Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Din webbläsare är för gammal. För en bättre och säkrare användarupplevelse rekommenderar vi att du byter webbläsare.

Rekommenderade webbläsare

 

Tre dåliga skäl till aktieköp

Länge hade jag en skämtteckning på skärmen framför mitt skrivbord i kontorslandskapet.  Den var på engelska, skildrade en konversation mellan två som, fritt översatt, löd:

– Hur tjänar jag pengar på börsen?

– Enkelt – köp en bra aktie, behåll den tills den går upp och sälj den sedan.

– Men om den inte går upp?

– Köp den inte.

Jag tyckte det var kul, för skämtet fångade lite av själva själen med att köpa aktier. Du spekulerar i framtiden, och om den vet vi inget säkert – mer än att den kommer och att den oftast inte blir exakt som vi tänkt oss.

Att investera på börsen handlar om analys, javisst, och om kvalificerade bedömningar grundade på kunskap och erfarenhet. Men det handlar också om känslor. Och våra känslor kan ibland lura oss till mindre bra beslut. Mänskligt? Absolut! Kostsamt? Risken är i alla fall stor.

Det finns ett antal rent beteendevetenskapliga fällor att falla i, kring vilka det finns en hel del forskning. Finansiell beteendevetenskap är ett intressant och växande område. Missförstå mig rätt, intuition och magkänsla är absolut värda att lyssna på – men ibland är det klokt att balansera upp med lite logik och kunskap. Vi riskerar att trilla i fällor när vi köper aktier, medan vi äger dem och när det är dags att sälja. Här tänkte jag ta upp några beteenderisker när vi köper, ägandet och säljandet kommer jag till senare.

Egentligen är det inte så svårt. När du är sugen på att köpa en aktie behöver du ”bara” koppla på logikhjärnan och ställa dig en enkel fråga. Varför? Alltså, varför just det här bolaget, den här aktien? Om svaret tangerar tankarna nedan, fundera ett varv till.

”Alla” är positiva. En del aktier blir hypade (hamnar i ropet som man sa när jag var ung). Det behöver inte betyda att de är köpvärda. Men de flesta av oss har en flockinstinkt i oss. Naturlig och nedärvd men inte alltid funktionell. Det känns tryggt att göra som alla andra, eller som de vi ser som förebilder. Den principen bygger mycket av dagens marknadsföring på – ett effektivt sätt att sälja varor, men kanske inte en bra beslutsgrund för att köpa aktier.

Aktien har ju gått upp. De flesta av oss blir ju inte mer sugna på att köpa en vara (ny TV) eller en tjänst (solresan) om vi får höra om att priset höjts, kanske inte du heller? Men om en aktie går upp då? Då blir vi mer sugna, lite till mans. En förklaring ligger kanske i begreppet extrapolering.  Det går ut på att vi tenderar att dra ut trender, om det regnat flera dagar ser vi det som mer troligt att det regnar i morgon också, jämfört med om det varit badväder länge (just i det fallet visar historiken att ”samma som idag” är en ganska bra prognos för morgondagens väder, men du förstår säkert principen). En annan förklaring kanske kan vara att vi vill följa flocken, eller ”inte missa tåget”. Men när tåget lämnat perrongen och kommit upp i full fart är kanske inte det bästa tillfället att hoppa på? 

Bolaget verkar ju så spännande. Här handlar det om skillnaden mellan företag och aktie. Bara för att ett företag gör bra saker, utvecklar intressanta produkter/tjänster eller har högtflygande planer behöver det inte betyda att aktien är köpvärd. Kanske är du inte ensam om att läsa intervjun med den karismatiske vd:n i dagstidningen, kanske har andra redan tagit till sig informationen och köpa aktien? Bolag som har goda utsikter att växa snabbt framöver ska ha en högre värdering än de bolag som har framtiden bakom sig. Men ibland kan hela visionen/potentialen redan vara intecknad, då kan aktien faktiskt gå ner trots att bolaget lyfter.

Naturligtvis kan företag som är i ropet, med spännande utsikter och där aktien redan gått upp massor, och framstår som högt värderad, fortfarande vara köpvärda. Marknaden har ofta svårt att förutse kraften i stora förändringar (tänk Facebook, Google, Apple med flera). Men genom att tänka igenom, och svara på frågan ”varför tror jag att just den här aktien ska gå upp?” ökar du chansen att göra en bra investering. Om du därtill också har en idé om det vi kallar triggers, ungefär ”vad ska hända för att marknaden ska vilja värdera upp aktien och när kan det tänkas ske” så kan dina placeringar bli lika heta som de härliga sommarhögtrycksdagarna. Lycka till!

Foto: Johan Hagbarth
Placeringsstrateg

Johan Hagbarth

Placeringsstrateg

Johan Hagbarth


Customer service