Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Ny tjänst visar information från alla dina banker i en app

Nu är det möjligt för SEB-kunder att se information från alla sina banker på ett och samma ställe. ”Det här kommer att ge kunderna en bra överblick över sin ekonomi och göra deras vardag enklare”, säger Mika Burman Götz, affärsutvecklingschef inom Företag & Privatkunder.

2016 inledde SEB ett samarbete med Tink och året därpå lanserades ett utgiftsdiagram där kunderna kan se vad de lägger pengar på. Nu tas nästa steg i samarbetet som gör det möjligt för SEB-kunder att se information om konto, kort, lån, sparanden (även aktier och fonder) samt försäkringar från  sina andra banker och kreditgivare där kunden har tillgång till en internetbank.

– Många har flera bankrelationer och genom den här tjänsten gör vi det enklare för våra kunder att få koll på sin ekonomi som helhet. Samtidigt sparar de tid då de inte behöver logga in på flera banker, säger Mika Burman Götz.

Bild på Mika Burman Götz, affärsutvecklingschef inom Företag och Privatkunder.
Mika Burman Götz, affärsutvecklingschef inom Företag och Privatkunder.

Kunderna väljer själva om de vill kunna se information från alla sina banker eller bara några utvalda. När de använder tjänsten första gången ingår de avtalet i appen –– och signerar sedan  med mobilt BankID.

– Förutom att kunderna får en bättre överblick av sin ekonomi så kommer vi på sikt att kunna använda den data som kunderna får fram för att kunna ge ännu bättre rådgivning. Ju mer vi som bank vet om kundens ekonomiska situation desto bättre råd kan vi ge.

Mika berättar att det är regelverket PSD2 (Payment Services Directive 2) som drivit på utvecklingen kring vad som kallas Open Banking. Lanseringen är den första i en rad av tänkbara tjänster SEB kan utveckla som helt eller delvis lutar sig mot detta regelverk.    

– Att kunden ger sitt medgivande är alltid en förutsättning, först då kan vi som tredjepartsleverantör få tillgång till deras information. Genom vårt samarbete med Tink får vi tillgång till teknik som gör det möjligt att samla in data som vi sedan kan använda för att förbättra våra tjänster och erbjudanden.

– Tillgång till bra och överskådlig data är kärnan i allt vi gör och kommer att leda till rådgivning i världsklass och en bättre upplevelse för våra kunder, säger Mika.
Kom igång med appen

Customer service