget.
Logga in på Verksamt och och signera bankintyget. Bolagsverket kontaktar sedan dig när de har utfärdat ditt organisationsnummer.
När Bolagsverket har registrerat ditt bolag ska du ansöka om F-skatt hos Verksamt.
Så snart du har fått F-skattenumret kontaktar du oss på 0771-62 53 53 för att boka ett digitalt möte med en rådgivare. På mötet sätter vi upp banktjänsterna du behöver för att driva din verksamhet och ser till att du kommer igång.
Det tar mellan 4-6 veckor om alla uppgifter är korrekt ifyllda från start. Vi kan däremot inte påverka handläggningstiderna hos Bolagsverket och Skatteverket.
Du får ett bekräftelsemejl när du har signerat din ansökan med mobilt BankID.
Vi hör av oss till dig så snart vi har påbörjat hanteringen av din ansökan. Det kan ta upp till 10 vardagar.
Huvudsaken är att du använder samma företagsnamn som du anger på verksamt.se så att vi kan koppla ihop ansökningarna.
Ring oss på 0771-62 53 53 så hjälper vi dig.
Nej, tyvärr inte. Du behöver först boka ett digitalt möte med oss. Inför mötet behöver du både ett organisationsnummer och F-skatt. Under mötet får du legitimera dig och lämna ett antal uppgifter – allt enligt lagen om penningtvätt och finansiering av terrorism. Därefter går vi tillsammans igenom vilka banktjänster du behöver.
Grundkontot, där du satte in aktiekapitalet på, går inte att koppla till företaget eftersom det ännu inte är registrerat. Du behöver först boka ett digitalt möte med oss. Under mötet får du legitimera dig och lämna ett antal uppgifter – allt enligt lagen om penningtvätt och finansiering av terrorism.