Frågor och svar om Swish

Du ansvarar för att beloppet och att mottagarens namn är rätt innan du godkänner betalningen med mobilt BankID. Däremot behöver du inte mobilt BankID för att ta emot betalningar.

Ja, Swish är lika säkert som en vanlig banköverföring.

Ja, du kan ansluta dig till Swish utan att ha en smartphone. Men du har då bara möjlighet att ta emot betalningar.

Nej.

Tjänsten finns tillgänglig hos SEB, Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar Bank, Nordea, Skandia och Swedbank.

Barn under 18 år behöver besöka ett av våra bankkontor med kundtjänst tillsammans båda sina vårdnadshavare för att ansluta sig, och barnets mobiltelefon måste vara med.

Om ni är två vårdnadshavare men inte har möjlighet att komma till kontoret tillsammans kan ni använda vår engångsfullmakt för föräldrar. 
Hitta ditt närmaste bankkontor
Engångsfullmakt för föräldrar (pdf)

Om du har samma telefonnummer som tidigare behöver du bara ladda ner och aktivera Swishappen i din nya mobil. Har du bytt nummer måste du avsluta din tidigare anslutning till Swish och anmäla dig igen med det nya numret. Detta gör du enkelt på internetbanken.

 

  1. Logga in i vår app eller på internetbanken och kontrollera att pengarna har dragits från ditt konto.
  2. Kontrollera att du har fått rätt telefonnummer av mottagaren som du skickade betalningen till
  3. Om pengarna har dragits och skickats till rätt nummer utan att komma fram är du välkommen att ringa oss på 0771-365 365.

 

Om din mobiltelefon försvinner eller blir stulen ska du spärra ditt mobila BankID. Det kan du göra själv på internetbanken om du har din digipass eller BankID på kort.

Om du inte har digipassen tillgänglig kan du kontakta något av våra kontor eller Telefonbanken. När ditt mobila BankID är spärrat går det inte att genomföra betalningar.

Customer service