Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Bankintyg från SEB – ansöka om bankintyg

Starta aktiebolag – ansök om bankintyg

När du ska registrera ett nytt aktiebolag på verksamt.se behöver du ett bankintyg. Det ger dig en bankkontakt och ett konto att sätta in ditt aktiekapital på. När du fått ett bankintyg kan du slutföra din registrering på verksamt.se.

Vi hjälper dig att komma igång

När du ska starta ett aktiebolag behöver du ett bankintyg som visar att du betalt in aktiekapitalet på minst 25000 kronor. I filmen går vi igenom alla steg i processen.

Så startar du ett aktiebolag och blir kund hos oss

  1. Först ansöker du om bankintyg på seb.se. Om företagets ägare och styrelse inte är skrivna i Sverige eller om företaget är ägt av ett annat företag behöver du kontakta något av våra bankkontor på för att få hjälp.
    Hitta bankkontor
  2. När du har ansökt om bankintyg registrerar du din ansökan om att få starta aktiebolag på verksamt.se. Här behöver du ange en e-postadress till SEB. Den hittar du i slutet av ansökan om bankintyg.
  3. Under tiden kontrollerar vi din ansökan om bankintyg och hör av oss till dig om vi behöver ytterligare uppgifter.
  4. När vi har hanterat din ansökan öppnar vi ett så kallat grundkonto och mejlar dig när det är klart.
  5. Logga in igen på seb.se/bankintyg under ”Fortsätt din ansökan”. Där hittar du kontonumret som du ska sätta in aktiekapital på.
  6. Sätt in aktiekapitalet på grundkontot genom att göra en vanlig kontoöverföring. De första fyra siffrorna är clearingnumret.
  7. Efter cirka två vardagar skickar vi in ditt bankintyg till Bolagsverket. Du får ett bekräftelsemejl från oss när det är klart.
  8. Logga in på verksamt.se och signera bankintyget. Bolagsverket kontaktar sedan dig när de har utfärdat ditt organisationsnummer.
  9. När Bolagsverket har registrerat ditt bolag ska du ansöka om F-skatt hos Skatteverket. Så snart du har fått F-skattenumret kontakta oss på 0774-47 00 47 för att boka ett möte på något av våra kontor.
  10. Under mötet går vi tillsammans igenom vilka banktjänster du behöver och ser till att du kommer igång med ditt företag.

    Ansök om bankintyg

Frågor och svar om att starta aktiebolag och ansöka om bankintyg

Hur lång tid tar det tills mitt aktiebolag är registrerat?

Det tar mellan 4-6 veckor om alla uppgifter är korrekt ifyllda från start. Vi kan däremot inte påverka handläggningstiderna hos Bolagsverket och Skatteverket.

Hur ser jag att min ansökan har kommit in?

Du får ett bekräftelsemejl när du har signerat din ansökan med mobilt BankID.

Hur kan jag se status på min ansökan?

Vi hör av oss till dig så snart vi har påbörjat hanteringen av din ansökan. Det kan ta upp till 10 vardagar.

I ansökan ska jag fylla i ett företagsnamn trots att bolaget inte är bildat ännu?

Huvudsaken är att du använder samma företagsnamn som du anger på verksamt.se så att vi kan koppla ihop ansökningarna.

Jag har skickat in min ansökan, men vill göra en ändring. Hur gör jag?

Ring oss på 0774–47 00 47 så hjälper vi dig.

Jag har betalat in aktiekapital och väntar på mitt organisationsnummer. Kan jag starta verksamheten nu?

Nej, tyvärr inte. Du behöver först boka ett möte på något av våra kontor. Inför mötet behöver du både ett organisationsnummer och F-skatt. Under mötet får du legitimera dig och lämna ett antal uppgifter – allt enligt lagen om penningtvätt och finansiering av terrorism. Därefter går vi tillsammans igenom vilka banktjänster du behöver.

Varför kan jag inte se mitt aktiekapital?

Grundkontot, där du satte in aktiekapitalet på, går inte att koppla till företaget eftersom det ännu inte är registrerat. Du behöver först boka ett möte på något av våra kontor. Under mötet får du legitimera dig och lämna ett antal uppgifter – allt enligt lagen om penningtvätt och finansiering av terrorism.

Customer service