Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Våga ta betalt – på rätt sätt, i rätt tid

Bild på ett SEB betalkort.

När du ska sälja dina produkter och tjänster är enkelhet och bekvämlighet viktigt för dina kunders köpupplevelse. Kunderna ställer även stora krav när det gäller betalningen. Därför lönar det sig att noga fundera igenom hur du vill sälja dina varor. Det menar Rikard Malmfors, expert på betalningslösningar för företag.

– Innan du väljer betalningslösningar fundera på vilka dina kunder är och hur de helst vill betala. Är du konsult som säljer till företag eller säljer du produkter i en e-handel? Hur ser dina kunder ut – är det en yngre eller äldre målgrupp? Utifrån denna analys kan du optimera dina betalningslösningar. Om du gör det lätt för dem att köpa förhöjer du kundupplevelsen och säljer mer, säger Rikard Malmfors.

Här ger Rikard sina 4 tips som ökar dina chanser att sälja mer:

  1. Hur vill din målgrupp betala?

    För att underlätta försäljningen behöver du rätt betalningslösningar på plats från dag ett. Till exempel kanske en företagskund inte vill betala med kort utan mot faktura. Men om du öppnar ett trädgårdscafé är det sannolikt att kunderna vill betala med kort eller Swish.


    E-handel: olika kunder, olika betalsätt

    Den växande e-handeln ställer allt större krav på betalningslösningar. Web-butikerna måste kunna erbjuda betalsätt som gör det lätt att göra ett köp. Fortfarande är kort följt av faktura de mest populära betalsätten, men 2017 seglade Swish upp på topplistan. Det är framförallt yngre som föredrar Swish. Idag betalar hälften i åldersgruppen 15-24 år sina nätköp med Swish. För dem är snabbheten avgörande. Däremot vill en något äldre målgrupp hellre betala med kreditkort eller faktura. För dem är tryggheten viktigare.


    Så ska du tänka kring kontanter

    Vi går mot ett allt mer kontantlöst samhälle och du behöver fundera på om du ska ta emot kontanter eller inte. Om du vet med dig att du har kontantkunder, till exempel barn, som verkligen behöver betala med kontanter så kanske du vill erbjuda den möjligheten.
  2. Ta rätt betalt

    Var stolt över dina produkter och tjänster och ta ut rätt pris. Sätter du ett för högt pris riskerar du att kunderna väljer billigare alternativ, men om du sätter gränsen för lågt kan företaget gå under. Kunder är nämligen rätt bra på att veta var gränsen går.

  3. Ta snabbt betalt

    Oavsett hur du tar betalt av dina kunder är det viktigt att få in dina pengar i tid. Då får du bättre likviditet, vilket ger dig en buffert för sämre tider men ökar också dina chanser att få bättre lånevillkor för att vidareutveckla verksamheten. Erbjud alltid 10 dagars betalningsvillkor istället för 30 dagar i början. Att erbjuda 15 eller 30 dagar kan vara ett förhandlingsargument längre fram när du känner att du har fått snurr på företaget.
  4. Arbeta strukturerat för att få betalt i tid

    Det är lätt att fakturera, men desto svårare att få betalt i tid. Många av Sveriges småföretagare har problem med sena betalningar – eller kunder som inte betalar alls. När du inte får betalt i tid agerar du bank åt dina kunder i stället för att låta pengarna stärka och utveckla ditt företag. Skapa därför tydliga betalningsrutiner. Om du är tydlig gentemot dina kunder att du har koll på läget får du snabbare betalt. Och följ upp kunder som inte betalar i tid och ta ut en förseningsavgift.

    Om du lägger mycket tid på sena betalningar kan det vara bra att ta hjälp med faktureringen, och istället lägga din tid på att fokusera på verksamheten.
Customer service