Hur mycket pengar kan jag skicka med Swish?
Du väljer själv en maxgräns, men den kan inte vara högre än 10 000 kronor per dag. Du ändrar maxgränsen på internetbanken, Telefonbanken eller närmaste bankkontor med kundtjänst.
Du kan också välja att höja beloppsgränsen för en viss dag, så kallad tillfällig beloppsgräns. Då kan du den specifika dagen göra en betalning på högst 150 000 kronor.
Hur godkänner jag en betalning?
Du ansvarar för att beloppet och att mottagarens namn är rätt innan du godkänner betalningen med mobilt BankID. Däremot behöver du inte mobilt BankID för att ta emot betalningar.
Är det säkert att använda Swish?
Ja, Swish är lika säkert som en vanlig banköverföring.
Kan jag använda tjänsten om jag inte har en smartphone?
Ja, du kan ansluta dig till Swish utan att ha en smartphone. Men du har då bara möjlighet att ta emot betalningar.
Kostar Swish något?
Nej.
Vem kan jag swisha pengar till?
Du kan swisha pengar till vem som helst som har anslutit sig till Swish. Tjänsten finns tillgänglig hos SEB, Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar Bank, Nordea, Skandia och Swedbank.
Hur gammal måste man vara för att använda tjänsten?
Det är du som förälder som ansvarar och avgör när ditt barn är redo att hantera Swish. Barn under 18 år behöver besöka ett av våra bankkontor med kundtjänst tillsammans båda sina vårdnadshavare för att ansluta sig, och barnets mobiltelefon måste vara med.
Om ni är två vårdnadshavare men inte har möjlighet att komma till kontoret tillsammans kan ni använda vår engångsfullmakt för föräldrar.
Hitta ditt närmaste bankkontor
Engångsfullmakt för föräldrar (pdf)
Vad behöver jag göra om jag byter telefon?
Om du har samma telefonnummer som tidigare behöver du bara ladda ner och aktivera Swishappen i din nya mobil. Har du bytt nummer måste du avsluta din tidigare anslutning till Swish och anmäla dig igen med det nya numret. Detta gör du enkelt på internetbanken.
Vad behöver jag göra om jag byter telefonnummer?
Om du byter telefonnummer måste du anmäla ditt nya nummer till Swish och aktivera Swishappen på nytt. Du bör även avsluta Swishanslutningen till ditt tidigare nummer. Det gör du enkelt på internetbanken.
Mina pengar har inte kommit fram, vad kan det bero på?
- Logga in i vår app eller på internetbanken och kontrollera att pengarna har dragits från ditt konto.
- Kontrollera att du har fått rätt telefonnummer av mottagaren som du skickade betalningen till.
- Om pengarna har dragits och skickats till rätt nummer utan att komma fram är du välkommen att ringa oss på 0771-365 365.
Min telefon har blivit stulen, vad behöver jag göra?
Om din mobiltelefon försvinner eller blir stulen ska du spärra ditt mobila BankID. Det kan du göra själv på internetbanken om du har din digipass eller BankID på kort.
Om du inte har digipassen tillgänglig kan du kontakta något av våra kontor eller Telefonbanken. När ditt mobila BankID är spärrat går det inte att genomföra betalningar.