Hoppa till sökfunktionen Hoppa till innehållet

Du behöver använda en annan webbläsare. För att kunna använda våra internettjänster kan du istället använda någon av de här webbläsarna: Apple Safari, Google Chrome, Microsoft Edge eller Mozilla Firefox.

Läs mer om rekommenderade webbläsare

 

Från idé till verklighet – checklistan du som blivande entreprenör inte vill vara utan

Özge Özen Zink
Özge Özen Zink ansvarar för entreprenörssamarbeten på SEB.

Du sitter på den briljanta affärsidén och är redo att skrida till verket och börja bygga bolag. Men var börjar du? Özge Özen Zink som är ansvarig för entreprenörssamarbeten på SEB går igenom vad du behöver ha koll på för att göra en rivstart när du beslutat dig för att dra igång.

  1. Definiera problemet

    Det här är ett steg du sannolikt redan funderat över. Men i den här delen av grundarbetet behöver du vara noggrann. Definiera tydligt vilket problem du ska lösa, vilket behov du möter på marknaden och varför.

    – Det kan du alltid gå tillbaka till och luta dig mot när du under resan ställs inför vägskäl, utvecklingssteg och beslut.

     

  2. Konkretisera vad som är exklusivt

    En nyckel i processen är att konkretisera vad som är exklusivt med just din affärsidé. Vad skiljer din idé från konkurrenternas och branschkollegornas?

    – Du har mycket att vinna på att göra något som är svårt att kopiera. Det ska finnas något genuint i det du gör alternativt att du kompletterar eller transformerar en befintlig tjänst eller produkt på marknaden. Det är också viktigt att din idé är hållbar och uppfyller så många som möjligt av de globala målen satta av FN.

     

  3. Ringa in målgruppen

    Vilka har behov av din tjänst eller produkt och är de beredda att betala? Här är det viktigt att ha en strategi. Du behöver få en bild av din målgrupp, men samtidigt ha i åtanke att vi lever i en föränderlig värld.

    – Skapa en utgångspunkt som du kan bredda och utveckla i takt med att ditt bolag mognar och växer. Men du behöver veta vilka du vill locka för att kunna göra det på ett bra sätt.
  4. Testa din affärsidé

    Det har blivit dags att låta andra ge feedback på din idé. Här finns det enligt Özge en poäng i att fråga en diversifierad grupp för att skapa dig en bra helhetsbild. Personer i målgruppen och i branschen.

    – Det är nu du ska pitcha och sälja in din tjänst eller produkt för första gången. När du får feedback från branschkollegor, ha i åtanke att de besitter värdefull erfarenhet, men att de också kan vara färgade i vissa frågor.

  5. Hitta en mentor

    Har du inte hittat en mentor (eller flera) ännu så är det hög tid nu. Du behöver ett bollplank med erfarenhet inom relevanta områden som berör din affärsidé.

    – Har du någon du ser upp till, en förebild som gjort en liknande resa och smarta val eller har goda värderingar kopplat till företagande? Våga ta kontakt och fråga om tips och mentorskap. Följ och anslut dig till nätverk, organisationer och ekosystem som Entreprenörstrappan på SEB. Där kommer du att möta personer som kan bli din mentor.

  6. Välj bolagsform

    När du har klart för dig vad du vill göra är det dags att se över vilken bolagsform du ska välja. Om ni är flera grundare är det också läge att se över ert team så att ni har kompletterande kompetenser och värderingar för en långsiktig tillväxt. När det kommer till bolagsformer så är enskild firma och aktiebolag de vanligaste. För att välja rätt här – ta hjälp.

    Bolagsformer - Vilken bolagsform ska jag välja?

    – Prata med en revisor, erfaren entreprenör, jurist och din bank. Väg för- och nackdelar och utvärdera vilka ekonomiska förutsättningar du har samt vilka risker som finns med de olika alternativen. Kortfattat är ett aktiebolag ett naturligt val om du har för avsikt att växa. Här behöver du dock ha ett startkapital och det krävs förhållandevis mer administration, men du ansvarar inte personligen för företagets skulder. En enskild firma registreras på dig som individ. Här tar du inte ut lön, utan det är företagets vinst minus skatt du får ut.

  7. Balans mellan risk och belöning

    I samband med att du väljer bolagsform behöver du också se över din privatekonomi och hitta en balans mellan risk och belöning. En viktig grundregel är att separera bolagets ekonomi från din privatekonomi.

    – Börja med hur din situation ser ut just nu. Har du familj? Sparkapital? Backup i fråga om kapital och rådgivning? Ju större säkerhet du har desto mer spelrum har du att ta risk. Boka in ett möte med banken för att ta hjälp med att ringa in möjliga livshändelser som kan påverka din situation privat och som företagare. Det kan handla om allt från utökade bolån till att du skiljer dig. Du behöver ha en backupplan för möjliga händelser.

  8. Sätt en rimlig tidsplan

    Att ta fram och paketera ditt erbjudande samt att göra en affärsplan är grundläggande när du ska bygga bolag. Men många startups ägnar, enligt Özge, för mycket tid åt att få en perfekt produkt.

    – Satsa på att lansera olika delar allt eftersom, inte minst under det första året. Bygg upp lite cliffhangers. Allt behöver inte vara hundra procent färdigt vid lansering. Du kan dessutom under resans gång komma på nya delar – som du inte haft i åtanke tidigare – som visar sig vara precis det du ska addera till ditt erbjudande.

  9. Ta in kapital och ta fart

    För att kunna starta ett bolag och få det att ta fart krävs kapital. I din affärsplan ska du ha med varifrån du ska få in pengarna.

    – I grunden har du eget kapital – familj och vänner, banken, riskkapitalet, statliga Almi och tävlingar. Från banken kan du få tillgång till rådgivning, nätverk, expertis och företagslån. Läs på och sätt dig in i de olika alternativen för kapitalanskaffning för att göra medvetna val. En bra affärsidé kan också ge vinstpengar och värdefull publicitet genom deltagande i tävlingar för startups.

  10. Kraften i ett gediget nätverk

    Özge understryker slutligen att något av det absolut viktigaste att ha i åtanke för dig som vill lyckas med din startup är att nätverket är a och o.

    – Sök dig till ett ekosystem av kunskap och erfarenhet. Våga satsa och misslyckas. Den som lyckas har misslyckats flera gånger än den som aldrig vågat prova, säger Özge Özen Zink avslutningsvis.

SEB hjälper dig som entreprenör längs hela din bolagsresa