Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Öppen spelplan skapar nya lösningar för din ekonomi

Man tittar på sin telefon med en robothund.

Nya lagar har gjort det möjligt för nya aktörer att erbjuda tjänster kopplade till den information du ser när du loggar in på din Internetbank. ”SEB vill skapa värde för kunden där kunden är, oavsett om det innebär i våra kanaler eller inte”, säger Martina Wallenberg, ansvarig för Open Banking och API:er på SEB. 

Det är fortfarande bara banker som erbjuder banktjänster, men sedan spelplanen öppnades upp kan även aktörer som fintech-bolag, andra banker och tjänsteföretag få tillgång till din information om exempelvis din betalningshistorik för att sedan skapa tjänster där den informationen är av vikt.

Ett exempel är att ett externt bolag tar fram en app där dina inkomster, utgifter och betalningshistorik (informationen kommer från din bank) används för att ta fram en tjänst som ger mervärde för dig, som exempelvis tips på hur du ska kunna spara till din drömsemester.

– Genom att öppna upp mot andra aktörer kan SEB låta kunderna välja var och när de vill använda våra tjänster, vår rådgivning och vår service. De kommer inte längre att behöva ´gå till sin bank´ för att utföra banktjänster, utan kan göra det där det passar dem. Tillsammans med dessa partners kan vi utveckla helt nya lösningar med kunden i fokus, säger Martina.

Några exempel på tjänster som tillkommit i och med den nya spelplanen är Tink, ett fintech-bolag som tagit fram en app där användaren får koll på sina utgifter och hjälp till en bättre ekonomi. Ett annat exempel är Starling Bank som erbjuder egna konton, men är kopplade till andra aktörers tjänster som kunden även kan se i Starlings app.

– En förutsättning är att kunden ger sitt medgivande. Först då kan dessa aktörer få tillgång till deras information. Och omvänt, vi får endast åtkomst till andra aktörers data om våra kunder vill det, säger Martina Wallenberg.

Customer service