Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Du behöver använda en annan webbläsare. För att kunna använda våra internettjänster kan du istället använda någon av de här webbläsarna: Apple Safari, Google Chrome, Microsoft Edge eller Mozilla Firefox.

Läs mer om rekommenderade webbläsare

 

Entreprenören: Så lyckas du med din lansering

En lyckad lansering kräver varken en fet kampanjbudget eller dyra reklambyråer. Däremot gärna ett briljant team, målgruppsanalyser på djupet och ett brett nätverk. Det vet Ida Garamvölgyi som nyligen startat, och framgångsrikt lanserat, sitt rekryteringsföretag Urban Urban.

Ida Garamvölgyi


Urban Urban är inte Ida Garamvölgyis första bolag i rekryteringsbranschen. Hon har tidigare startat GLM Rekrytering och är delägare i rekryteringsföretaget Workmint. Med Urban Urban ville hon ta det hela ett steg längre; skapa en nytänkande verksamhet som är starkt förankrad i kundernas faktiska behov. Även om hon bara är 35 år så har hon varit entreprenör i snart ett decennium – en resa som lärt henne massor.

Mitt motto är kill them with kindness.

– Viktigast av allt är kanske att man kan vara sig själv. Det duger fint. Jag skulle bara må dåligt av att använda armbågarna för att ta mig fram. Mitt motto är snarare ”kill them with kindness”, och det har ju landat bra till slut.

Du startade Urban Urban för nio månader sedan, men det dröjde ett tag innan du valde att lansera officiellt. Varför det?

– Den här gången ville jag verkligen, redan från början, sätta en struktur för bolaget. Jag ville färdigställa alla visuella delar innan vi lanserade, som namn, webbplats, logga och produktblad. Jag ville vara helt klar med affärsmodellen och jag tog också in hjälp utifrån för att formulera ägardirektiven. Även om jag är ensam ägare nu så blir vi förmodligen fler framöver. Jag hade också hunnit bygga ett superteam och vi hade jobbat en tid med riktiga uppdrag.

Vad valde ni för vägar då?

– Vi hade en begränsad budget så vi bestämde oss för att kombinera lanseringen med att söka efter nya medarbetare, och göra det genom sociala medier. När det gällde personal så visste vi vilka kompetenser och personlighetstyper vi sökte och hade en idé om var vi bäst skulle nå dem. Vi valde främst att gå ut i våra egna nätverk på Facebook och Linkedin, kompletterat med några få utvalda Facebook-grupper, som till exempel “Heja Livet”.

Och hur gick det?

– Det gick jättebra! Vi har hittat precis rätt medarbetare och båda kommer från gruppen där vi valde att annonsera tjänsterna. En kommer hit och skriver på papper idag och den andra tackar förhoppningsvis ja senare i veckan.

I lanseringen har ni också använt era kunder som referens. Hur då?

– Det var också en del i att vi varit igång ett tag innan vi lanserade. Vi hade hunnit jobba med ett antal uppdrag och när vi frågade några av våra kunder om de ville ställa upp som referenser tackade alla ja. Och de hade så mycket fina saker att säga om oss att vi nästan blev gråtfärdiga. Det var ju liksom den första riktiga domen över vårt jobb. Referenserna använder vi idag på vår webbplats. De ger en bra tyngd och visar för framtida kunder att vår affärsmodell verkligen fungerar.

Den visuella delen av att starta ett nytt bolag, som just att göra en webbplats eller skapa en logga, kan ju vara en ganska dyr del. Men ni hittade andra vägar?

– Till att börja med vill jag hylla mitt fantastiska team. Vi slet verkligen tillsammans och utnyttjade våra kompetenser till max. Josefin kan få en text att sjunga och Lina är en stor grafisk och visuell begåvning. Utan dem hade det aldrig gått. Men i övrigt har jag grävt djupt i mitt eget nätverk. Min systers sambos företag gjorde loggan, en annan person i mitt nätverk har en fantastisk tjänst för att bygga webbplatser utan större förkunskaper. Det var superenkelt och kostade typ inga pengar alls, så det kan jag verkligen rekommendera.

Att ha ett bra nätverk tycks vara en viktig byggsten för många entreprenörer. Men hur skaffar man sig ett sådant?

– Jag har byggt mitt nätverk i många år, men inte på ett medvetet sätt. Jag tycker egentligen att det är obehagligt att nätverka så mitt nätverk är mina vänner på riktigt. Jag har känt de flesta väldigt länge. Och då blir det inte så svårt att räcka ut handen och fråga efter hjälp. Jag skulle göra samma sak för dem, alla dagar i veckan.

Idas tre 3 bästa lanseringstips

  1. Innan du trycker på lanseringsknappen, se till att ha en genomtänkt webbplats eller landnings-/hemsida. Den ska inte bara vara snygg utan också uppmana besökaren att agera. Undvik begrepp som "kommer inom kort" eller annat som tyder på ett ofärdigt koncept.
  2. Lär känna din målgrupp och sätt en strategi för lanseringen. Utgå från nyhetsvärde när du söker PR och undvik fokus på att marknadsföra din tjänst eller /produkt. I ett nystartat bolag är din personliga story intresseväckaren.
  3. Våga fråga ditt nätverk om hjälp. Fråga vänner, tidigare kollegor och bekanta om tips och råd. Med kreativitet och bra research kan du lyckas utan en fet lanseringsbudget.

Möt Ida Garamvölgyi

Namn: Ida Garamvölgyi

Gör: Grundare av Urban Urban, en rekryteringspartner för entreprenörer och tillväxtbolag. Delägare i rekryteringsföretaget Workmint.

Ålder: 35 år.

Familj: Sambon Hasse och "jättemånga syskon" (fem stycken).

Bor: Kungsholmen, Stockholm.