Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Du behöver använda en annan webbläsare. För att kunna använda våra internettjänster kan du istället använda någon av de här webbläsarna: Apple Safari, Google Chrome, Microsoft Edge eller Mozilla Firefox.

Läs mer om rekommenderade webbläsare

 

Starta företag – tre affärsidéer som inspirerar

Vägen mot ekonomisk jämställdhet handlar om att få fler kvinnor att investera, leda och starta nya företag. Först då kan det bli skillnad på riktigt. I över 160 år har vi hjälpt företag på deras väg framåt för att stötta företagare i alla faser. Från initiala idéer till storartade framgångar. Från inspiration till hyllningar.

I samarbete med cirka 15 olika organisationer kopplade till nyföretagande och entreprenörskap i Sverige, är vi med och stöttar företag på deras resa. Här nedan får ni möta tre entreprenörer med företag på uppgång.

Vill du ha ditt vin med eller utan alkohol?

Många som tillverkar alkoholfria drycker kommer från vinbranschen, från generationer av druvodlare och vinmakare. För Moa Gürbüzer började allt i en annan ände – hon ville förändra ett beteende. I sitt arbete som socionom och familjeterapeut mötte hon dagligen barn som farit illa på grund av alkohol och till slut insåg hon att lösningen inte bara var fler samtal och mer terapi. Det behövdes en förändring, i grunden.

Där och då föddes idén till Oddbird. Ett svenskt vinhus som utvecklar, producerar och distribuerar alkoholbefriade kvalitetsviner. Och sedan 2013 resan har gått snabbt. Från 7 800 till 2,6 miljoner flaskor. Från ifrågasatt till branschledande.

När jag började var det ingen som trodde på mig. Hela min familj tyckte att jag var galen och det var få som förstod hur jag skulle kunna ta betalt för produkter utan alkohol. Sedan hände något. Jag mötte goda människor på vägen. Folk kom in och stöttade, det skapades förtroende för mig och min idé. Nu omsätter vi 30 miljoner och ibland kan jag titta tillbaka och tänka ”vad var det jag sa?”.

Jag tror att man kan göra affär samtidigt som man gör nytta och jag mäter framgång på flera sätt. Självklart i lönsamhet, för man måste tjäna pengar om folk ska få upp ögonen för en. Pengar ger en inträde till en större värld. Men lika viktigt är det att förändra människors välbefinnande och mående. Varje person som ställer frågan: ”Vill du ha ditt vin med eller utan alkohol?” är ett steg framåt och en liten seger både för mig och mitt företag.

Bli kär i ett problem – och lös det

Emma Rozadas entreprenörsådra föddes samtidigt som hon startade sitt första företag på universitetet i Bangkok. Strax därefter var hon med och grundade The Techno Creatives. Ett projekt som har gått från att vara ett litet konsultbolag till att bli ett framgångsrikt inhouse-företag med över 50 anställda i både Sverige och Kina.

Grunden i allt som The Techno Creatives gör ryms inom tekniken. I allt från virtuella berg-och-dalbanor och automatiska bokföringsprogram till smartwatches för surfare. De sätter alltid användarvänligheten i fokus, något de var väldigt tidiga med när de startade år 2006 och sedan dess har det bara rullat på – bokstavligen. En av deras senaste lanseringar är nämligen en självkörande parkbil som utvecklats för den kinesiska marknaden.

Jag är väldigt stolt över mitt företag, men allra mest över mitt team. Att vi är så sammansvetsade. Det hjälper oss att dra nytta av allas kompetenser och hitta synergier mellan olika tekniker, vilket gör att vi kan ligga i framkant och skapa ännu bättre lösningar för våra kunder.

Under åren har jag lärt mig att om man vill få möjligheter så behöver man jobba för det. Många gånger handlar det om tur, men för att ens få turen så måste man våga satsa. Jag tror också på att bli kär i problemet och inte i lösningarna. Är du bara förälskad i din lösning blir du för fokuserad på att det ska bli just den som vinner, inte på att du faktiskt ska åstadkomma något. Och i slutändan är det ju det som alla bra idéer handlar om: att lösa problem. 

Havets dolda skatt som kan rädda klimatet

”En positiv, konstgjord algblomning”, så kan man beskriva mekaniken bakom det som kommit att bli Sofie Allerts stora passion. Under sina forskningsstudier insåg hon att kiselalgers skal är något av ett supermaterial som kan användas till en rad olika ändamål med positiv miljöpåverkan som effekt. Den första tanken var att använda det i solpaneler eftersom algerna har en naturlig förmåga att fånga upp ljus och på så vis kan göra panelerna effektivare.

Strax därefter visade det sig att kiselalgernas skal inte bara fångar upp solljus utan också leder bort skadlig strålning och binder vätska. Detta gör dem till en bra ingrediens i hudvårdsprodukter och solskyddskrämer som vanligtvis innehåller mikroplaster och skadar haven. Dessutom fungerar algerna bra för vattenrening eftersom de fångar in koldioxid och skickar tillbaka kväve och fosfor.

När många andra jobbar med minska klimatavtrycket i sina företag och försöker få dem att bli något mindre negativa, så vill jag ta det flera steg längre. Jag vill visa att det går att skapa en verksamhet som är positiv för klimatet, som bidrar till att göra världen bättre och som dessutom är lönsam.

Det svåraste är nog att vara först i världen, att ingen har gjort samma sak tidigare. Då finns det inte någon manual som talar om hur vi ska gå tillväga utan allt är upp till oss. Men jag har valt att se problemen jag stöter på som något bra. Det betyder ofta att vi är på rätt väg och det är genom att lösa dem som vi hela tiden blir bättre. Jag har aldrig tvivlat på vart jag ska, utan har från tidig ålder känt att allt är möjligt. Så vill jag få fler att tänka.