Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Om din reseförsäkring med SEB Credit och SEB Debit

Big Ben

Du kan avboka en resa om du eller en anhörig blir sjuk innan avresa. Avbokning av resa på grund av risk för att smittas av coronaviruset omfattas däremot inte.

Avbeställningsskyddet i ditt kort ger dig möjlighet att avboka en resa på grund av akut sjukdom eller olycksfall innan du ska resa. Avbeställning kan ersättas mot läkarintyg enligt villkoren i din reseförsäkring. Detta gäller även om du är smittad av coronaviruset och har ett läkarintyg som bekräftar detta. Avbeställningen täcker enbart flyg eller hotell som du bokat innan avresa om du blir akut sjuk.

Om flygbolaget ställer in resan omfattas varken flyget eller hotellet av reseförförsäkringen på kortet. Du ska istället vända dig till researrangören eller flygbolaget för att få hjälp.
Det här ingår i din kompletterande reseförsäkring

Frågor och svar om avbeställningsskyddet

Hur gäller avbeställningsskyddet om jag vill ställa in en resa till ett land eller plats dit UD avrått från att resa till?

Avbeställningsskyddet gäller enbart om du själv eller någon i ditt resesällskap blivit sjuk och du därför inte kan genomföra din resa.

Kan jag avboka en resa och få ersättning från försäkringen även om UD inte avrått från att resa till landet?

Nej enbart oro är inte ett skäl för att få ersättning från försäkringen. Avbeställningsskyddet gäller enbart om du själv eller någon i ditt resesällskap blivit sjuk och du därför inte kan genomföra din resa. Om du redan köpt en resa men inte vill åka behöver du därför kontakta din researrangör för att undersöka möjligheten att avboka eller omboka.

Ersätter reseförsäkringen kostnader för vård på resan?

Nej, våra kompletterande reseförsäkringar täcker inte vård i utlandet.

Omfattas jag av den kompletterande reseförsäkringen om jag vill åka hem på grund av risken för att smittas av coronavirus?

Nej, din kortförsäkring ersätter inte hemresa enbart för att du är orolig för att smittas.

Vad händer om researrangören eller flygbolaget stänger ner resmålet eller ställer in resan?

Om du har bokat din resa genom en resebyrå så är det i första hand dem du ska höra av dig till för att få hjälp. I annat fall ska du vända dig till flygbolaget, hotellet och hyrbilsföretaget.

Sker det innan din avresa så är de skyldiga att kompensera dig med en ny resa vid senare tillfälle alternativt kompensera dig ekonomiskt. Om det sker medan du befinner dig på resmålet så kontakta flygbolaget för att lösa hemresan på annat sätt.

Om inte researrangören kan hjälpa dig så tveka inte att kontakta oss igen, så ska vi försöka hjälpa dig.

Kan jag få ersättning för resebiljetterna om landet jag skulle besöka stänger sina gränser och jag inte kan resa dit?

Om du har bokat din resa genom en resebyrå så är det i första hand dem du ska kontakta för att få veta vad de kan erbjuda dig. Du kan också kontrollera med försäkringsgivaren om du kan bli ersatt av dem.

Vad händer om jag blir satt i karantän?

Blir du satt i karantän på grund av risk för smittspridning finns inget försäkringsskydd. Detta är ett resultat av ett myndighetsingripande, vilket är undantaget i försäkringsvillkoren. 

Vad händer om researrangören eller flygbolaget går i konkurs?

Om researrangören eller flygbolaget går i konkurs så ska du i första hand kontakta flygbolaget eller researrangören för att få mer information om hur de kan hjälpa dig. Om researrangören eller flygbolaget inte kan hjälpa dig så tveka inte att höra av dig till oss igen, så ska vi försöka hjälpa dig.

Har du betalat resan med kort har du möjlighet att göra en kortreklamation.
Mer om kortreklamation

Vad händer om evenemanget jag köpt biljetter till är inställt?

Om evenemanget är inställt ska du i första hand kontakta inköpsstället för att se hur de kan hjälpa dig. Om de inte kan hjälpa dig så tveka inte att höra av dig till oss igen, så ska vi försöka hjälpa dig.

Har du betalat evenemanget med kort har du möjlighet att göra en kortreklamation.
Mer om kortreklamation

Customer service