Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Experten tipsar: det här är de bästa tillväxtstrategierna

Kvinna tittar ut mot staden.

Kommer du ihåg hur det var att starta eget första gången? Den mix av beslutsamhet, mod och hårt arbete som krävdes då är exakt den samma som behövs vid en ordentlig tillväxtsatsning. Känslan när man lyckas är också minst lika bra, men för att nå dit är det viktigt att hitta rätt tillväxtstrategi. Det menar Fredrik Josefsson, Head of Entrepreneurs and High Growth på SEB.

När företaget går bra är det lätt att bli nöjd och fortsätta som vanligt. I många bolag finns därför stor, outnyttjad potential att växa, skala upp och expandera. Ja, kärt barn har som bekant många namn.

Fredrik Josefsson är en av initiativtagarna till SEB:s Greenhouse – ett koncept där fler än 5 000 svenska företag har fått hjälp att nå sina tillväxtmål.

– De flesta företag växer organiskt, men det tar tid och blir ofta svårare ju större företagen blir. Samtidigt finns flera sätt att snabba upp tillväxten, men vilken strategi som är bäst beror på flera faktorer – bland annat vad ni producerar och säljer, ägarnas visioner och riskvillighet, liksom era ekonomiska förutsättningar, säger Fredrik.

Här nedanför kan du läsa hans tre tips för den som vill växa snabbare.

  1. Köp upp en konkurrent
    Det är inte bara jättar som köper upp andra bolag, det sker också bland små och medelstora företag. Enligt en undersökning från Visma riskerar fyra av tio småföretag att gå i graven när ägaren går i pension, så gott om möjligheter finns.

    – Många företagare når efter ett tag en platå, där tillväxten stannar av. Genom att köpa ett annat företag kan du öka takten i din expansion, eftersom verksamheten redan är igång och förhoppningsvis lönsam. Du får också skalfördelar, till exempel genom gemensamma inköp, IT-lösningar och chefsroller, säger Fredrik Josefsson.

    Det behöver heller inte vara oöverkomligt dyrt.

    – Det finns många företag med äldre ägare och företagare som vill bli en del av något större. Ett sätt att genomföra affären utan kapital kan vara att erbjuda delägarskap i det nya företaget, säger Fredrik Josefsson
  2. Väx med franchising
    Om ditt företag har hittat ett framgångsrikt koncept som går att duplicera kan franchising vara svaret. Du låter helt enkelt en andra entreprenörer ”låna” ditt koncept, mot en del av deras vinst.

    – Alla som funderar på franchising måste först fråga sig om konceptet går att kopiera och kommer att fungera också med en annan entreprenör bakom ratten. Dessutom behöver du vara säker på att du har hittat dina framgångsfaktorer – originalet måste vara perfekt innan det läggs i kopiatorn, säger Fredrik Josefsson.

    Han fortsätter:

    – När du är säker på din sak finns flera fördelar med franchising. Du behöver till exempel inte hantera varje nyetablering själv och kan dela på investeringskostnaden med franchisetagarna.
  3. Gör entré på en ny marknad
    När den organiska tillväxten klingar av kan det bero på att företagets lokala marknad är mättad. Då kan det finnas skäl att hitta nya marknader – i en annan stad, region eller ett annat land.

    – Det viktigaste när man ska gå in på en ny marknad är att göra sin hemläxa. Du behöver förstå exakt vad som gör ditt erbjudande unikt och ha god kännedom om målmarknaden – konkurrenssituationen, kostnadsläget, människors vanor. Ställ gärna upp olika marknader bredvid varandra och jämför. Var tror du att ditt företag skulle ha bäst chans att lyckas?

    När det handlar om internationell expansion kommer också mycket annat in i bilden.

    – Då kan allt från valutarisker till kulturskillnader och betallösningar bli en faktor och du behöver säkerställa att din organisation har förmågan att hantera det. Samtidigt finns mycket hjälp att få och en bra ände att börja i är ofta att prata med sin rådgivare på banken. För den som lyckas med en utlandsetablering kan vinsterna bli stora.
Customer service